۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۵۴۸۰۹
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

برنامه‌ریزی اوقات فراغت را به نقطه عطفی در زندگی تبدیل می‌کند

اوقات فراغت می‌تواند نقطه عطفی در زندگی دانش آموزان باشد و حتی آینده آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
برنامه‌ریزی اوقات فراغت را به نقطه عطفی در زندگی تبدیل می‌کند
به گزارش جهانبین نیوز، اوقات فراغت دانش آموزان در این فصل به دغدغه‌ای جدی برای والدین تبدیل می‌شود و آنها انتظار دارند تا این اوقات به بهترین نحو سپری شده و به داشته‌ها و دانسته‌های دانش آموزان اضافه شود.

اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبی استفاده شود می‌تواند به دورانی اثرگذار و حتی به نقطه مهمی در زندگی دانش آموزان تبدیل شود ولی همیشه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

عده‌ای تا نیمه شب پای تلویزیون نشستن، ساعت‌ها بی هدف با رایانه کار کردن ، صبح‌ها تا دیروقت خوابیدن و بخش عمده روز را با کسالت سپری کردن شیوه‌ای رایج در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرها می‌دانند. 

در این میان برخی از نوجوانان هم گروه‌هایی تشکیل می‌دهند اما وقتی راهی مناسب برای گذران اوقات فراغت پیدا نمی‌کنند موجب نگرانی والدین خود می‌شوند.

بسیاری از دانش آموزان، اوقات فراغت به ویژه تعطیلات تابستان را دوره استراحت مطلق می‌دانند، آنها این دوران را زمانی برای فرار از فشار مدرسه تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند که باید صرفاً به استراحت بپردازند.

این در حالیست که به تجربه ثابت شده در صورتی که آموزش‌هایی به شکل سرگرم کننده برای دانش آموزان تدارک دیده شود اوقات فراغت می‌تواند نقطه عطفی در زندگی دانش آموزان باشد و حتی آینده آنها را تحت تأثیر قرار دهد.



اوقات فراغت یکی از مولفه‌ها برای بهتر زندگی کردن جوانان و نوجوانان

فاطمه کیوانی یکی از والدین در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: تعطیلات تابستانی اصولاً برای همه، به غیر از صبورترین، خلاق‌ترین و همین طور ثروتمندترین والدین، دردسری بزرگ به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ظهور گسترده تکنولوژی در شهرها و پر کردن نادرست اوقات فراغت از جمله بیدار نشستن نوجوانان تا پاسی از شب یا ساعت‌ها بازی بی هدف با رایانه و گوشی‌های هوشمند از مشکلات والدین در تابستان است که موجب می‌شود نوجوانان دیر از خواب بیدار شوند و بخش عمده‌ای از روز را به کسالت سپری کنند.

کیوانی خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات خانواده‌ها در این روزها قرار گرفتن نوجوانان، به خصوص پسرها، در گروه‌های دوستی است که ممکن است برای پر کردن اوقات فراغت خود دست به اعمال نابهنجار و حتی بزهکاری بزنند.

وی اظهار کرد: بی توجهی به مقوله اوقات فراغت می‌تواند در وقوع جرم مؤثر باشد، همان اندازه که انسان به معیشت و کسب درآمد نیاز دارد، به همان اندازه نیز به آرامش روح و روان نیاز دارد و یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند زمینه بهتر زندگی کردن را برای انسان فراهم آورد، اوقات فراغت است.



برای اوقات فراغت فرزندان هدفمند برنامه‌ریزی شود

حسین طهماسبی مربی تکواندو در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد دغدغه بسیاری از والدین پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها در تابستان است بنابراین پدر و مادرها از همین امروز می‌توانند برای پر کردن اوقات فراغت کودکان به طور منظم و هدفمند برنامه ریزی نمایند.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی آن‌ها برای اوقات فراغت باید با مشورت و نظر فرزندان صورت گیرد، نه فقط با اعمال نظر والدین، در غیر این صورت، مهم‌ترین مشخصه مفهوم اوقات فراغت، یعنی نبود الزام، کمرنگ می‌شود و در نتیجه کارکردهای مطرح شده جایگاه خویش را از دست می‌دهند.

