۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۶۰۳۳
متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری:

لاکچری بازی خانواده ها، سلامت نوزادان را هدف گرفته است

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری گفت: زایمان پیش یا پس از موعد طبیعی، سلامت نوزاد و مادر را با خطرات جدی مواجه می‌کند.
لاکچری بازی خانواده ها، سلامت نوزادان را هدف گرفته است
نسترن زمانی دهکردی متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در چهارمحال و بختیاری در گفت ‌و گو با جهانبین‌ نیوز اظهار کرد: بسیاری از مادران برای رسیدن به تاریخ 9/9/99 ممکن است زایمان خود را به تعویق بیاندازند یا اینکه دیرتر برای زایمان مراجعه کنند، هر دو این حالت‌ها خطراتی هم برای نوزاد و هم برای مادر به همراه دارد.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات علمی زایمان قبل از 37 هفته و بین 37 تا 39 هفته زایمان پیش از موعد محسوب می‌شود، افزود: مداخله در زایمان به‌واسطه سزارین یا تزریق آمپول فشار با عوارض خطرناکی برای مادر و نوزاد همراه است.

وی ادامه داد: مداخله در زایمان به هیچ عنوان از نظر علمی صحیح نیست و هر کار غیرعلمی به نوعی غیرقانونی هم به شمار می‌رود.

زمانی با بیان اینکه بارداری یک سیر طبیعی و فیزیولوژیک دارد، عنوان کرد: در زمانی که به صورت طبیعی جنین آمادگی داشته باشد و رحم هم آماده باشد، انقباضات رحمی شروع و نوزاد متولد می‌شود، اینکه بخواهیم زودتر یا دیرتر از زمان طبیعی زایمان اتفاق بیوفتد هر دو با ضررهایی همراه است.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی خاطرنشان کرد: سزارین اورژانسی و زایمان دیرتر از موقع هر دو با خطرا ت بسیاری مواجه هستند، شرط استفاده از سزارین برای زایمان این است که پزشک بعد از 39 هفته دستور به انجام عمل سزارین یا شرایط انتخابی بدهد.

وی با تاکید بر اینکه در مواردی مثل تاریخ 9/9/99، ممکن است نظر والدین در به تعویق انداختن زمان زایمان باشد، تعویق در زایمان تنها برای تقریبا سه روز امکان‌پذیر و قابل قبول است، اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که عمل جراحی سزارین ترجیحا باید در شرایط انتخابی و نه در شرایط اورژانس انجام شود.

زمانی یادآور شد: به تعویق انداختن زمان سزارین انتخابی ممکن است منجر به عمل سزارین اورژانسی شود و در نتیجه عوارضی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی تصریح کرد: در تقسیم‌بندی‌های قبلی فقط زایمان زیر 37 هفته به عنوان زایمان زودرس عنوان می‌شد اما در تقسیم‌بندی‌های جدید زیر 37 هفته زایمان زودرس و 37 تا 39 هفته نیز ابتدای مراحل پایانی نامیده می‌شود که بدون علت کاملا علمی مجاز به انجام تعویق در زایمان نیستیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از والدین برای آنکه فرزندشان در تاریخ 9/9/99 بدنیا بیاید تمایل به سزارین زودرس یا استفاده از داروی اکسی توز که منجر به انقباضات رحمی می‌شود دارند، بیان داشت: مداخله در زایمان اقدامی غیر طبیعی و غیرعلمی خواهد بود که منجر به عوارضی همچون نارسایی ریوی برای نوزاد می‌شود.

زمانی گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی مادران که آمپول فشار دریافت می‌کنند ممکن است دچار انقباضات بیش از حد و در نتیجه افت فشار قلب جنین شوند، در این شرایط نیاز به سزارین اورژانسی وجود دارد و رحم مادر بعد از زایمان به دلیل آمپول فشاری که دریافت کرده نمی‌تواند به خوبی جمع و در نتیجه دچار خونریزی‌های بعد از زایمان شود، این عارضه خود شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران باردار به شمار می‌رود.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی افزود: در حال حاضر امکانات، تجهیزات و پرسنل پزشکی تقریبا در تمام کشور برای مردم قابل دسترسی است با این حال در موارد بسیار نادر اگر مادر باردار فاصله زیادی با مراکز تسهیل زایمان داشته و این احتمال وجود داشته باشد که دردهای زایمانی شروع و امکاناتی برای وی مهیا نباشد، باید زودتر البته بعد از 37 هفته زایمانش انجام شود.

