:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> تشریح جهت‌گیری و اهداف بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۳ | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۵۷۰۰۵
در چهارمحال و بختیاری؛

تشریح جهت‌گیری و اهداف بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری جهت‌گیری و برنامه‌های بخش کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
تشریح جهت‌گیری و اهداف بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۳
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»‌، حسین برزگر صبح امروز با اشاره به اهمیت ارتقاء امنیت غدایی، ارتقاء سلامت غذا و ایجاد اشتغال اظهار کرد: اهم جهت‌گیری‌ها و اهدف عملیاتی بخش کشاورزی در سال جدید با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، شاخص‌های کلان اقتصادی و محدودیت‌های اقلیمی را تشریح کرد.

وی افزود: زیرساخت‌های عمومی بخش بازرگانی در کالاهای اساسی استان نسبت به استان‌های بزرگ و کلان‌شهرها ضعف‌های اساسی داشته و نیاز به یک تجدید نظر و بازنگری جدی وجود دارد. 

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری احداث و راه‌اندازی میدان عرضه دام به‌عنوان مرکز خرید و فروش دام زنده را یک ضرورت در استان عنوان و خاطرنشان کرد:  با راه‌اندازی این میدان دست واسطه‌ها و دلالان را می‌توان قطع کرد. 

برزگر راه‌اندازی و توسعه سردخانه‌های دومداره و زیر صفر جهت ذخیره‌سازی بهتر و بیشتر محصولات پروتئینی در استان را یکق دیگر از ضرورت‌هل دانست و گفت: هم‌اکنون تنها یک واحد سردخانه زیر صفر در استان در اختیار دولت وجود دارد. 

وی ادامه داد: تکمیل عملیات احداث سردخانه تعاون روستایی در نافچ در سال‌جاری برنامه‌ریزی شده تا وارد فاز عملیاتی و اجرایی این سردخانه شویم. 

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به احداث بازار روز و بازارچهشها در سطح شهرکرد برای حمایت از بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدکنندگان و همچنین عرضه بدون واسطه کالاهای اساسی اشاره کرد و بیان داشت: با راه‌اندازی این بازارچه‌ها با حذف دست دلالان و واسطه‌ها هزینه پ‌ها کاهش و محصولات به قیمت واقعی به فروش می‌رسد، همکاری شهرداری، صندوق حمایت از بخش کشاورزی و اتحادیه‌های تعاون روستایی جهت این مهم پیش‌شرط توفیقات است.

 برزگر عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌های شهرک نهاده‌های کشاورزی در شهرستان بروجن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در سطح استان است که با راه‌اندازی این شهرک می‌توان نهادهای مورد نیاز و پیش‌نیاز تولید را در این شهرک مستقر و بخش مهمی از دغدغه کشاورزان بابت تامین و تدارک نهادهای مختلف از جمله  بذر، کود و سموم، تجهیزات آبیاری و ادوات کشاورزی، نهال و نشاء در این شهرک تولید و مرتفع نمود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت توسعه و بازسازی زنجیره گوشت، بیان داشت: بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در سال 1401، صنعت دام و طیور با توجه به هفت برابر شدن نرخ ارز دچار مشکلات زیاد و تلاطم های فراوان شد، که ضرورت دارد زنجیره گوشت به خصوص گوشت قرمز در استان احیا شود. 

برزگر یادآور شد: توسعه زنجیره گوشت به احیای دام مولد در دو سال پیش رو وابستگی فراوان داشته و در اولویت برنامه‌ها و فعالیت‌ها قرار دارد. 

وی به احداث و تکمیل مگافارم‌ها مانند دامداری ۳ هزار راسی دشت زرین به‌عنوان یک واحد دامداری بزرگ و آغاز عملیات زیرساختهای هفت مجتمع دامپروری عمومی در شهرستان های مختلف استان مدنظر است تا زنجیره تولید دام را توسعه و جمعیت دام مولد را با کارهای اصلاحی توسعه داده  شود.

برزگر با بیان اینکه سومین رویکرد سالجاری بخش کشاورزی ارتقاء بهره‌وری آب است خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که در سال‌جاری با توجه به وضعیت بارندگی‌ها اهتمام بیشتری در حوزه بهره‌وری آب از طریق حرکت از کشاورزی گسترده به سمت کشاورزی متراکم و عمودی مانند توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی و تاکید بر برنامه الگوی کشت در محصولات زراعی به‌عنوان مهمشترین زیر بخش مصرف‌کننده آب کشاورزی در حوزه تولید نباتات صنعتی و علوفه‌ای همچنان با تغییر ارقام پ، از ارقام دیررس به میانرس و زودرس با نیاز آبی کمتر و توسعه ارقام متحمل به خشکی،دتکثیر بذرهای اصلاح پ‌شده در برنامه الگوی کشت بهره‌وری را افزایش دهیم. 

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه سامانه نوین آبیاری تحت فشار، لایروبی و مرمت قنوات و تامین و انتقال آب در اراضی شیب‌دار در نیمه غربی استان از کوهرنگ تا لردگان،
توسعه کشت‌های حفاظتی و کم‌ خاک‌ورزی و توسعه ضریب مکانیزاسیون به بیش از ۵۰ هزار هکتار در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

برزگر با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های سال‌جاری احیای قرارگاه تامین مالی است ادامه داد: قرارگاه تامین مالی در سازمان جهادکشاورزی احیا خواهد شد و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، جذب منابع شبکه بانکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای زیرساخت‌های عمومی بخش کشاورزی و ایجاد واحدهای تولیدی درمقیاس صنعتی در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد‌: استان در سال گذشته به‌عنوان راهبر زنجیره بادام و عضو اصلی زنجیره ماهی کشور انتخاب شد، در سال‌جاری باید این زنجیره‌ها توسعه داده شود و زنجیره‌ها درحوزه بازرگانی، فرآوری،  ایجاد واحدهای فرآوری در شهرک تخصصی بادام و ایجاد واحدهای بسته‌بندی و فرآوری آبزیان و تولید بچه ماهی و همچنین ایجاد آزمایشگاه ملی تشخیص بیماری‌های ماهی اهتمام ویژه نمود.

انتهای خبر/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۰۸:۴۸:۴۳

23 Mar 2024