طهماسبی بیان داشت: والدین همواره باید نقش راهنما داشته و فرزندان را با توجه به علایق و دلبستگی هایشان جهت پرورش استعدادشان یاری کنند، برخی از والدین بچه‌ها را به کلاس‌های متعدد تقویتی و ورزشی می‌فرستند و موجب خستگی آن‌ها می‌شوند.

وی بابیان اینکه در بخش ورزشی در رشته هیئت تکواندو ۳ کلاس در شهرهای اردل، کاج و دشتک برگزار می‌شود افزود: در این کلاس‌ها ۱۶۰ نفر در رده سنی خردسال، نونهال و نوجوان برادران و ۱۵۰ نفر خواهر فعالیت می‌کنند.

طهماسبی افزود: خوشبختانه در این رشته در تمامی رده‌ها سنی شهرستان اردل در مسابقات استانی و شهرستانی حائز رتبه گردید.

وی بیان کرد: انتظار داریم مسئولین تصمیم گیرنده در حوزه اوقات فراغت می‌باشند سعی کنند هماهنگ باشند و در روستاهای محروم هم کلاس‌های اوقات فراغت را برگزار کنند چون این مناطق از هر گونه امکانات محرومند.



۸۶۵ مرکز اوقات فراغت در چهارمحال و بختیاری فعال است 

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از پیش‌بینی ۸۶۵ مرکز اوقات فراغت با حضور ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این استان، خبر داد.

افشین امیریان مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: روز یک‌شنبه شروع رسمی اوقات فراغت سال ۱۴۰۲ در مرکز استان و همه شهرستان‌ها با «شعار تربیت بدون توقف» اعلام شد.

وی از پیش‌بینی ۸۶۵ مرکز اوقات فراغت با حضور ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این استان خبر داد و تصریح کرد: برنامه‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، فنی، مهارتی و… پیش‌بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: لازم است در این زمینه والدین فرزندان خود را تشویق، ترغیب و حمایت کنند.

امیریان بیان داشت: بعد از دوران کرونا نیاز جدی به حضور کودکان و نوجوانان در مراکز آموزشی و ورزشی داریم تا انرژی درونی‌شان تخلیه شود و از موبایل و فضای مجازی دور شوند.

وی یادآور شد: مادران می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند و برای حضور دانش‌آموزان در مراکز اوقات فراغت نقش بسزایی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برخی از کلاس‌ها در طرح اوقات فراغت به‌صورت رایگان است و برخی دیگر به‌صورت همیاری است اما در مناطق محروم اجباری به پرداخت هزینه نیست، در برخی از کلاس‌ها برای تثبیت حضور بچه‌ها در دوره، شهریه حداقلی در نظر گرفته می‌شود.

امیریان افزود: اولیایی که تاکید بر آموزش و درس خواندن فرزندان خود دارند، باید این نکته را بدانند که اگر بچه‌ای فقط بر درس خواندن متمرکز شود نمی‌تواند استعدادهای درونی خود را شکوفا کند، بنابراین موفقیتی هم نخواهد داشت و متحمل آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی شده و این فشارها سبب قطع رابطه با درس می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر والدین خواستار موفقیت فرزندان خود هستند باید اوقات فراغت خوبی برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش جهانبین نیوز، با توجه به اینکه در ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان هستیم، لازم است که ایام فراغت توسط همه مسئولان فرهنگی و همه مجموعه‌هایی که فعالیت فرهنگی دارند با دقت کارشناسی و بررسی کامل شود.

در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و مسئولان بدون هماهنگی با هم کار نکنند، اوقات فراغت را بستری مهم برای تجدید ارزش‌های معنوی و الهی و حیات انقلابی دانش‌آموزان بدانیم.

انتههای پیام/1020ج



 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۰۸:۰۵

12 Aug 2023