وی ادامه داد: در موارد نادر، ممکن است مادری سابقه زایمان تسهیل شده داشته باشد، این مادر سریع دچار درد شده و ممکن است طی یک تا دو ساعت زایمان کند که می‌تواند عوارض بسیاری برای مادر و نوزاد داشته باشد بنابراین به تشخیص پزشک تاریخی برای زایمان پیش از موعد برای این موارد مشخص می‌شود.

زمانی عنوان کرد: همچنین زایمان پیش از موعد در مواردی مثل فشار خون، دیابت یا وقتی که جنین در وضعیت نامناسب قرار دارد انجام می‌شود، در غیر این صورت به هیچ عنوان به لحاظ علمی صحیح نیست.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی به والدین توصیه کرد: هر زمان که جنین رسیده باشد اجازه دهند انقباضات رحمی آغاز و نوزاد متولد شود، اصرار داریم که هیچ مداخله‌ای حتی زمانی که مادر درد دارد در امر زایمان انجام نگیرد، تنها باید نظارت صورت گیرد، ترجیحا هیچ دارویی مصرف نکند و تا حد امکان مداخله‌ای انجام نشود تا اینکه یک زایمان ایمن برای مادر و نوزاد داشته باشیم.

وی به عوارض شایع در نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این عوارض سندروم دیسترس تنفسی یا RDS  است که عارضه اصلی و تاثیرگذار در این نوزادان به شمار می‌رود، این سندروم به دلیل عدم بلوغ ریه و ناتوانی در برقراری اکسینیشن ایجاد می‌شود، این سندروم می‌تواند از علل مرتبط و زمینه‌ساز آسیب‌های نورولوژی مثل فلج مغزی باشد.

زمانی ادامه داد: از موارد دیگری که ممکن است در نوزادانی که پیش از موعد به دنیا می‌آیند ایجاد شود آنتروکولیت نکروزان است که یافته بالینی این اختلال روده نوزاد شامل اتصاع شکم و آغشتگی ترشحات معده به صفرا و مدفوع  خونی است.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی از دیگر عوارض شایع از این دست رتینوپاتین نارس یا مشکلات چشمی است، اختلالات مغزی عارضه بسیار شایعی بوده که ممکن است به دنبال آسیب دستگاه عصبی مرکزی در نوزادان زود متولد شده ایجاد شود که این عارضه در این نوزادان نسبت به نوزادان طبیعی عوارض متفاوت‌تری دارد.
وی اضافه کرد: ممکن است زایمان زودرس باعث خونریزی‌های داخل جمجمه‌ای شود که باعث اختلالات مغزی در نوزادان می‌شود.

زمانی یادآور شد: فلج مغزی یا CP به مجموعه‌ای از اختلالات گفته می‌شود که با عوارض مزمن حرکت یا وضعیت بدن مشخص می‌شود، در سال‌های اولیه زندگی نوزاد بوجود می‌آیند و پیش‌رونده نیستند، علت فلج مغزی در نوزادانی که به صورت طبیعی بدنیا می‌آیند با آن‌هایی که پیش از موعد متولد می‌شوند متفاوت است.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه زایمان بعد از موعد مقرر نیز ممکن است عوارضی برای نوزادان داشته باشد، اظهار داشت: این عوارض شامل همان سندروم دیسترس تنفسی است، همچنین در آن‌هایی که زایمان دیرتر از موعد دارند ممکن است به دنبال آسپراسیون مکونیم یعنی جنین‌های که سیستم گوارش آن‌ها بلوغ بیش از حد پیدا می‌کند، مدفوع دفع شود و این مدفوع وارد ریه‌ها شده و باعث آسیب ریوی شود.

وی بیان کرد: زایمان بعد از موعد مقرر باعث فلج مغزی در نوزاد می‌شود، همچنین گاهی باعث رشد بیش از حد جنین شده و جنین ماکروزوم و وزن وی افزایش پیدا می‌کند، این موضوع باعث می‌شود در هنگام زایمان عوارض زیادی مثل دیرکردن و فلج ارب برای نوزاد ایجاد شود.

زمانی تصریح کرد: نوزادانی که پیش از موعد متولد می‌شوند نیز ممکن است کاهش وزن داشته باشند که  در آینده عوارضی برای آن‌ها بدنبال خواهد داشت.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی به والدین تاکید کرد: به دلیل داشتن یک تاریخ خاص مثل 9/9/99 برای تولد فرزندشان سلامت آن‌ها را به خطر نیاندازند و آن‌ها را دچار مشکلات و بیماری‌های طولانی مدت نکنند، این قبیل زایمان‌ها حتی می‌تواند شادی تولد یک فرزند را از خانواده‌ها بگیرد، این نوزادان باید همان روز تولدشان به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند که در دراز مدت نیز عوارضی مثل تاخیر در رشد و مشکلات تنفسی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/1030ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۱۳:۲۶

29 Nov 2020