۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۶۵۵۵
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:

محوریتِ مردم در طرح «کشت 10 میلیون نهال» در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اصلی‌ترین فاکتور و آیتم طرح کشت 10 میلیون درخت در استان مردم هستند و در تولید، کاشت و نگهداری آن کمک می‌کنند.
محوریتِ مردم در طرح «کشت 10 میلیون نهال» در چهارمحال و بختیاری
اصغر احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های سازمانی و همچنین سیاست‌های کلی کشور، تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور و همچنین وزیر جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به‌عنوان دستگاه متولی کشت یک میلیارد درخت انتخاب شده است.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس قرار شده در یک بازه چهار ساله یک میلیارد درخت در کشور تولید و کشت شود که سهم چهارمحال و بختیاری از این تعداد 10 میلیون درخت است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بنا بر این است که از ظرفیت‌های نهالستان‌های خصوصی و دولتی در راستای تولید نهال بهره ببریم، به این ترتیب برنامه‌ریزی شده است که سالانه 2 میلیون نهال تولید شود.
 
احمدی اضافه کرد: این اقدام از سال 1401 آغاز شده  و تعهد 2 میلیون و 500 هزار نهال سال اول انجام شده است، قاعده و مبنای این طرح مردم هستند و اقدامات مختلفی در راستای اجرای این طرح مردمی صورت گرفته است.
 
وی اصلی‌ترین فاکتور و آیتم این طرح را مردم عنوان کرد و افزود: در تولید، کاشت و نگهداری این درختان مردم حضور دارند و به منابع طبیعی کمک می‌کنند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: همچنین ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی این موضوع را در برنامه کاری دارند و در این زمینه در راستای مسئولیت اجتماعی خود با ما همکاری دارند، از همین رو تفاهم‌نامه‌های مختلفی با کلیه ادارات، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد منعقد کردیم و بر پایه آن برنامه همکاری‌ها تنظیم شده است.
 
احمدی خاطرنشان کرد: در کنار همه این موضوعات از ظرفیت بهره‌برداران ماده 3 طرح‌های مرتع‌داری نیز استفاده کردیم و همکاری خوبی در این زمینه با ما شد، ضمن اینکه بهره‌بردارن از عرصه‌ها مراقبت و حفاظت می‌نمایند در قالب این قرارداد اقدام به کشت درختان جنگلی ازجمله بادام کوهی می‌کنند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: تا الان 20 هزار نهال تولید و کشت شده و در 685 هکتار چاله‌برداری صورت گرفته که در آن بذرکاری صورت گرفته، طرح تاکنون با موفقیت پیش رفته است و پیگیری‌ها برای پایان آن در حال انجام است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: نقاطی که برای کشت درخت در نظر گرفته می‌شود توسط خود اداره شناسایی شده و بعد از تهیه طرح، کاشت نهال یا بذر صورت می‌گیرد.
 
احمدی با بیان اینکه این طرح بر پایه کمک به تامین فضای سبز، زراعت چوب، غنی‌سازی جنگل‌های استان و افزایش پوشش جنگلی در حال اجرا است گفت: سرانه فضای سبزی که مردم استان باید داشته باشند 10 متر است که هنوز به این سطح نرسیدیم و در این طرح به دنبال تامین این سرانه هستیم.
 
وی بیان داشت: کشت نهال فقط در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی نیست و در سطح شهر نیز کشت نهال داریم که با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود، همچنین در بحث زراعت چوب در مستثنیات مردم اقدام به کشت می‌شود.
 
احمدی یکی از مشکلات پیش روی اجرای این طرح را بحث منابع مالی عنوان و خاطرنشان کرد: این منابع باید از طریق وزارتخانه تامین شود، همچنین بحث آب و هوا و شرایط اقلیمی مشکل دیگری است که اجرای طرح را با مشکل مواجه می‌سازد، نبود بارندگی امسال در این استان سبب شده با مشکل مواجه شویم.
 
وی ادامه داد: انتظار ما این است که همه دستگاه‌های اجرایی برای کاشت این تعداد درخت به ما کمک کنند و همه با هم همراه با مردم آن را به پایان برسانیم.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌هایی که برای استفاده در این طرح تولید می‌شوند باید با اقلیم و شرایط آب و هوایی سازگار و بر پایه اصول علمی باشد، از همین‌رو کمیته علمی به ریاست رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان تشکیل شده است و رعایت اصول علمی در تولید این نهال‌ها بررسی می‌شود.
 
احمدی تاکید کرد: از آنجایی که این طرح بیشتر مردمی اجرا می‌شود، تاکنون اعتبار خاصی هزینه نشده است.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۰۸:۱۳

6 Feb 2024