۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۵۴۰۶۱
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

استشمام بوی گل محمدی در گلستان‌های شهرکرد

چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و گل‌محمدی یکی از این گیاهان است، که به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.
استشمام بوی گل محمدی در گلستان‌های شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در استان و رفع بیکاری شود.

گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.

مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.

کاشت گل محمدی در ایران قدمتی دیرینه دارد و و مراسم گلاب گیری آیینی هزار ساله است.

نام گلاب گیری را که می‌شنویم نا خودآگاه یاد گلاب گیری سنتی کاشان میفتیم اما در چند سال اخیر در استان‌های دیگر نیز کاشت گل محمدی رونق پیدا کرده است که استان چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نیست.



گل محمدی سه سال بعد از برداشت بازدهی بالایی دارد

حسین یکی از فعالان و پرورش‌دهندگان گل محمدی در گفت‌‎وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: فعالیتم در عرصه کشت گل محمدی را از سال ۹۳ با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون تومان آغاز کردم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ هکتار زیر کشت گل محمدی دارم افزود: فعالیت در این عرصه برایم لذت‌بخش است و اشتغال‌زایی خوبی هم دارد، ۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گل محمدی تولیدشده در چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌ها به‌ویژه یزد و کاشان صادر می‌شود، ادامه داد: درست است که گل محمدی سال اول و دوم بازدهی خوبی ندارد اما از سال سوم که برداشت گل آن آغاز می‌شود درآمد خوبی داشته و می‌تواند اشتغالزایی بالایی نیز به همراه داشته باشد.



استقبال خوب سرمایه داران از کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بیش از هزار و ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد ۴۰۰ نوع ارزش اقتصادی دارند.

وی تصریح کرد: هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است، که از این سطح اراضی ۳۷۰ هکتار آن تحت کشت گل محمدی قرار گرفته است.

برزگر با بیان اینکه از هر هکتار اراضی به صورت متوسط سه تن گل محمدی برداشت می‌شود بیان داشت: سالانه هزار و ۱۰۰ تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: استقبال خوبی از کشت گل محمدی در استان انجام گرفته شده و با فرآوری محصول حاصل از گل محمدی در توسعه و تنوع بخشی صنعت گیاهان دارویی قدم برداشته شده است.

برزگر با اشاره به اینکه به طور متوسط هر کیلو اسانس بیش از ۴۵ میلیون تومان در بازار بین المللی به فروش می‌رسد تشریح کرد: به دلیل تفاوت دمای شب و روز در استان کیفیت گل محمدی بسیار مطلوب است.

وی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری تلاش شده که سطوح تحت کشت گل محمدی و نوع فرآوری افزایش یابد.

برزگر در پایان با اشاره به اینکه بهترین ارقام گل محمدی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، گفت: با تجاری سازی این ارقام می‌توان بهترین نوع گیاه را برای تولید اسانس در اختیار کشاورزان قرار داد.



بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و بن است

سیروس بیک بکان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: نزدیک به ۵۷۰ هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص داده شده است که از این میزان ۵۵۰ هکتار به بارنشسته و برداشت گل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت گل محمدی از پنج سال گذشته در این استان به منظور تغییر الگوی کشت، بهره‌وری بهتر از آب آغاز شد عنوان کرد: در برخی مناطق استان که میزان بارندگی کم و مستعد کشت دیم است به صورت دیم کشت می‌شود.

بیک بکان با اذعان بر اینکه بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و بن است گفت: از هر هکتار به طور میانگین سه تن برداشت گل محمدی وجود دارد که بیشتر محصول برداشت شده به استان‌های اصفهان و یزد ارسال می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سه کارگاه کوچک فرآوری گل محمدی و گلاب‌گیری در استان وجود دارد که مقدار محدودی از گل محمدی داخل استان فرآوری می‌شود و حجم بالای از گل از استان خارج می‌شود و بخشی از گل محمدی برداشت شده نیز به صورت غنچه یا گل خشک ارائه می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که گل محمدی محصولی با نیاز آبی پایینی است می‌تواند در زمان خشکسالی جایگزین خوبی برای سایر محصولات کشاورزی باشد و با وجود اقدامات خوبی برای کشت این محصول در استان به عمل آمده اما مسئولان می‌توانند با آموزش افراد و معرفی بیشتر آن بسیار زمینه اشتغال تعداد بیشتری از افراد را در آن فراهم سازند.

گزارش از مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/۱۰۲۰ ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۵:۱۲:۳۶

31 May 2023