۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۵۶۶۶۲
در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مطرح شد؛

هر رأیی که داده می‌شود به سازندگی و پیشرفت کشور کمک می‌شود

هر رأیی که داده می‌شود به سازندگی و پیشرفت کشور کمک می‌‌کند، عده‌ای فکر می‌کنند اگر رأی ندهند به وجود مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی اعتراض کرده‌اند این فکر کاملاً غلط است.
هر رأیی که داده می‌شود به سازندگی و پیشرفت کشور کمک می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، حجت الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر فارسان گفت: خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین از صفت بسیار بد حرص و طمع که به آن آزمندی هم می‌گویند بشدت بیزارند. حریص برای خودش جمع می‌کند و طماع به مال دیگران چشم دارد که برای خودش باشد.
 
وی افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۶۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: طمع، انسان را تا لب آب مى‏آورد بدون این‌که برگرداند و ضمانت مى‏کند بدون این‌که وفا کند، بسا نوشنده آب که پیش از سیراب شدن، گلوگیر شود. هر چه ارزش شی‏ء دلخواه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش بزرگ‌تر است. آرزوها چشم ‌بصیرت را کور کنند و بهره و برخوردارى به کسى مى‏رسد که در پى آن نیست. خداوندا ما را از متقین قرار بده.
 
امام‌جمعه فارسان به حال و هوای انتخابات اشاره داشت و بیان داشت: در ایام انتخابات و به موازات انتخاباتی شدن حال و هوای جامعه، حجم بالایی از اخبار و اطلاعات انتخاباتی فضای ذهن مردم را فرا می‌گیرد. این فراگیری، حساسیت‌های خاص خودش را دارد که یکی از آن‌ها توجه به صحت‌وسقم این اخبار انبوه است.
 
وی تصریح کرد: ازاین‌رو در ایام انتخابات، مهارت‌های تشخیص خبرهای صحیح از خبرهای جعلی، اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. هرچند در دوره‌های آموزشی سواد رسانه، برای تشخیص اخبار صحیح از اخبار جعلی، راهکارهایی زیاد و مفصلی ارائه می‌شود؛ اما به‌طور اجمالی و کاربردی می‌توان گفت بهترین راه و شاید تنها راه تشخیص اخبار صحیح عبارت است از: منبع‌شناسی و خبرشناسی.
 
وی به منبع‌شناسی خبری (اعتبارسنجی خبر) اشاره داشت و گفت: باید منبع خبر، یک خبرگزاری رسمی و معتبر باشد. خبرگزاری‌ها معمولاً در سه سطح «رسمی»، «نیمه‌رسمی»، «غیررسمی» وجود دارند. خبرگزاری‌های رسمی‌ نیز قابل‌تقسیم به خبرگزاری‌های وابسته (حزبی و جناحی) و غیر وابسته قابل دسته‌بندی است.
 
وی همچنین به خبرشناسی اشاره داشت و افزود: برای کشف فرایند خبر باید با تفکر انتقادی، ذهن‌مان را با تکنیک و مهارت شش «چه»(نگاه مکعبی به إخبار (نه أخبار)) فعال و حساس کنیم. این مهارت به ما یاد می‌دهد که خبرها مثل مکعب، شش وجه دارد. در این مهارت باید در خصوص هر خبری، شش سؤال طرح کنیم: «چه خبری» را «چه کسی، چه منبعی»، «چرا»، «چگونه» و در «چه موقعیت و شرایطی» برای «چه بازخورد و رفتاری از ما» به ما می‌رساند؟ به‌طورکلی فریب‌خوردن‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که چراغ تفکر انتقادی انسان خاموش باشد و گرفتار عوام‌زدگی گردد.
 
