۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۵۶۴۷۳
متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد:

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط با تشخیص پزشک

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تشخیص پزشک ایجاب می‌کند بیمار آنتی‌بیوتیک مصرف کند.
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط با تشخیص پزشک
ناصر خسروی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: در بیماری‌های ویروسی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ضرورت چندانی ندارد مگر در شرایط خاص بیمار.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر ویروس‌هایی که در جامعه در حال گردش هستند بجز آنفولانزا و کرونا که داروی ضد ویروسی نیاز دارند، بقیه نیاز چندانی به دارو ندارند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند «آموکسی‌سیلین»، «کوآموکسی کلاو» و... وقتی استفاده می‌شود که علاوه‌بر بیماری ویروسی، فرد به یک بیماری باکتریال نیز مبتلا شده باشد.
 
خسروی بیان داشت: تشخیص پزشک ایجاب می‌کند یک فرد آنتی‌بیوتیک مصرف کند.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت خودسر صورت می‌گیرد و بیشتر بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند زمانی که لازم نبوده از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند و این منجر به بالا رفتن مصرف این داروها به‌صورت بی‌رویه می‌شود.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: یکی از مسائلی که مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک‌ها عارض می‌کند هزینه‌ای است که به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، اما از عوارضی که آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌کنند نباید غافل شد، به عنوان مثال این داروها در روده کودکان میزان فلور موجود را بر هم زده و منجر به ایجاد اسهال در آن‌ها می‌شود.
 
خسروی ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را یکی دیگر از عوارض مصرف بی‌رویه و بدون تجویز پزشک عنوان و بیان کرد: این دارو با توجه به مصرف مداوم مقاومت دارویی به‌همراه دارد و به این ترتیب از جدول داروهای موثر خارج می‌‍شود.
 
وی یادآور شد: بنابراین توصیه می‌شود مردم به هیچ عنوان در مواقع بیماری از این قبیل داروها بدون تجویز پزشک و بی‌رویه استفاده نکنند و این موضوع را در نظر داشته باشند که مصرف زودهنگام آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در بهبود سریع‌تر بیماری ندارد و فقط یک سری از آنتی‌بیوتیک‌ها را از لیست داروهای موثر خارج می‌کند و کار پزشک را برای ادامه درمان و بهبود بیماری سخت می‌کند.
 
انتهای خبر/ 1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۶:۱۰:۲۱

31 Jan 2024