کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود؛

گاگریوخوانی، در بوته نقد و آسیب‌شناسی

9 بهمن 1402 ساعت 11:45

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، از سوی حوزه هنری 15 بهمن ماه 1402 در شهرکرد برگزار می‌شود.


احسان قائدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، از سوی حوزه هنری با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری، اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد 15 بهمن ماه 1402 در شهرکرد برگزار می‌شود.

وی افزود: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو» را با حضور گاگریوخوانان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان برگزار خواهد شد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ماهیت کلی این برنامه بیشتر یک همایش پژوهشی و آسیب‌شناسی از افرادی است که در مراسمات عزاداری قوم بختیاری در این استان‌ها به مداحی مشغول هستند و بیشتر یک نشست پژوهشی و توجیحی برای آسیب شناسی، رسم‌های غلط در مراسمات و نقد و بررسی اشعار خوانده شده توسط این اشخاص است.

قائدی عنوان کرد: در این همایش بیش از 70 نفر از گاگریوخوانان از استان‌های نام‌برده حضور دارند و سخنرانی کارشناسان دادگستری، جامعه شناسان و بختیاری پژوهان نقد و بررسی اشعار و موسیقی اجرا شده در مراسمات و اجرای موسیقی اصیل بختیاری از جمله برنامه‌های این رویداد است.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد یک رویداد پژوهشی است و قرار بر این نیست که برنامه سوگواری در آن اجرا شود، بیشتر مباحث فرهنگی و عامه با موضوع گاگریوخوانی مورد بررسی و کارشناسی قرار خواهد گرفت و هدف از برگزاری آن احیای فرهنگ غنی بختیاری و نشان دادن آسیب‌های جدی جدیدی است که در این فرهنگ وارد شده و در مراسمات این روزهای قوم بختیاری برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در میان افراد و ساکنان مناطق زاگرس جنوبی با تاثیر از گسترش ابعاد هویت مدرن و تغییر سبک زندگی، بخش زیادی از مناسک مرتبط با شیوه زیست سنتی کمرنگ و یا محو شده‌اند و به جای آن‌ها عناصر نوین مرتبط با عصر جدید برقرار شده است، یکی از مهم‌ترین این عناصر در فرهنگ و هنر این مناطق قابل رویت است که باید برای آسیب ندیدن جدی و حفظ فرهنگ غنی ایران زمین هر چه بیشتر بکوشیم.

قائدی یادآور شد: «اولین همایش منطقه‌ای گاگریو»، 15 بهمن‌ماه 1402 ساعت 9 صبح در شهرکرد، خیابان شریعتی، نبش کوچه ۶۰، سالن اجتماعات بلاغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای خبر/۱۰۳۱ج


کد مطلب: 56449

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/56449/گاگریوخوانی-بوته-نقد-آسیب-شناسی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir