۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۳
کد مطلب : ۵۷۱۸۰
یک روانشناس:

والدین حد وابستگی و دلبستگی را به فرزندان آموزش دهند

یک روانشناس گفت: والدین باید حد وابستگی و دلبستگی را به فرزندان آموزش دهند یعنی در حین دوست داشتن باید استقلال عاطفی فرد نیز حفظ شود.
والدین حد وابستگی و دلبستگی را به فرزندان آموزش دهند
فریدونی روانشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: گاهی افراد فرق بین دلبستگی و وابستگی را نمی‌دانند و این دو مفهوم را اشتباه می‌گیرند.
 
وی با بیان اینکه دلبستگی‌های افراد از همان ابتدا که به دنیا می‌آیند در کنار خانواده شکل‌ می‌گیرد تصریح کرد: اگر از همان روزهای اول دلبستگی، یک ایمنی ایجاد شود و اگر انسان در کنار کسی باشد که به وی احساس آرامش می‌دهد این نوع دلبستگی ایمن خواهد بود و برای روابط بعدی و شروع این روابط برخورد صحیح، محبت کردن و محبت دیدن را به فرد آموزش می‌دهد.
 
فریدونی یادآور شد: به این ترتیب انسان دیگر تشنه محبت نبوده و دچار مشکلات بعدی نمی‌شود، اما وابستگی به‌ صورت‌های مختلف عاطفی، مالی، اجتماعی و... رخ می‌دهد، این درحالی است که وابستگی‌ها می‌تواند شخصیت انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد و به این ترتیب که شخصیت فرد بدون کمک، لطف و عاطفه دیگران تکمیل نخواهد بود.
 
این روانشناس بیان داشت: در همین راستا ممکن است شخصی دچار وابستگی شود که نباید می‌شد، و از این طریق زندگی، اختیار و عنان فرد به آن شخص ناباب واگذار شده و به نوعی دچار باج‌گیری عاطفی می‌شود که متاسفانه از این نوع در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر دلبستگی ایمنی در ابتدا در خانواده ایجاد شود کم کم وابستگی‌هایی که در خارج از منزل ایجاد می‌شود بیمارگون نخواهد بود و در حد عرف و استاندارد می‌باشد.
 
فریدونی با اشاره به اینکه شیر به‌عنوان مهربان‌ترین حیوان در دنیا معروف است و تا یک سالگی بچه‌ ابتدا فرزندش را سیر و سپس خودش اقدام به خوردن غذا می‌کند، اما بعد از یک سالگی اگر بچه به سمت غذای مادر بیاید به سمتش حمله می‌کند، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که والدین باید حد وابستگی و دلبستگی را به فرزندان آموزش دهند یعنی در حین دوست داشتن باید استقلال عاطفی فرد نیز حفظ شود.
 
این روانشناس بیان داشت: زمانی یک وابستگی فرد را اذیت می‌کند که این وابستگی تنها سرمایه فرد باشد، اما اگرانسان چندین سرمایه داشته باشد و یکی از آن‌ها را از دست بدهد کمتر اذیت می‌شود تا زمانی که تنها سرمایه خود را از دست بدهد.
 
وی گفت: هرچه قدر تعداد دلبستگی‌ها و تعداد افراد صمیمی کمتر باشد وقتی از دستش بدهیم قطعا متحمل فشار بیشتری می‌شود.
 
فریدونی اضافه کرد: اختلال سوگ که نتیجه همین کم بودن دلبستگی‌ها و مشکلات از دست دادن آن است اگر تا 6 ماه به طول انجامد تا حدی طبیعی است، اما اگر بیشتر از آن باشد حتما باید روان‌درمانی صورت گیرد تا مشکل رفع گرد.
 
انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۳:۵۹:۲۳

13 Apr 2024