۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۵۷۳۲۴
یک متخصص طب اورژانس:

زنگ خطر ابتلا به فشار خون به صدا در آمده است

یک متخصص طب اورژانس گفت: بالا رفتن فشار خون از حد نرمال در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده، چون جمعیت کشور در حال ابتلا به یک بیماری مزمن و خاموش است.
زنگ خطر ابتلا به فشار خون به صدا در آمده است
حسینعلی مردانی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: پمپاژ قلب در داخل عروق مقاومتی از سمت دیواره رگ دارد که در سنین جوانی و میان‌سالی این انعطاف از سوی دیواره رگ وجود دارد اما با افزایش سن دیواره سخت شده و تغییرات فشار خون را به سختی تحمل می‌کند و فرد مبتلا به فشار خون می‌شود.
 
این متخصص طب اورژانس اضافه کرد: غربالگری یکی از بیماری‌هایی که در کشور در حال پیگیری، کشف و آمارگیری از سوی وزارت بهداشت است، بیماری فشار خون می‌باشد.
 
وی تصریح کرد: بالا رفتن فشار خون از حد نرمال در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده، چون جمعیت کشور در حال ابتلا به یک بیماری مزمن و خاموش است و اگر کشف نشود به‌صورت خطرناک در میان‌سالی خود را به‌صورت سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی و سایر بیماری‌های حاشیه‌ای مرتبط نشان خواهد داد.
 
این متخصص طب اورژانس یادآور شد: بنابراین طرح غربالگیری یعنی کشف موارد جدید ابتلا یا افرادی که دارای ریزفاکتورهایی بوده و آمادگی ابتلا به این بیماری در عرض چند سال آینده را دارند، انجام می‌شود.
 
مردانی عنوان داشت: گروه‌های هدف که در کشور عنوان شده‌اند کلیه افرادی هستند که دارای علائمی مانند ضعف و بی‌حالی، سردردهای گاه و بی‌گاه، احساس فشار پشت گردن و سر، آشفتگی خواب، اختلالات مربوط با بیماری‌های کلیوی و قلبی و... هستند، همه افراد از سن 18 سال به بالا در این غربالگری تحت نظر گرفته شده و با چک کردن علائم در این افراد فشار خون شناسایی شده و تحت درمان مناسب قرار می‌گیرند.
 
این متخصص طب اورژانس خاطرنشان کرد: هر چیزی که برای فرد نوعی حالت بی‌قراری و نگران‌کننده ایجاد کند در معاینه باید مورد توجه قرار گیرد، فقط در حالت خواب فشار خون تقریبا ثابت است و در بقیه حالت‌ها و فعالیت‌های روزمره فشار خون متغیر است، این در حالی است که فشار فرد مدام تنظیم می‌شود.
 
وی ادامه داد: زمانی مسئله فشار خون مطرح است که این تنظیم از حالت نرمال خارج شود و به‌صورت مزمن در حالتی بالاتر قرار گیرد، فشار خون نرمال زمانی است که فشار بالا 120 میلی‌متر جیوه (12) باشد، اما ممکن است در اثر فعالیت این میزان از 12، نوسان داشته باشد که از رنج 11/5 تا 12/5 فشار خون نرمال است، اما زمانی که بعد از چند بار اندازه‌گیری عدد افزایش نشان داد، زنگ خطری برای ابتلا به پیش‌فشار بوده و ممکن است در چند سال آینده در اثر عوامل محیطی فشار، استرس، بی‌خوابی، چاقی، مصرف سیگار و... ساختار دیواره عروقی به‌گونه‌ای تغییر یابد که دیگر قابل بازگشت نباشد و در فشار بالا ماندگار شده و فرد دچار فشار خون شود.
 
مردانی بیان داشت: ریشه ژنتیکی و خانوادگی در ابتلا به فشار خون حائز اهمیت است و فرد چه بخواهد و چه نخواهد به این بیماری مبتلا می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: فشار خون در خانم‌ها در دوران بارداری ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد و این حالت یا بعد از بارداری بر می‌گردد و با باقی می‌ماند که فشار خون بعد از بارداری محسوب می‌شود.
 
این متخصص طب اورژانس بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار خون را زمانی دانست که فرد از لحاظ روحی در شرایط خوبی باشد و افزود: لازم است در زمان اندازه‌گیری فشار خون حال فرد تحت استرس نباشد، از پله بالا و پایین نشده باشد و ترس تشخیص فشار را نداشته باشد و این فشار عدد قابل قبولی است، لازم است این کنترل چند بار در هفته انجام شود و عددی که طی یک هفته به دست می‌آید تشخیص اتبلا را نشان می‌دهد.
 
مردانی اضافه کرد: اگر فردی یک دفترچه سلامت برای خود تهیه کند و عدد مربوط به فشار خون، دیابت، چربی خون خود را یادداشت کند و با اتصال این اطلاعات شخصی به بایگانی بیمارستان، می‌توان انتظار داشت که نتیجه غربالگری موفق باشد و اگر این خودکنترلی فرهنگ‌سازی شود به پزشک کمک می‌کند.
 
وی اذعان داشت: استانداردترین روش دستگاهی برای کنترل فشار خون استفاده از فشارسنج‌های جیوه‌ای است، علاوه‌بر این یک سری از دستگاه‌ها خطای کمی دارند و تغییرات فشار خون اندازه‌گیری شده توسط این دستگاه‌ها با فشارسنج جیوه‌ای برابر است.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۵۸:۵۳

27 Apr 2024