۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۵۵۱۳۹
متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد:

آبله‌مرغان بیماری عفونی با تاول‌های کوچک پر از مایع

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آبله‌مرغان عفونتی است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، باعث ایجاد بثورات خارش‌دار با تاول‌های کوچک پر از مایع می‌شود.
آبله‌مرغان بیماری عفونی با تاول‌های کوچک پر از مایع

ناصر خسروی در گفتگو با خبرنگار «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: آبله‌مرغان برای افرادی که این بیماری را نداشته‌اند یا علیه آن واکسینه نشده‌اند بسیار مسری است.

وی با اشاره به اینکه امروزه واکسنی در دسترس است که از کودکان در برابر آبله‌مرغان محافظت می‌کند گفت:  واکسیناسیون روتین توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌شود.

خسروی خاطر نشان کرد: واکسن آبله‌مرغان روشی مطمئن و مؤثر برای پیشگیری از آبله مرغان و عوارض احتمالی آن است.

این متخصص عفونی بیان داشت: بثورات تاولی خارش‌دار ناشی از عفونت آبله مرغان ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و معمولاً حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

خسروی همچنین از علائم و نشانه‌های این بیماری خبر داد و گفت: تب، از دست دادن اشتها، سردرد، خستگی و احساس کلی ناخوشی و بی حالی از علائم و نشانه‌های این بیماری به شمار می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: برآمدگی‌های صورتی یا قرمز که در طی چند روز ایجاد می‌شوند
، تاول‌های کوچک پر از مایع (وزیکول) که در حدود یک روز تشکیل می‌شوند و سپس ترکیده و نشت می‌کنند، پوسته‌ها و دلمه‌ها که تاول‌های ترکیده را می‌پوشانند و چند روز دیگر بهبود می‌یابند،برجستگی‌های جدید برای چند روز ظاهر می‌شوند، بنابراین ممکن است هر سه مرحله بثورات (برجستگی‌ها، تاول‌ها و ضایعات پوسته‌دار) را همزمان داشته باشید.

خسروی تاکید کرد: شما می‌توانید تا ۴۸ ساعت قبل از ظاهر شدن بثورات، ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید و تا زمانی که تمام تاول‌های شکسته پوسته نشوند، ویروس مسری باقی می‌ماند.

وی با اذعان بر اینکه این بیماری به طور کلی در کودکان سالم خفیف است گفت: در موارد شدید، بثورات می‌تواند تمام بدن را بپوشاند و ضایعاتی در گلو، چشم‌ها و غشاهای مخاطی مجرای ادرار، مقعد و واژن ایجاد شود.

انتهای خبر/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۲۲:۱۲

17 Sep 2023