مقاومت حسینی در عاشورا، نه تنها یک رخداد مذهبی بلکه یک منطق تاریخی است؛ منطقی که نشان داد ایستادگی در برابر ظلم، ولو به قیمت جان، میتواند مسیر تاریخ را تغییر دهد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، در تاریخ بشریت، لحظاتی هستند که فراتر از زمان و مکان، به نمادهایی جاودان برای همه انسانهای آزاده بدل میشوند. یکی از این لحظات، واقعه کربلاست؛ نقطهای که مقاومت امام حسین(ع) و یارانش در برابر ظلم و تحجر، به الگویی جهانی برای همه مظلومان و آزادگان تبدیل شد.
مقاومت حسینی در عاشورا، نه تنها یک رخداد مذهبی بلکه یک منطق تاریخی است؛ منطقی که نشان داد ایستادگی در برابر ظلم، ولو به قیمت جان، میتواند مسیر تاریخ را تغییر دهد. این منطق فرامذهبی و فرادینی، قرنهاست که الهامبخش مبارزات انسانها در برابر سلطه، استعمار، و استبداد بوده است.
نماد عاشورا در فرهنگ ایرانی نیز جایگاه ویژهای دارد. از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی، نام حسین(ع) همواره رمز بیداری، حرکت، و بازگشت به عدالت بوده و است. همین اندیشه مقاومت، سنگبنای روحیهای شد که ملت ایران در برابر دشمنان ایستادگی کرد.
جمهوری اسلامی ایران طی دهههای اخیر، با اتکا بر گفتمان مقاومت، در برابر تهدیدها و تحریمها ایستاده و به الگویی برای ملتهای مظلوم منطقه تبدیل شده است. این مقاومت نه از سر انزوا بلکه حاصل اعتماد به نفس ملی، وحدت داخلی، و الهامگرفته از فرهنگ عاشورایی است.
در جنگ ۱۲ روزه اخیر، حمایت معنوی ایران از ملتهای مظلوم منطقه بهویژه فلسطین، نشان داد که روحیه مقاومت همچنان در محور سیاست خارجی کشور قرار دارد. اظهارنظرهای متعدد از فعالان بینالمللی و حتی برخی اندیشمندان غربی، حاکی از تحسین این پایداری بوده است.
شعار «هیهات منالذله» نه تنها بر پرچمهای هیئات مذهبی نقش بسته، بلکه در بسیاری از بیانیههای دیپلماتیک جمهوری اسلامی بهعنوان فلسفه بنیادین مطرح شده است. این همراستایی گفتمان دینی و سیاسی، ساختاری منسجم برای بسط مفهوم مقاومت در جامعه پدید آورده است.
با بررسی تطبیقی میان مقاومت حسینی در عاشورا و مقاومت ملت ایران، میتوان به این نکته رسید که هر دو مبتنی بر ایستادگی در برابر طغیان، حفظ کرامت انسانی و تلاش برای تشکیل جامعهای عادلانه هستند؛ جامعهای که در آن هیچ قدرتی از زور و خشونت مشروعیت نمییابد.
ایران نماد پایداری در برابر سلطه میدانند
علی فتاحی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، درباره پیوند فلسفه عاشورا با سیاست مقاومت جمهوری اسلامی گفت: در عاشورا، چیزی فراتر از یک واقعه نظامی اتفاق افتاد؛ یک منطق سیاسی، اجتماعی برای همه اعصار بنا نهاده شد که این منطق در سیاست خارجی ایران کاملاً قابل مشاهده دانست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالمللی، سیاست نه شرقی و نه غربی را در راستای استقلال سیاسی دنبال کرده و در برابر فشارهای آمریکا و متحدانش ایستادگی کرده است، چیزی که ریشه در آموزههای عاشورایی دارد.
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: در جنگ ۱۲ روزه، جمهوری اسلامی با وجود تهدیدهای جدی، از مقاومت منطقه حمایت کرد و نشان داد که اصل حمایت از مظلوم، یک اصل هویتی است نه صرفاً سیاسی.
فتاحی بیان داشت: مقاومت در سیاست خارجی ایران مبتنی بر سازوکارهای مشروع بینالمللی و نیز اعتبار اخلاقی و دینی است که الهامگرفته از عاشوراست. جهان امروز نیازمند بازگشت به اخلاق مقاومت است.
وی ادامه داد: ایران با تحمل هزینههای سنگین اقتصادی و امنیتی، نشان داده که حاضر است در برابر ظلم بایستد؛ درست مثل حسین(ع) که در برابر یزید سر خم نکرد، حتی اگر هزینهاش خون باشد. این نوع مقاومت موجب شکلگیری اتحاد منطقهای بین ملتها شده؛ بسیاری از کشورهای مظلوم منطقه، ایران را نماد پایداری در برابر سلطه میدانند.
