۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
کد مطلب : ۵۶۳۴۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

کشت گلخانه‌ای در بخش کشاورزی ارجحیت دارد

عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای نسبت به سایر روش‌ها در بخش کشاورزی ارجح است.
کشت گلخانه‌ای در بخش کشاورزی ارجحیت دارد
به گزارش پایگاه خبری«جهانبین نیوز»، در زمان کنونی با توجه به خطر کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت تامین امنیت غذایی مردم، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط کاملا مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری در استفاده از اراضی و نهاده های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می کند.

افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان از مزیت های توسعه کشت گلخانه ای در کشور محسوب می شود.

عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای نسبت به سایر روش‌ها در بخش کشاورزی ارجح است زیرا در این نوع کشت با مصرف تنها یک دهم آب نسبت به روش کشاورزی سنتی، بازدهی تولید بالا بوده و در بستر کشت نسبت به روش سنتی ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید می کند.

در کشت گلخانه ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسان تر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

با درک اهمیت کشت گلخانه ای و توسعه این نوع کشت امروز همایشی ملی با عنوان تخصصی «سازه، تجهیزات و تاسیسات جانبی گلخانه های مدرن شیشه ای» در سالن همایش های هتل گسترش تبریز برگزار شد و مدیران، مسوولان کشوری، استانی و کارشناسان ذیربط در خصوص اهمیت توسعه کشت گلخانه ای و لزوم استفاده از دانش علمی و فناوری های جدید در این نوع کشت مطالبی ارایه کردند.



گلخانه 25 هکتاری در خانمیرزا احداث می‌شود

کیانی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خانمیرزا گفت: طرح احداث گلخانه و کشت‌های متراکم در شهرستان خانمیرزا در حال حاضر ۲۵ هکتار در حال بهره برداری و ۴/۵ هکتار در حال احداث می‌باشد.

وی ادامه داد: ۶ هکتار در شرف تشکیل پرونده و انعقاد قراردادمی باشد.

کیانی بیان کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اهداف جهاد کشاورزی است و احداث گلخانه اقدامی مناسب جهت افزایش تولید، صادرات، رونق اقتصادی و اشتغالزایی می‌باشد و کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری آب را تا ۱۰ برابر میزان تولید را ۱۰ تا ۱۲ برابر و میزان درآمد کشاورزان را ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته درست است که نوسانات بازار وجود دارد ولی به ازای راه‌اندازی هر هکتار گلخانه ۱۲ فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند که این یک اشتغال پایدار و ثابت می‌باشد.

کیانی افزود: با پیگیری‌ها، بررسی و بازدیدهای کارشناسان این مدیریت چندین طرح گلخانه‌ای را شناسایی کرده‌ایم ویکی از برنامه‌های این مدیریت رفع موانع و کمک به کشاورزان و متقاضیان می‌باشد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که شهرستان خانمیرزا معروف به قطب محصولات کشاورزی می‌باشد.



اراضی حاصلخیز حاصل تلاش کشاورزان خانمیرزا

کیانی خاطر نشان کرد: بازدید و سرکشی از گلخانه‌ها و دیگر محصولات را هر هفته در دستور کاری خود قرار دادیم و در کنار کشاورزان باید شهرستان خانمیرزا را به شهرستان اولین‌ها در زمینه تولید تبدیل کرده و کمک حال کشاورزان باشیم و موانع را جهت آبادی و اشتغال جوانان برطرف کنیم.

انتهای خبر/1020ج


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲

ساعت:

۱۷:۰۴:۴۸

19 Jan 2024