۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۵۶۸۵۶
جوانگرایی در فوتبال ایران؛

کلهر: نگاه به فوتبال پایه باید عوض شود

پیشکسوت فوتبال با تاکید بر این که برخی مربیان با دلال‌ها در ارتباط هستند و در فوتبال پایه جولان می دهند گفت: نگاه مدیران باشگاه‌ها و مسوولان به این حوزه باید تغییر کند.
کلهر: نگاه به فوتبال پایه باید عوض شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز» به نقل از خبرگزاری مهر، جوان گرایی به یکی از اصلی‌ترین موضوعات در فوتبال ایران تبدیل شده است. پس از اینکه میانگین سنی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ مورد انتقاد اکثر کارشناسان قرار گرفت، این پرسش مطرح شد که چگونه باید به پشتوانه سازی برای تیم ملی و ساختن بازیکنان پرداخت.

محمود کلهر پیشکسوت فوتبال که سال‌ها در فوتبال پایه فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش گفت: نداشتن افراد متخصص در فوتبال پایه یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران محسوب می‌شود و همین موضوع سالیان سال است که گریبان بازیکنان مستعد را گرفته است.

بازیکن سابق تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال ادامه داد: به دلیل برخی دیدگاه‌های اشتباهی که مدیران باشگاه‌ها دارند، در حال حاضر تیم‌های خوبی را در فوتبال پایه نمی‌توانیم داشته باشیم. در مصاحبه‌هایی که انجام دادم راهکارهای زیادی را جلوی پای مدیران باشگاه‌ها گذاشتم اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشته است.

کلهر: نگاه به فوتبال پایه باید عوض شود/ دلال‌ها جولان می‌دهند

نگاه مدیران باشگاه‌ها باید به فوتبال پایه عوض شود

او ادامه داد: نبود تیم‌های پایه استاندارد که بتواند استعدادها را پرورش دهد و از این بازیکنان در تیم‌های اصلی استفاده شود یکی از دلایلی است که تیم ملی ایران نیز با کمبود بازیکن جوان رو به رو است. مدیرانی که در تیم‌های پایه باشگاه‌ها مسؤولیت دارند باید نگاه خود را به بازیکنان نوجوان عوض کنند با این شرایط فعلی نمی‌توانیم امیدوار به حضور استعدادها در فوتبال ایران بود. نقش هیأت‌های فوتبال استان‌ها هم در این مورد بسیار پررنگ است. شاهدیم که رؤسای هیأت‌ها خیلی راحت به برخی از افراد مجوز تأسیس مدرسه فوتبال می‌دهند در حالی که واقعاً برخی از مدارس فوتبال هیچ سودی برای آینده ورزش کشور نخواهد داشت.

متخصص ها خانه نشین هستند

پیشکسوت تیم ملی فوتبال افزود: افرادی که تخصص دارند و می‌توانند حال بد فوتبال ایران را بهبود ببخشند، گاهاً در خانه‌های خود هستند و افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند در فوتبال پایه جولان می‌دهند که این مورد دردناک است و باید به سمتی برویم که از افراد تحصیل کرده و کسانی که سال‌ها فعالیت داشته‌اند در فوتبال پایه بهره برد. نبود این افراد باعث شده تا خیلی از استعدادهای جوان با توجه به شرایط زندگی که دارند و همچنین فشار اقتصادی از حضور در فوتبال پشیمان شوند و به سراغ کارهای دیگری بروند.

بی انصافی در حق بازیکنان جوان تیم ملی

کلهر تصریح کرد: تیم ملی که در جام ملت‌ها حضور یافت، می‌توانست از بازیکنان جوان بیشتری در ترکیب خود استفاده کند و حتی کادر فنی تیم ملی به نظرم در برخی از دیدارها که حساسیت کمتری داشت باید از مُهره های جوان استفاده می‌کرد حتی برای دقایق کم تا این بازیکنان انگیزه بیشتری پیدا کنند. تیم ملی ظرفیت استفاده از ۵، ۶ بازیکن جوان در ترکیب خود را داشت که کمی بی انصافی در حق بازیکنان جوان شد.

کلهر: نگاه به فوتبال پایه باید عوض شود/ دلال‌ها جولان می‌دهند

جولان دلال‌ها در فوتبال پایه

کارشناس فوتبال خاطر نشان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، حضور افرادی در باشگاه‌هاست که به آنها «دلال» گفته می‌شود. این افراد علاوه بر اینکه در تیم‌های بزرگسال دخالت می‌کنند، در تیم‌های پایه هم بازیکن جا به جا می‌کنند که این باعث ضربه شدید به فوتبال ایران شده است.

ارتباط مربیان با دلالان

پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: همچنین مربیانی با این افراد در ارتباط هستند که با حضور در هر باشگاهی بازیکنان مورد نظر خود را وارد آن باشگاه می‌کنند و کاری به استعداد سایر نفرات جوان ندارند. پول‌های زیادی در این بین رد و بدل می‌شود و اینجا تنها بازیکنان جوان و مستعد ضربه می‌خورند و کسی به فکر بازیکنان نیست.

نیاز به مدیران قوی داریم

او بیان کرد: داشتن مدیران قوی باعث می‌شود در فوتبال باعث خواهد شد تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکوفایی جوانان کشور باشیم. این مدیران تنها به باشگاه‌ها مربوط نمی‌شود و در تمام ارکان از جمله کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، تیم‌های پایه و… باید از آنها استفاده کنیم.

توصیه به خانواده ها

کلهر در پایان گفت: یک توصیه باید به خانواده‌ها در خصوص انتخاب مدارس فوتبال برای فرزندان داشته باشم. مدارس فوتبال کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند که پیش از ثبت نام فرزندان خود باید استعلامات لازم را از نهادهای مربوطه داشته باشند. اوضاع خوب نیست و یکسری بازیکنان پولی به تیم‌ها اضافه شده‌اند که جا را برای اضافه کردن بازیکنان مستعد تنگ کرده‌اند و از این رو خانواده‌ها باید با آگاهی کامل فرزندان خود به مدارس فوتبال اعزام کنند.

انتهای خبر/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۴۲:۴۸

4 Mar 2024