۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۷۲۹۵
یک متخصص ژنتیک تاکید کرد:

لزوم انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری

یک متخصص ژنتیک گفت: با انجام آزمایشات تعیین ناقلی در ازدواج‌های فامیلی می‌توان به اندازه زیادی از تولد بچه بیمار جلوگیری کرد.
لزوم انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری
آهورا نوذری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: هر چیزی که اکتسابی از محیط زندگی نباشد و صرفا بروز آن تحت کنترل ژن‌های بدن باشد را ژنتیک می‌گویند.
 
وی تصریح کرد: در بدن بین 20 تا 23 هزار ژن وجود دارد که هر کدام به‌صورت انفرادی و تجمیعی در کنار هم یک‌سری صفات انسانی را چه از نظر بیماری‌ها و چه از نظر ظاهر تحت کنترل دارند.
 
این متخصص ژنتیک بیان داشت: آنچه که در خصوص فرزندآوری حائز اهمیت است به عواملی تحت عنوان ژن‌های نهفته بستگی دارد.
 
نوذری با بیان اینکه در جوامع اروپایی که ازدواج‌های فامیلی وجود ندارد بحث ژن‌های نهفته هم مطرح نیستند، اما این بدان معنا نیست که در این جوامع بیمار ژنتیک نداریم افزود: در بحث ژنتیک یک سری از موارد به ازدواج‌های فامیلی و یک‌ سری به ازدواج‌های غیرفامیلی مربوط است.
 
وی ادامه داد: در ازدواج‌های غیرفامیلی که در کشورهای اروپایی مطرح است بیشترین نرخ بیماری‌های ژنتیکی مربوط است به جهش جدید، که در ایران نیز وجود دارد، بنابراین برای ازدواج‌های غیرفامیلی هم نمی‌توان به قطعیت گفت فرزند متولد شده سالم است.
 
این متخصص ژنتیک گفت: آنچه برای جوامع ایران اهمیت دارد بحث ازدواج‌های فامیلی و اینکه در چه مواردی پرخطر مسوب می‌شود و در چه مواقعی کم‌خطر.
 
نوذری تاکید کرد: هر چه میزان ازدواج‌های فامیلی در یک خانواده افزایش یابد وضعیت پرخطرتری خواهیم داشت، حتی اگر در نسل‌های گذشته هم ازدواج فامیلی داشته باشند و سابقه تولد نوزاد با مشکل ژنتیکی هم نداشته باشند باز هم این دلیل این نیست که اتفاقی رخ ندهد.
 
وی خاطرنشان کرد: هر چه میزان هم‌خونی بالاتر رود احتمال وجود ژن‌ها نهفته بین زوجین هم افزایش یافته، بنابراین سوابق خانواده نمی‌تواند تعیین‌کننده کم‌خطر یا پرخطر بودن باشد بلکه بالا رفتن میزان هم‌خونی تعیین‌کننده است.
 
این متخصص ژنتیک بیان داشت: اما امکان پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به بیماری‌های ژنتیک وجود دارد و با انجام آزمایشات تعیین ناقلی می‌توان به اندازه زیادی از تولد بچه بیمار جلوگیری کرد.
 
نوذری ادامه داد: سونوگرافی‌ها و غربالگری‌های حین بارداری برای همه مادران باردار است و این موضوع که نتیجه سونوگرافی نرمال باشد نشانه نرمال بودن بچه‌ای که در رحم مادر است، نیست این غربالگری‌های روتین هستند و خانواده‌های که در نتیجه ازدواج فامیلی تشکیل شده باید از مسیر دیگری حرکت کند.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت:

۱۲:۲۲:۳۱

25 Apr 2024