کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

لغو قُرق، حفاظت از لاله‌های واژگون را دشوار می‌کند

26 فروردين 1403 ساعت 7:00

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت لغو قُرق دشت لاله‌های واژگون، ورود گردشگران غیرقابل کنترل می‌شود و این موضوع ماهیت حفاظت را به هم می‌زند.


اصغر احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد:  گسترده‌ترین زیستگاه گونه مرتعی و زینتی، دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ است، اما متاسفانه بر اثر تخریب ناشی از بهره‌برداری بی‌رویه، چرای دام بیشتر از ظرفیت، کوچ زودهنگام و دیرهنگام عشایر و دامداران، حضور گردشگران و رعایت نکردن موارد حفاظتی در سال‌های اخیر رو به نابودی قرار گرفته و احیای آن ضروری است.
 
وی گفت: استفاده بی‌رویه گردشگران در سنوات گذشته از لاله‌های واژگون زادآوری و پوشش این عرصه را در آستانه نابودی قرار داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدای چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: رویش لاله‌های واژگون از اواسط فروردین‌ماه آغاز می‌شود و فصل گل‌دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

احمدی تصریح کرد: به‌منظور تجدید حیات این گونه گیاهی که به‌عنوان یک گونه ملی در کشور مطرح است، در این منطقه چاره‌ای جز قرق این دشت طی این مدت نداشتیم و به این ترتیب از ورود گردشگران جلوگیری به‌عمل می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از تجدید حیات 20 تا 25 درصدی دشت لاله‌های واژگون در این استان خبر داد و اضافه کرد: با ادامه این روند دشت لاله‌های واژگون به حالت اولیه باز می‌گردد.
 
وی بیان داشت: لاله واژگون با بذر ریخته شده بر روی زمین تجدید حیات می‌کند، از همین‌رو قرق می‌تواند به تجدید حیات اکوسیستمی لاله‌های واژگون کمک بسیاری داشته باشد و از نابودی آن جلوگیری کند.
 
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در صورت لغو قرق دشت لاله‌های واژگون، ورود گردشگران غیرقابل کنترل می‌شود و این موضوع ماهیت حفاظت را به هم می‌زند، چراکه حفاظت و گردشگر نمی‌تواند در کنار هم قرار گیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: هنوز فرهنگ بازدید از این دشت ایجاد نشده است و بسیاری علاوه بر بازدید به دنبال برداشت این گیاه نیز هستند که این موضوع موجب نابودی لاله‌ها می‌شود، این در حالی است که در صورت لغو قرق منابع طبیعی و آبخیزداری نیروی کافی برای حفاظت از لاله‌های واژگون ندارد.
 
انتهای خبر/1026ج


کد مطلب: 57187

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/57187/لغو-ق-رق-حفاظت-لاله-های-واژگون-دشوار-می-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir