۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۵۴۶۰۸

بازگشت «معروف» تصمیم درستی نیست/ والیبالیست‌های جوان رها نشوند

کارشناس و ملی پوش سابق والیبال بازگشت ستاره های گذشته به تیم ملی را تصمیمی نادرست خواند و گفت: مسئولان فدراسیون باید زمینه حفظ و مراقبت از والیبالیست های جوان را فراهم کنند.
بازگشت «معروف» تصمیم درستی نیست/ والیبالیست‌های جوان رها نشوند
به گزارش جهانبین نیوز شهرام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره قهرمانی تیم والیبال جوانان در مسابقات جهانی گفت: تیم والیبال جوانان با تلاش و زحمت خود در روزهای ناامیدی والیبال توانست عملکرد درخشانی در جهان ارائه داد و این عملکرد بسیار امیدوارکننده بود. آن‌ها خودشان را در جهان ثابت کردند و حالا وقت آن است که این تیم موردحمایت قرار بگیرد. قطعاً این نسل پشتوانه خوبی برای بزرگ‌سالان خواهد بود. امیدوارم این بازیکنان هم به‌درستی مدیریت شوند و برای اضافه شدن به تیم ملی به‌درستی برنامه‌ریزی شود. این نتیجه مسیر برای ما امیدوارکننده است چراکه این بازیکنان در آینده‌ای نزدیک می‌توانند به تیم ملی بزرگ‌سالان اضافه شوند.
 
بازیکنان جوان باید حرفه‌ای زندگی کنند
 
ملی‌پوش سابق والیبال ایران تأکید کرد: البته بازیکنان هم باید به سمت زندگی حرفه‌ای سوق پیدا کنند و والیبال اولویت اصلی زندگی آن‌ها شود. آن‌ها نباید تنها به قهرمانی جهان بسنده کنند، درست است که کار بزرگی انجام دادند اما نباید تصور کنند به اوج قله رسیدند. آن‌ها برای رسیدن به موفقیت راه طولانی و پرفرازونشیبی و سخت پیشرو دارند بنابراین باید حرفه‌ای زندگی کنند تا بتوانند به تیم ملی کمک کنند. فدراسیون و اعضای کادر فنی هم باید آن‌ها را به‌خوبی مدیریت کنند.
 
تیم جوانان به‌درستی حمایت و مدیریت شوند
 
محمودی گفت: حضور چندین بازیکن ایران در جمع بهترین‌های جهان نشان می‌دهد استعدادهای خوبی در والیبال ایران داریم. از طرفی نباید از مدیریت خوب اعضای کادر فنی تیم جوانان هم غافل شویم. آن‌ها توانستند تیم را یکدست و بدون کمترین ایراد فنی راهی این رقابت‌ها کنند و به‌عنوان قهرمانی جهان برسانند. ما زمانی که در تیم جوانان بودیم در مراکش توانستیم به‌عنوان سومی برسیم و می‌دانم این کار تا چه اندازه سخت و دشوار است. در همان زمان که تیم عنوان سومی را به دست آورد برخی از بازیکنان به دلیل اینکه درست حمایت و مدیریت نشدند، کم‌کم از عرصه خارج شدند، بنابراین خیلی مهم است که این بازیکنان که استعدادهای خوبی هم در والیبال محسوب می‌شوند در مسیر درست قرار بگیرند.
 
هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم تیم "ب" در والیبال نداشته باشیم
 
ملی‌پوش سابق تیم ملی به‌ضرورت تشکیل تیم "ب" اشاره کرد و گفت: من اصلاً فکر نمی‌کردم والیبال ایران امسال تیم "ب" نداشته باشد. بازیکنانی که از تیم بزرگ‌سالان خط می‌خورند باید در یک تیم دیگر تمرینات را ادامه دهند و در شرایط آماده باشند تا بتوانند به تیم ملی کمک کنند. اگر تنها چند بازیکن در اردوی تیم ملی باشند و تمرین کنند نمی‌توانند به والیبال کمکی کنند. اگر فدراسیون به لحاظ مالی توانایی داشته باشد حتی می‌توانیم سه تیم داشته باشیم؛ باید همین بازیکنان رده جوانان را در یک تیم به آمادگی برسانند و از اعزام به مسابقات آسیایی ضعیف‌تر شروع کنند تا برای مسابقات رسمی به اوج آمادگی و پختگی برسند.
 
رئیس فدراسیون موظف به درآمدزایی است
 
ستاره سابق تیم ملی والیبال ایران گفت: لیگ ما تنها ۵ الی ۶ ماه طول می‌کشد و این بازیکنان نباید تا سال آینده به حال خودشان رها شوند، بنابراین بازیکنان را باید در قالب یک تیم دورهم جمع کنیم و آن‌ها را در شرایط آمادگی قرار دهیم. البته همه این مسائل به شرایط مالی فدراسیون برمی‌گردد. درهرصورت رئیس فدراسیون موظف است که درآمدزایی کند. داور زنی باید برای والیبال پول بیاورد و تنها به یک اسپانسر بسنده نکند. او باید چند اسپانسر جذب کند، از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک یا حتی دیگر نهادها کمک‌های مالی بگیرد تا امکانات خوب برای شرایط اردوها و اعزام بازیکنان فراهم شود.
 

