۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۵۶۷۱۲
یک چشم پزشک تاکید کرد:

افراد بالای 40 سال مستعد ابتلا به آب سیاه

یک چشم پزشک گفت: 1 تا 2 درصد افرادی که سن بالای 40 سال دارند درگیر گلوکوم می‌شوند و وقتی فرد به سن 60 سال می‌رسد، ریسک ابتلا به آب سیاه به سه برابر افزایش می‌یابد.
افراد بالای 40 سال مستعد ابتلا به آب سیاه
حسن اکبری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: آب سیاه یا گلوکوم مجموعه‌ای از بیماری‌هایی هستند که باعث از بین رفتن عصب بینایی و در نهایت نابینایی فرد می‌شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث بروز این بیماری می‌شود افزایش فشار چشم است.
 
این چشم پزشک یادآور شد: در حالت عادی نور از قرنیه چشم عبور کرده و وارد چشم شده، سپس در شبکیه به پیام عصبی تبدیل و به مغز منتقل می‌شود، که در مغز تفسیر بینایی صورت می‌گیرد.
 
اکبری عنوان داشت: یک سری از سلول‌ها اثر بینایی ایجاد می‌کنند، زمانی که فشار چشم بالا می‌رود و اصطلاحا گلوکوم ایجاد می‌شود، فشار بر روی عصب بینایی ایجاد شده و عصب بینایی از بین می‌رود.
 
وی گفت: عصب بینایی از سلول‌هایی تشکیل شده است که دائمی هستند و درصورت نابودی جایگزین نمی‌شوند، بنابراین در افرادی که عصب بینایی خود را از دست می‌دهند فرد نابینا می‌شود.
 
این چشم پزشک تاکید کرد: فرد قبل از ایجاد آسیب باید به پزشک مراجعه و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
 
اکبری بیان داشت: عواملی که در این بیماری برای فرد ایجاد مشکل می‌کند به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شود، گلوکوم هم در بزرگسالان و هم در کودکان ایجاد می‌شود.
 
وی با بیان اینکه آب سیاه در بزرگسالا به دو قسمت تقسیم می‌شود ادامه داد: این بیماری در افرادی که علل زمینه‌ای دارند به‌صورت ثانویه در این افراد بروز می‌کند و در برخی دیگر، به شکل اولیه وجود دارد، این بیماری عموما به‌صورت اولیه بروز می‌کند و هیچگونه علائمی ندارد که ریزفاکتورهای ‌مطرح برای آن ژنتیک است.
 
این جراح چشم، ژنتیک را بسیار تاثیرگذار در بروز گلوکوم عنوان و خاطرنشان کرد: دیابت، فشار خون، ضعیفی چشم با شماره بالا، سن بالای 40 سال و... از دیگر عوامل موثر در بروز آب سیاه در افراد است.
 
وی گفت: 1 تا 2 درصد افرادی که سن بالای 40 سال دارند درگیر این بیماری می‌شوند و وقتی فرد به سن 60 سال می‌رسد، ریسک ابتلا به آب سیاه به سه برابر افزایش می‌یابد، بنابراین افراد با سن بالا باید سالی یک بار معاینه چشم‌پزشکی داشته باشند تا بررسی‌های لازم دراین زمینه صورت گیرد.
 
اکبری یادآور شد: بروز آب سیاه به‌صورت بیماری ثانویه در اثر بیماری‌های زمینه‌ای از جمله التهابات چشم، ضربه به چشم یا اختلالات آناتومی است، این افراد معمولا دچار درد چشم، تاری دید ناگهانی، دیدن نور و حاله اطراف چراغ‌ها، علائم سیستمیک از جمله تهوع، استفراغ، سردرد و... می‌شوند، که بعد از تشخیص اقدام به درمان و پیشگیری از نابینایی کرد.
 
این جراح چشم بیان داشت: آب سیاه در کودکان بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما اختلال در آناتومی ترشح زلالیه و بیماری‌های زمینه‌ای هم در بروز آن بی‌تاثیر نیست.
 
وی ادامه داد: گلوکوم در زمان تولد یا یک سال ابتدای عمر در کودکان بروز می‌کند و اشک‌ریزش، نورگریزی یا ترس از نور و عدم شفافیت در قرنیه کودک از جمله علائم آن است، که اگر به موقع جراحی نشود منجر به بزرگ شدن چشم و افزایش حجم چشم می‌شود.
 
اکبری اذعان داشت: این بیماری در کودکان باعث می‌شود دید از بین برود و با تشخیص به موقع می‌توان از خسارات وارد شده به چشم را کاهش داد.

انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۱۲:۵۰

21 Feb 2024