۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۶۴۴۳
رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

سال ۱۴۰۲ بحرانی‌ترین سال‌ِ تصادفات

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال‌هایی که در پلیس‌راه این استان در خدمت مردم بودم، سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های بحرانی استان در بحث تصادفات بوده است و به لحاظ درصدی در ابتدای جدول حوادث رانندگی در کشور قرار داریم.
سال ۱۴۰۲ بحرانی‌ترین سال‌ِ تصادفات
سید غلامعلی نوربخش در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در رانندگی فرهنگ رانندگی است، چرا مردم از حوادث رانندگی درس عبرت نمی‌گیرند و مجدداً اشتباه دیگران را تکرار می‌کنند.

وی افزود: ضرب‌المثلی در زبان فارسی وجود دارد که می‌گوید «مؤمن دو بار از یک سوراخ گزیده می‌شود»، پس چرا در بحث رعایت قوانین رانندگی هیچکس توجه لازم را ندارد، حوادث در روزهای گذشته در چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که افراد خاصی که باید الگوی مردم عادی باشند، خود دچار حوادث ناگوار می‌شوند.
 
وقوع حوادث رانندگی برای افراد خاص، به صدا درآمدن زنگ خطر است

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حوادث تلخ رانندگی که برای تعدادی از معلمان این استان به وقوع پیوست، زنگ خطری است برای آیندگان، دانش‌آموزانی که معلمان را الگوی خود می‌دانند باید رفتار صحیح رانندگی را نیز از آنان فرا بگیرند.

نوربخش عنوان کرد: هر آموزشی باید از مدارس و مجموعه آموزش و پرورش آغاز شود و اینکه در عرض دو ماه ۶ معلم که در زمره قشر تحصیل‌کرده جامعه قرار دارند در جاده‌های چهارمحال و بختیاری جان خود را از دست می‌دهند اصلاً پذیرفتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: درست است که سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در بحث تصادفات مؤثر هستند اما به عقیده من آموزش و فرهنگ رانندگی صحیح از همه عوامل مهم‌تر است.

همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید وارد عمل شوند تا فوتی‌های رانندگی استان کاهش یابد

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اعمال جریمه‌های سنگین، توقیف گواهینامه، توقیف خودرو و… اقداماتی هستند که قدیمی شده است، در حال حاضر نیازمند فرهنگ‌سازی به‌ویژه در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، برای رانندگان بخش‌های دولتی، رانندگان ناوگان عمومی و… در حوزه رانندگی هستیم.

نوربخش بیان کرد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید وارد عمل شوند تا فوتی‌های رانندگی استان کاهش یابد، در بحث تصادفات صرفاً وضعیت راه‌ها، کیفیت خودروها، حضور پلیس و… اثرگذار نیست، در بررسی فاکتورهای حوادث رانندگی مواردی چون حضور به موقع هلال‌احمر، نیروهای اورژانس و… نیز باید لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: طبق آماری که از ابتدای سال تاکنون گزارش شده است بیشتر تصادفات در چهارمحال و بختیاری به صورت تصادفات دسته جمعی رخ داده است، در یک حادثه رانندگی چندین نفر جان خود را از دست می‌دهند.
 
پنج سال است که جرایم رانندگی افزایش پیدا نکرده است

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است در هیچ نقطه‌ای از کشور معلمان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست نداده‌اند اما در چند ماه اخیر این واقعه دو بار در چهارمحال و بختیاری رخ داده است، تصریح کرد: این قابل درک است که فرد دچار درگیری‌های فردی و فکری باشد، برخی معلمان برای حضور در سر کلاس درس باید راه طولانی را طی کنند اما دلیل نمی‌شود این موضوع روی رانندگی آنان تأثیر بگذارد.

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری افزود: افزایش جرایم در دستور کار دولت بوده و مورد موافقت مجلس هم قرار گرفته است، در آئین نامه پلیس آمده است که جرایم هر سه سال باید افزایش پیدا کند اما حالا پنج سال است که جرایم افزایش پیدا نکرده است.

توقیف بیش از ۳ هزار خودرو و ۱۹۰ دستگاه موتورسیکلت در چهارمحال و بختیاری

نوربخش ادامه داد: اعمال جریمه، توقیف ساعتی و توقیف دائمی خودرو، معرفی به دادگاه و پایانه و… در دستورکار پلیس است و روزانه انجام می‌شود، از ابتدای سال تاکنون حدود ۳ هزار و ۱۱۳ دستگاه خودرو و ۱۹۰ دستگاه موتور سیکلت متخلف در چهارمحال و بختیاری توقیف شدند، این یعنی پلیس نسبت به جرایم رانندگان بی‌تفاوت نیست.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته بحث برخورد با جرایمی چون سبقت، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ افزایش یافته است ولی متأسفانه امسال شاهد یک روند افزایشی تصادفات در جاده‌های چهارمحال و بختیاری بودیم.

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: طی سال‌هایی که در پلیس‌راه این استان در خدمت مردم بودم، سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های بحرانی استان در بحث تصادفات بوده است و به لحاظ درصدی در ابتدای جدول حوادث رانندگی در کشور قرار داریم.

نوربخش اضافه کرد: تنها پلیس در حوزه تصادفات مسئولیت ندارد، ۳۲ دستگاه هستند که باید در زمینه حوادث رانندگی و ترافیک ورود کنند.

وی تصریح کرد: بارها از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری درخواست کرده‌ام که اقدامی برای وضعیت نامناسب راه‌ها و محورهای مواصلاتی در شهرستان لردگان انجام دهد، همه حوادث ناگوار رانندگی در این شهرستان به وقوع می‌پیوندد، تردد در محورهای شریانی این شهرستان بسیار زیاد و به نوعی شاه راه بین چند استان است که خودروهای سبک و سنگین فراوانی از آن عبور و مرور می‌کند.
 
شوتی‌های با سرعت سرسام‌آور عامل مهمی در تصادفات هستند

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری افزود: خودروهای شوتی در محورهای پُر تردد شهرستان لردگان نیز مزید بر علت شده است، این خودروها با سرعت‌های سرسام‌آوری که دارند عامل بسیار خطرناکی در تصادفات رانندگی هستند.

نوربخش ادامه داد: مگر پلیس‌راه در چهارمحال و بختیاری چقدر نیرو دارد که بخواهد در همه محورهای مواصلاتی از بازفت علیا گرفته تا شهررضا، گردنه رخ، تیران، گردمدره و… مستقر کند تا مراقب رانندگی مردم باشند.

وی عنوان کرد: باید دستگاه‌های دخیل در ترافیک شهری و بین شهری در چهارمحال و بختیاری با همفکری راهکاری برای کاهش تصادفات ارائه دهند، تنها پلیس مسئولیت ندارد کمااینکه بسیاری از نیروهای پلیس در محورهای این استان یا جان خود را از دست دادند یا مصدوم و مجروح شدند.

انتهای خبر/۱۰۳۱ ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۲۹:۵۵

29 Jan 2024