 
وی تصریح کرد: تنها در مطالعه انتقادی است که ریزه‌کاری اخبار کشف و اخبار صحیح از اخبار جعلی تشخیص داده می‌شوند. کشف انگیزه‌های مُخبر در مطالعه انتقادی فوق‌العاده مهم است. مکرر عرض شده که انتخابات مظهر و نماد حضور و قدرت مردم است که نتیجه‌اش حفظ کشور و دستاوردهای انقلاب است. مهم‌ترین ابزار دفاعی کشور – بحث موشک‌ها در جای خود محفوظ- در مقابل جبهه استکباری و دشمنان قسم‌خورده، حضور حداکثری آحاد ملت بصیر و شریف ایران است.
 
امام‌جمعه فارسان اظهار داشت: این دوره که اولین انتخابات در این دولت و بعد از شکست فتنه پیچیده و آشوب‌های سال گذشته علیه مردم است و دشمنان اسلام و انقلاب برای کم‌رنگ جلوه دادن و عدم حضور مردم، تبلیغات گسترده کرده‌‌اند و از هر چیزی استفاده می‌کنند تا مردم را بی‌اعتماد کنند و امید به آینده را از او بگیرند، مشارکت اکثری مردم و اثری که دارد اهمیت ویژه‌تری پیداکرده است.
 
وی عنوان داشت: لذا باید توجه داشت هر رأیی که داده می‌شود، عقبه‌های دشمن تخریب می‌شود. هر رأیی که داده می‌شود به سازندگی و پیشرفت کشور کمک می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند اگر رأی ندهند به وجود مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی اعتراض کرده‌اند و نتیجه‌اش اصلاح امور خواهد بود. این فکر کاملاً غلط است؛ بر شاخه نشستن و بن بریدن است.
 
وی افزود: ممکن است عده‌ای نظام را قبول نداشته باشند و نخواهند شرکت کنند که تعدادشان خیلی خیلی کم است؛ اما ممکن است همین‌ها با شیطنت و ایجاد شبهه و کسانی که بی‌تفاوت‌اند و سؤالاتی دارند و مشکلات اقتصادی دارند و یا از افرادی که مسئولیت دارند ناراحت‌اند و کم‌کاری بعضی مسئولین آن‌ها را ناراحت کرده و یا دنبال کردند که فرد اصلح پیدا کنند اما موفق نشدند و امثال این‌ها بگویند ما رأی نمی‌دهیم و نخواهند بیایند.
 
وی گفت: این عزیزان باید توجه کنند که اگر اشکالی در نظام اداری کشور وجود دارد باید با انتخاب افراد اصلح معضلات را حل کرد نه با قهر با صندوق؛ که اینجا تذکرات حضرت آقا چند روز گذشته پیرامون ورود خواص با تعریفی که داشتن، جدی و مهم می‌شود. مخاطبین (خواص)، دستور را جدی بگیرند و در فرصت باقی‌مانده تکالیف خود را عمل کنند.
 
وی بیان داشت: البته دوستان توجه داشته باشید مسیری را طی کنید که از مشارکت حداکثری، کاندیدای اصلح بیرون بیاید تا جایی که مقدور است؛ یعنی همان‌طور که تشویق به مشارکت حداکثری می‌شود باید دنبال کرد و اصلح را انتخاب کرد. نماینده‌ای که بتواند در مسیر منشور گام دوم و تحقق اهداف بلند آن گام بردارد. دنبال نماینده‌ای باشید که از جنس مردم باشد. با مردم صمیمی باشد، درد مردم را بداند. زندگی تجملی و رفاه‌زده نداشته باشد.
 
امام‌جمعه فارسان در پایان گفت: مواظب باشید در انتخاب هم به وسوسه و وسواس نیفتید. برنامه‌ها را بشنوید و با افراد مطلع مشورت کنید و با حجتی که پیدا می‌کنید اقدام کنید به تعبیر حضرت آقا اگر اشتباه هم کرده باشید خدا قبول می‌کند. همه پای صندوق حاضر شوید و جلوه‌ زیبای مردم‌سالاری دینی را به نمایش بگذارید و دشمنان را مأیوس کنید. حضور شما یعنی عقب‌نشینی دشمن.

 
 انتهاي پيام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۶:۰۸:۱۳

16 Feb 2024