۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۷۱۸۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

لغو قُرق، حفاظت از لاله‌های واژگون را دشوار می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت لغو قُرق دشت لاله‌های واژگون، ورود گردشگران غیرقابل کنترل می‌شود و این موضوع ماهیت حفاظت را به هم می‌زند.
لغو قُرق، حفاظت از لاله‌های واژگون را دشوار می‌کند
اصغر احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد:  گسترده‌ترین زیستگاه گونه مرتعی و زینتی، دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ است، اما متاسفانه بر اثر تخریب ناشی از بهره‌برداری بی‌رویه، چرای دام بیشتر از ظرفیت، کوچ زودهنگام و دیرهنگام عشایر و دامداران، حضور گردشگران و رعایت نکردن موارد حفاظتی در سال‌های اخیر رو به نابودی قرار گرفته و احیای آن ضروری است.
 
وی گفت: استفاده بی‌رویه گردشگران در سنوات گذشته از لاله‌های واژگون زادآوری و پوشش این عرصه را در آستانه نابودی قرار داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدای چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: رویش لاله‌های واژگون از اواسط فروردین‌ماه آغاز می‌شود و فصل گل‌دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

احمدی تصریح کرد: به‌منظور تجدید حیات این گونه گیاهی که به‌عنوان یک گونه ملی در کشور مطرح است، در این منطقه چاره‌ای جز قرق این دشت طی این مدت نداشتیم و به این ترتیب از ورود گردشگران جلوگیری به‌عمل می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از تجدید حیات 20 تا 25 درصدی دشت لاله‌های واژگون در این استان خبر داد و اضافه کرد: با ادامه این روند دشت لاله‌های واژگون به حالت اولیه باز می‌گردد.
 
وی بیان داشت: لاله واژگون با بذر ریخته شده بر روی زمین تجدید حیات می‌کند، از همین‌رو قرق می‌تواند به تجدید حیات اکوسیستمی لاله‌های واژگون کمک بسیاری داشته باشد و از نابودی آن جلوگیری کند.
 
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در صورت لغو قرق دشت لاله‌های واژگون، ورود گردشگران غیرقابل کنترل می‌شود و این موضوع ماهیت حفاظت را به هم می‌زند، چراکه حفاظت و گردشگر نمی‌تواند در کنار هم قرار گیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: هنوز فرهنگ بازدید از این دشت ایجاد نشده است و بسیاری علاوه بر بازدید به دنبال برداشت این گیاه نیز هستند که این موضوع موجب نابودی لاله‌ها می‌شود، این در حالی است که در صورت لغو قرق منابع طبیعی و آبخیزداری نیروی کافی برای حفاظت از لاله‌های واژگون ندارد.
 
انتهای خبر/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۱:۵۸:۲۱

14 Apr 2024