۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۵۶۴۴۹
بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود؛

گاگریوخوانی، در بوته نقد و آسیب‌شناسی

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، از سوی حوزه هنری 15 بهمن ماه 1402 در شهرکرد برگزار می‌شود.
گاگریوخوانی، در بوته نقد و آسیب‌شناسی
احسان قائدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، از سوی حوزه هنری با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد 15 بهمن ماه 1402 در شهرکرد برگزار می‌شود.

وی افزود: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو» را با حضور گاگریوخوانان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان برگزار خواهد شد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ماهیت کلی این برنامه بیشتر یک همایش پژوهشی و آسیب‌شناسی از افرادی است که در مراسمات عزاداری قوم بختیاری در این استان‌ها به مداحی مشغول هستند و بیشتر یک نشست پژوهشی و توجیحی برای آسیب شناسی، رسم‌های غلط در مراسمات و نقد و بررسی اشعار خوانده شده توسط این اشخاص است.

قائدی عنوان کرد: در این همایش بیش از 70 نفر از گاگریوخوانان از استان‌های نام‌برده حضور دارند و سخنرانی کارشناسان دادگستری، جامعه شناسان و بختیاری پژوهان نقد و بررسی اشعار و موسیقی اجرا شده در مراسمات و اجرای موسیقی اصیل بختیاری از جمله برنامه‌های این رویداد است.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد یک رویداد پژوهشی است و قرار بر این نیست که برنامه سوگواری در آن اجرا شود، بیشتر مباحث فرهنگی و عامه با موضوع گاگریوخوانی مورد بررسی و کارشناسی قرار خواهد گرفت و هدف از برگزاری آن احیای فرهنگ غنی بختیاری و نشان دادن آسیب‌های جدی جدیدی است که در این فرهنگ وارد شده و در مراسمات این روزهای قوم بختیاری برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در میان افراد و ساکنان مناطق زاگرس جنوبی با تاثیر از گسترش ابعاد هویت مدرن و تغییر سبک زندگی، بخش زیادی از مناسک مرتبط با شیوه زیست سنتی کمرنگ و یا محو شده‌اند و به جای آن‌ها عناصر نوین مرتبط با عصر جدید برقرار شده است، یکی از مهم‌ترین این عناصر در فرهنگ و هنر این مناطق قابل رویت است که باید برای آسیب ندیدن جدی و حفظ فرهنگ غنی ایران زمین هر چه بیشتر بکوشیم.

قائدی یادآور شد: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، 15 بهمن‌ماه 1402 ساعت 9 صبح در شهرکرد، خیابان شریعتی، نبش کوچه ۶۰، سالن اجتماعات بلاغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای خبر/۱۰۳۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۵۵:۰۶

29 Jan 2024