۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۵۶۸۳۸
گزارش تصویری:

گذری به قبرستان 700 ساله هفشجان

گورستان تاریخی بُزلَر هفشجان مربوط به دوره صفوی به بعد بوده و بیشتر از ۲ هزار سنگ‌قبر تاریخی در آن وجود داشته که از صفویه تا قاجاریه را شامل می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، گورستان تاریخی بُزلَر هفشجان مربوط به دوره صفوی به بعد بوده و بیشتر از ۲ هزار سنگ‌قبر تاریخی در آن وجود داشته که از صفویه تا قاجاریه را شامل می‌شوند، این قبرستان در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این گورستان قدیمی در ابتدای شهر واقع‌شده است و قبرهایی با قدمت ۷۰۰ سال نیز در آن دیده می‌شود، سنگ‌قبرهای موجود در آن علاوه بر بُعد تاریخی پیام‌های دیگری را نیز برای رهگذران دارند.

به‌واسطه وجود کوه بُزلَر در هفشجان شیر تراشی و ساخت مجسمه‌های شیری یکی از مشاغل مرسوم مردم این منطقه است و بنا بر اذعان تاریخ‌نویسان شیرهای سنگی را معمولاً روی گور شهدا، جوانان و پهلوانان قرار می‌دادند، نقش تفنگ، شمشیر، خنجر، بته‌جقه و سرو خمیده ازجمله نمادهایی هستند که بر روی این شیرهای سنگی حک‌شده است این در حالی است که این حکاکی‌ها بر روی سنگ‌قبرها نیز به چشم می‌خورد و هرکدام از این کنده‌کاری‌ها نشان از یک ویژگی متوفی هستند.

در قبرستان قدیمی هفشجان نیز شیر سنگی‌هایی وجود داشته که درگذشته به سرقت رفته است.


عکس از سید حسین علوی
انتهای پیام/1030ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۵۱:۰۳

3 Mar 2024