۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۳۵۴۹۹

راه کوتاه دوپلان تا تبديل به روستايي سياحتي-ورزشي

قابليت هاي متعدد در روستاهاي شهرستان کيار و عدم بهره برداري از آنها در راستاي رشد و بهبود وضعيت روستاها مساله اي است که سال هاي سال باعث اتلاف و هدر رفت بخش اعظمي از پتانسيل شهرستان کيار در جهت تبديل اين شهرستان به شهرستانی نمونه و سرآمد شده است.
راه کوتاه دوپلان تا تبديل به روستايي سياحتي-ورزشي
به گزارش جهانبین نیوز؛  به نقل از  کيار بيدار شهرستان کيار يکي از شهرستان هاي ۹ گانه استان چهارمحال و بختياري است که ظرفيت هاي متعدد توليدي، کشاورزي، گردشگري، ورزشي و فرهنگي را يکجا در خود جاي داده است.

وجود بسترهاي توليد همچون کارخانه بهنوش در گهرو، آب معدني سيرنگ در شلمزار، کلارمايه در ناغان، شهرک صنعتي شهدا تشنيز، کارخانه آرد روستاي سرتشنيز، معادن سنگ و شن در اطراف روستاي خراجي و قلعه ممکا، وجود اراضي حاصلخيز با قابليت توليد محصولات متعدد زراعي و باغي در شلمزار، تشنيز، گهرو، ناغان، دستنا، سلم و جاي جاي شهرستان کيار و همچنين گذر روخانه هاي پرآبي همچون کيار و سرشاخه هاي کارون از شرستان کيار، وجود آبشارهاي ديدني و زيباي زردليمه و تنگ زندان و دره ياس، قابليت پرورش ورزشکاراني همچون برادران صميمي و قرار گرفتن دو قلعه تاريخي موثر در تاريخ کهن ايران اسلامي در روستاي دزک و شهر شلمزار... درواقع شهرستان کيار را به مجموعه اي زيبا و ديدني و بکر از داشته ها بدل کرده است.

با وجود همه داشته هاي شهرستان کيار اما متاسفانه اين شهرستان چه در سال هاي پيش از انقلاب و چه پس از آن آنگونه که بايد و شايد مورد توجه مسئولان واقع نشده است و همواره رنج کمبودها و محروميت ها مردم نجيب و فهيم کيار را آزرده خاطر کرده است.

يکي از روستاهاي شهرستان کيار که در سال هاي اخير مردمان آن ديار توانسته اند با بهره گيري از داشته هاي طبيعي وخداداي در سطح استان و حتي ملي حرف براي گفتن داشته باشند روستاي دو پلان است.

روستاي دوپلان در يکي از زيباترين و بکرترين مناطق کشور، در دهستان مشايخ از توابع بخش مرکزي شهرستان کيار در استان چهارمحال و بختياري واقع شده است.

روستاي دوپلان در منطقه زيست کره و ثبت جهاني شده تنگ صياد و سبزکوه و در کنار رودخانه کارون در مسير شهرکرد به خوزستان و در ۱۳۰ کيلومتري شهرکرد واقع شده است.

اين روستا با چهره‌اي کوهستاني علاوه بر جاذبه‌هاي شگرف طبيعي، يک مرکز تفريحي ـ سرگرمي هم دارد که فعاليت‌هاي مختلف آبي و غيرآبي همچون رفتينگ (‌قايقراني در امواج خروشان) در رودخانه کارون و بانجي جامپينگ (‌سقوط آزاد) از دره عميقي که در روستا قرار دارد، در آن انجام مي‌شود.

بعد از اين روستا، مسير تاريخي دز‌پارت (‌قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين ايل راه منطقه) مشاهده مي‌شود که تا همين چند سال پيش از آن استفاده مي‌شد و قدمت آن به حدود چند هزار سال پيش برمي‌گردد. يک پل معلق هم در مسير اين ايل ـ که محل عبور بخشي از عشاير بختياري بوده است ـ وجود دارد.

از نظر تاريخ معاصر نيز اين منطقه داراي ارزش است؛ چراکه راه بختياري (يعني راهي که پس از اکتشاف نفت توسط انگليسي‌ها و براي ارتباط جنوب به شمال کشور احداث شد)، در اين منطقه قرار دارد. پل‌هاي فلزي که انگليسي‌ها روي اين راه زدند نظير پل دوپلان، مرواريد و شالو نيز هنوز باقي است.

حوادث جالبي نظير تردد مشروطه خواهان به پايتخت نيز از طريق همين راه صورت گرفت. اين منطقه براي گردشگراني که علاوه بر طبيعت به تاريخ قديم و معاصر نيز علاقه دارند،‌‌ بسيار جالب توجه خواهد بود.

بالغ بر ۲۵ هزار هکتار از اين منطقه پوشيده از جنگل بلوط بوده و ساير گونه‌هاي درختي ازجمله کلخونک، پسته وحشي، آلبالوي وحشي، بادام وحشي و زالزالک نيز در اين منطقه وجود دارد. در ضمن وجود باغات انار و مزارع شالي نيز زيبايي اين منطقه را دوچندان کرده است.

وجود قابليت هاي دوپلان جهت ورزش مهيج بانجي جامپينگ، قايق راني در آب هاي خروشان (رفتينگ) و اخيرا ايجاد سايت ورزش هاي هوايي مي تواند روستاي دوپلان دهستان مشايخ را به روستايي منحصربه‌فرد بدل نمايد تا در کنار امکان کشاورزي، شيلات، گردشگري بستر لازم براي جذب و پرورش ورزشکاران بنام و افتخارآفرين در شهرستان کيار را فراهم نمايد.

قطعا توجه به قابليت هاي روستاهايي همچون دوپلان و البته ساير روستاهاي شهرستان کيار و برنامه ريزي و سرمايه گذاري در جهت شکوفايي استعداد هاي مردم روستاها و توان بهره برداري از توان محيطي و طبيعي مي تواند بسياري از مشکلات دولت در اين روستاها اعم از اشتغال، مشکلات فرهنگي و... را برطرف نمايد.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۴۶:۰۴

27 Dec 2019