۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳
کد مطلب : ۵۵۰۴۳
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

پوشش‌های گیاهی مانع از وقوع سیل می‌شوند

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اگر در سطح زمین پوشش گیاهی وجود داشته و در اثر دخالت‌های انسانی از بین نرفته باشد، زمان تمرکز آب در حوزه آبخیز و زمانی که بارش از دورترین نقطه یک حوضه آبخیز به خروجی می‌رسد طولانی و مانعی در مقابل سیل ایجاد می‌شود.
پوشش‌های گیاهی مانع از وقوع سیل می‌شوند
لطفعلی چراغ‌پور در گفتگو با خبرنگار«جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در پدیده سیل خسارات بسیاری به طبیعت وارد می‌شود و اگر دخالت‌های انسانی در محل حادثه وجود داشته باشد این خسارات دوچندان می‌شود.
 
وی با بیان اینکه اگر در سطح زمین پوشش گیاهی وجود داشته و در اثر دخالت‌های انسانی از بین نرفته باشد، زمان تمرکز آب در حوزه آبخیز و زمانی که بارش از دورترین نقطه یک حوضه آبخیز به خروجی می‌رسد طولانی می‌شود تصریح کرد: با طولانی شدن زمان خروج آب از حوضه آبخیز به‌واسطه وجود گیاهان در محل دبی خروجی در واحد زمان کاهش می‌یابد.
 
چراغ‌پور ادامه داد: از همین‌رو است که همواره تاکید می‌شود که وجود گیاهان برای نگهداری از طبیعت اهمیت بالایی دارد چون وجود این گیاهان در مواردی می‌تواند از وقوع خسارت و گاها راه افتادن سیل جلوگیری کند.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری یادآور شد: بنابراین اولین موردی که در جلوگیری از خسارت به طبیعت در زمان وقوع سیل مطرح می‌شود عدم دخالت انسان و نابودی پوشش گیاهی است.
 
چراغ‌پور خاطرنشان کرد: لازم است انسان‌ها برای مراقبت از طبیعت و خودشان در حفاظت از پوشش گیاهی بکوشند و اجازه ندهند منافع کوتاه‌مدت باعث نابودی گیاهان این نگهدارندگان خاک و موانع طبیعی در مقابل سیل شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۰۶:۵۷:۲۰

6 Sep 2023