۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۶۴۵۳
در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود؛

آغاز مایه‌کوبی دام علیه تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از آغاز مایه کوبی دام های سبک و سنگین روستایی استان علیه تب برفکی خبرداد.
آغاز مایه‌کوبی دام علیه تب برفکی
 
 محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، با بیان اینکه فقط دو میلیون و۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۸۰ هزار دام سنگین در استان وجود دارد گفت :طرح ایمنی سازی دام‌های سبک و سنگین در چهارمحال و بختیاری علیه تب برفکی همه ساله اجرا می شود و امسال دامپزشکان و کاردان های این رشته به تمام روستاهای استان گسیل شده اند تا از این بیماری تا حد بسیار زیادی پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری از قطب های تولید گوشت قرمز در کشور است و ۲۵ درصد پروتئین ایران از دام های سبک روستایی و عشایری تامین می شود و پیشگیری از انواع بیماریها با ایمنی سازی دام ها بسیار اهمیت دارد .

اسدی با اشاره به اهمیت بیماری تب برفکی گفت: عامل این بیماری به عنوان یکی از عوامل ویروسی مهم واگیردار در بین جمعیت دامی هرساله سبب بروز صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری کشور می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد:  این بیماری با علائم تب، وزیکول های دهانی، بی اشتهایی، ریزش ترشحات دهانی و لنگش تظاهر می کند.

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: واکسیناسیون در دام‌های حساس علیه این بیماری می‌تواند با افزایش سطح ایمنی همراه بوده و در پیشگیری از بروز و کاهش موارد شیوع، مؤثر واقع شود اما واکسیناسیون به همراه رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای با نتایج مثبت همراه است.

اسدی اذعان داشت: لازم است واحدهای دامی صنعتی نیز همزمان و با بهره‌گیری از ظرفیت مناسب بخش غیردولتی دامپزشکی نسبت به تهیه واکسن اقدام کنند. همچنین پس از واکسیناسیون در جمعیت دام صنعتی، آمار برای هر واحد دامی ردر سامانۀ مربوطه ثبت می شود.

انتهای خبر/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۰۷:۳۵

29 Jan 2024