عاشورا فقط نبردی برای عدالت نبود، بلکه تبلور بندگی خالص در برابر خدا بود
حجتالاسلام محمد علوی یک کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی« جهانبین نیوز»، با اشاره به عمق معنوی قیام عاشورا گفت: عاشورا فقط نبردی برای عدالت نبود، بلکه تبلور بندگی خالص در برابر خدا بود و هر مقاومتی که ریشه در این بندگی داشته باشد، ارزشمند است.
وی ادامه داد: وقتی ایران در برابر استکبار جهانی ایستاد، این ایستادگی نه صرفاً از منظر سیاسی بلکه از منظر ایمانی قابل تحلیل است؛ همانطور که امام حسین(ع) برای خدا جنگید نه برای قدرت.
علوی افزود: در جنگ ۱۲ روزه، شاهد بودیم که حمایت معنوی جمهوری اسلامی به مقاومت مردم غزه جان دوباره داد. این پیوند بین سیاست و ایمان، قدرتآفرین است.
وی تاکید کرد: مقاومت اسلامی یک مکتب فکری است؛ مکتبی که ریشهاش در کربلاست و شاخههایش امروز به لبنان، یمن، فلسطین و حتی درون ایران گسترش یافته است.
علوی خاطرنشان کرد: ما باید این الگو را به نسلهای بعد منتقل کنیم. عاشورا نه فقط یک واقعه تاریخی، بلکه قطبنمای حرکت اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه مقاومت ایران ادامهی عاشورا است گفت: این مقاومتی است که با عشق، ایمان و آرمانهای الهی پیوند خورده است.
مقاومت تنها ابزار نظامی نیست؛ بلکه یک نظام ارزشی است
علی یاسینی پژوهشگر حوزه روابط بینالملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، درباره تأثیر مقاومت ایران در سطح جهانی گفت: در شرایطی که بسیاری از کشورها تحت فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک عقبنشینی میکنند، ایران با الهام از عاشورا، نشان داده که پایداری قدرتساز است.
وی افزود: در عرصه رسانهای نیز، گفتمان مقاومت به یک جریان فعال تبدیل شده. امروز رسانههای مستقل جهانی، از مقاومت ایران در برابر امپریالیسم سخن میگویند.
یاسینی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه گفت: حمایت نمادین و عملی ایران از مقاومت فلسطین، معادلات قدرت را در منطقه تغییر داد و برخی قدرتهای جهانی را وادار به تجدیدنظر کرد.
وی ادامه داد: ایران در سیاست منطقهای خود به دنبال ایجاد محور مقاومت بوده، محوری که همبستگی معنوی بین ملتها را تقویت میکند، مشابه همان همبستگی عاشورایی.
یاسینی عنوان کرد: مقاومت تنها ابزار نظامی نیست؛ بلکه یک نظام ارزشی است که ایران توانسته آن را در سطح بینالمللی تثبیت کند.
وی در پایان، باید گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، آزادگان جهان در برابر ظلم متحد شدهاند و محور این وحدت، همان چیزی است که در عاشورا آغاز شد است؛ مقاومت در راه حق و اکنون نیز در میدان سیاست جهانی ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، مقاومت حسینی در عاشورا، و مقاومت ملت ایران در برابر ظلم و سلطهطلبی، دو جریان تاریخی هستند که در عمق خود، یک پیام واحد دارند، ایستادگی در برابر ظلم، حتی اگر پرهزینه باشد، تنها راه رسیدن به عدالت واقعی است.
این دو مسیر، از باور به خدا، اعتماد به مردم، و پایداری در هدف مشترک بهرهمند بودهاند. همانطور که امام حسین(ع) در عاشورا جانبرکف به میدان آمد، ملت ایران نیز با اتکا به ایمان جمعی، در برابر انواع فشارهای خارجی مقاومت کرد.
در جنگ ۱۲ روزه، این منطق مقاومت بار دیگر معنا یافت؛ ایران نه فقط در مقام قدرت منطقهای، بلکه بهعنوان وجدان بیدار امت اسلامی نقشآفرینی کرد.
تحلیلگران، کارشناسان و روحانیون، همگی بر این باورند که اگر فلسفه عاشورا حفظ شود، جامعه اسلامی از هرگونه استحاله سیاسی و فرهنگی محفوظ خواهد ماند.
مقاومت، تنها یک استراتژی سیاسی نیست، بلکه یک سبک زندگی است؛ سبکی که
امام حسین(ع) آغازگر آن بود و جمهوری اسلامی ایران ادامهدهندهی آن شده است.
در پایان، باید گفت که امروز بیش از هر زمان دیگری، آزادگان جهان در برابر ظلم متحد شدهاند و محور این وحدت، همان چیزی است که مقاومت در راه حق در عاشورا آغاز شد و اکنون در میدان سیاست جهانی ادامه دارد.