 
فدراسیون از بازیکن پول می‌گیرد پس بهترین شرایط را هم فراهم کند
 
محمودی بابیان اینکه الان شرایط برای ملی‌پوشان مناسب نیست، عنوان کرد: چند وقت پیش موقع تمرینات بازیکنان در اتاق‌های فدراسیون استراحت می‌کردند که البته شنیدم الان در هتل المپیک مستقر شدند، اما وقتی یک بازیکن در اتاق‌های فدراسیون استراحت کند با یک سروصدای کوچک تمرکزش بهم می‌ریزد. کیفیت استراحت بازیکنان، تغذیه آن‌ها باید به بهترین شکل فراهم شود. مدیران فدراسیون‌ها موظف به درآمدزایی هستند. وقتی فدراسیون از بازیکنان پول می‌گیرد باید بهترین شرایط را هم برای آن‎‌ها فراهم کند. فدراسیون از هر بازیکن بابت قراردادی که می‌بندد ۱۰ درصد می‌گیرد، با توجه به این شرایط باید برای خود بازیکنان هزینه کنند. در چند سالی که من در تیم ملی بودم ۱۰ درصد به‌عنوان پاداش برای ما در نظر گرفتند، وقتی خواستیم پاداش لیگ جهانی را دریافت کنیم، همه آن ۱۰ درصدها را کسر کرده بودند، وقتی هم اعتراض کردیم گفتند آن ۱۰ درصد را به‌عنوان پاداش به شما داده‌ایم.
 
پاداش برای جوانان باید به شکل مصوبه دربیاید
 

محمودی در واکنش به این موضوع که ۱۰ درصد قرارداد جوانان به‌عنوان پاداش برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: این موضوع باید به‌صورت یک مصوبه دربیاید تا همان بلایی که سر ما آمد، برای آن‌ها تکرار نشود. این موضوع باعث دلسردی می‌شود. از ما که گذشت و حقی که مربوط به خودمان در لیگ جهانی بود از بین رفت و زمانی هم که اعتراض کردیم گفتند ۱۰ درصد قراردادهایی که باید به فدراسیون پرداخت می‌کردید را کم کردیم. درحالی‌که قرار بود آن‌ها را به‌عنوان پاداش برای ما در نظر بگیرند. درهرصورت این مسائل باید مدیریت شود و به‌صورت یک مصوبه دربیاید تا بازیکنان دلسرد نشوند.
 

 
ملی‌پوشان حتی یک حقوق ساده هم ندارند
 
ملی‌پوش سابق والیبال گفت: باید به بازیکنان رسیدگی شود؛ آن‌ها چندین ماه بدون اینکه دریافتی داشته باشند در اردو تیم ملی هستند، آن‌ها حتی یک حقوق ساده هم ندارند. شاید خیلی از مردم این مسائل را در مورد بازیکنان والیبال ندانند اما این مسائل واقعیت دارد. البته که حضور در تیم ملی باعث افتخار هر بازیکنی است اما در این فشار روانی سنگین چندین ماه بدون حقوق در اردوی تیم ملی باشند کار سختی است.
 
بازگشت معروف روش درستی نیست
 
وی همچنین در مورد بازگشت معروف پس از عملکرد ضعیف تیم در لیگ ملت‌ها عنوان کرد: این اصلاً روش درستی نیست، امسال معروف به تیم ملی برگردد، سال آینده تکلیف چه می‌شود؟ مگر سعید معروف تا آخر عمرش می‌تواند والیبال بازی کند؟! به‌هرحال او هم پا به سن گذاشته، درست است که آمادگی بسیار خوبی دارد و حرفه‌ای زندگی می‌کند اما تغییر بازیکنان یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر در تیم‌های ملی است. باید درگذشته به پشتوانه سازی فکر می‌کردند، البته الان هم بازیکنان خیلی خوبی داریم و آن‌ها باید بیشتر والیبال را اولویت زندگی خود قرار دهند. مطمئناً مشکلات مرتفع شود در آینده نتایجی بهتری خواهند گرفت. متأسفانه از همه ظرفیت والیبال در لیگ ملت‌ها استفاده نشد، ازنظر فنی هم تیم مشکلات زیادی داشت ولی با تمرین و برنامه‌ریزی خوب و حمایت فدراسیون این مسائل برطرف می‌شود.
 
مربیان ما باید علم والیبالی خود را به‌روز کنند
 
محمودی در پاسخ به این سؤال که آیا تقویت کادر فنی به شیوه ژاپنی‌ها در ایران جوابگو هست یا خیر، گفت: ما مربیان خیلی خوبی در ایران داریم، ولی مربیان ما باید علمشان را به‌روز نگه‌دارند و هرسال تمرینات تیم‌های بزرگ و مسابقات آن‌ها را از نزدیک ببینند چراکه در والیبال به‌صورت پیوسته همه‌چیز به‌روز می‌شود. اگر علم در والیبال را به‌روز نگه‌داریم مطمئناً تیم در آینده نتایجی فوق‌العاده‌ای کسب خواهد کرد. یکی از راه‌هایی که می‌توان به والیبال ایران کمک کند، استفاده از مربیان خوب و باکیفیت به‌عنوان کمک‌مربی است، مخصوصاً ایتالیایی که در دنیا حرف اول را می‌زنند.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲

ساعت:

۰۹:۴۳:۱۱

19 Jul 2023