۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۵۱۱۶۳

همه آنچه که باید در مورد متاورس دانست

متاورس وضعیتی است که قرار است جانشین اینترنت کنونی شود و تمام محتوای آن را اما با محدودیت‌های دسترسی بسیار کمتری به کاربران عرضه کند.
همه آنچه که باید در مورد متاورس دانست
 به گزارش جهانبین نیوز، دنیای مجازی را تصور کنید که در آن مردم زندگی می کنند، کار می کنند، خرید می کنند و با دیگران تعامل دارند. همه اینها به راحتی  و از روی کاناپه خود در دنیای فیزیکی،این به عنوان متاورس شناخته می شود.

متاورس تا زمانی که فیس‌بوک در اکتبر 2021 نام شرکت خود را به Meta تغییر داد ، به یک اصطلاح رایج تبدیل نشد . در آن زمان، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده 10 میلیارد دلار برای فناوری‌ها وبرای  ایجاد چشم‌انداز خود از متاورس هزینه کند
متاورس  تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود.

اشکال مختلفی از جمله بازی، اجتماعات آنلاین و جلسات کاری که در آن افراد از طریق فکس دیجیتال یا آواتار خود با یکدیگر همکاری می کنند، خواهد بود

متاورس چیست؟

مفهوم متاورس جدید نیست، اولین بار در رمان تصادف برفی در سال 1992 توصیف شد . چند شرکت بعداً جوامع آنلاین را بر اساس این مفهوم ایجاد کردند که مهمترین آنها Second Life است که در سال 2003 منتشر شد.

در متاورس، افراد از آواتارها برای نشان دادن خود، برقراری ارتباط با یکدیگر و ساختن مجازی جامعه استفاده می کنند. در متاورس ارز دیجیتال برای خرید لباس ، سلاح و سپر ( بازی های ویدیویی ) و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. کاربران همچنین می‌توانند بدون هیچ هدفی با استفاده از هدست واقعیت مجازی و کنترل‌کننده‌ها، برای سرگرمی، به‌صورت مجازی در فراجهان سفر کنند..

زندگی در متاورس

متاورس وضعیتی است که قرار است جانشین اینترنت کنونی شود و تمام محتوای آن را اما با محدودیت‌های دسترسی بسیار کمتری به کاربران عرضه کند. پلتفرم‌های آنلاین فعلی به کاربران اجازه می‌دهند در همان محدوده مختص هر سرویس تا حدودی آزادانه حرکت کنند، اما قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرمی را محدود می‌کنند؛ مثلاً شما آزاد هستید هر چیزی را که دوست دارید در ماینکرفت بسازید، اما نمی‌توانید آنچه را که در ماینکرفت ساخته‌اید به بازی فورتنایت منتقل کنید. این در حالی است که متاورس به کاربران امکان می‌دهد محتوای دلخواه خود را در هر پلتفرمی تولید کرده و آن را آزادانه در سراسر این جهان دیجیتال توزیع کنند.

بر خلاف اینترنت فعلی، کاربران متاورس تغییرات ایجادشده توسط کاربران دیگر را در لحظه و زمان واقعی تجربه خواهند کرد. اگر کاربری هرگونه تغییری در متاورس ایجاد کند، آن تغییر دائمی بوده و بلافاصله برای همه قابل مشاهده است. تداوم و قابلیت تعامل‌پذیری به کاربران امکان می‌دهد برخلاف اینترنت، هویت و تجربه‌های آنلاین خود را در سراسر متاورس حفظ کنند. به این معنی که در متاورس، کاربران دیگر نیازی به داشتن پروفایل جداگانه در توئیتر، کاراکتری در فورتنایت و اکانت ردیت ندارند، بلکه می‌توانند در تمام این پلتفرم‌ها تنها خود واقعی‌شان باشند. این تداوم هویت، عاملی اساسی در شکل‌گیری نحوه خرید و مصرف محتوا توسط کاربران متاورس خواهد بود.

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟
اینترنت شبکه ای از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و سایر دستگاه های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند، و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند  بلکه بر روی آن ساخته می شود.

در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال، دنیای مجازی را طی می‌کنند که جنبه‌هایی از دنیای فیزیکی را تقلید می‌کند اینترنت چیزی است که مردم آن را مرور می کنند اما، تا حدی، مردم می توانند در فراجهان «زندگی» کنند.

حتی دولت‌ها نیز ممکن است دسترسی خود را به فراجهان گسترش دهند  به عنوان مثال، در حالی که اکثر کشورها حضور نسبتاً ثابتی در اینترنت دارند، باربادوس قصد دارد یک سفارت دیپلماتیک در متاورس  به ویژه، دنیای آنلاین Decentraland باز کند.

رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس هدایت می کنند.

متاورس چقدر نزدیک است؟

در حالی که ایده اصلی توانایی درگیر شدن در یک دنیای آنلاین مجازی سال‌هاست که وجود داشته است، اما هنوز سال‌ها به یک فراوجه واقعی که در آن امکان تعاملات واقعی وجود دارد، وجود دارد. بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، در پست وبلاگ بررسی سالانه خود خاطرنشان کرد که اکثر مردم عینک واقعیت مجازی و دستکش ضبط حرکتی برای ثبت دقیق بیان، زبان بدن و کیفیت صدای خود ندارند.

اما برای تجارت، گیتس پیش‌بینی می‌کند که در دو تا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از جعبه‌های مربعی دوبعدی به متاورس منتقل می‌شوند - فضایی سه‌بعدی که شرکت‌کنندگان در آن به‌عنوان آواتار دیجیتال ظاهر می‌شوند.
 
مقدمات ورود به متاورس

برای شروع و ورود به یک متاورس به سخت افزاری مناسب نیاز دارید. خبر خوب اینکه نیازی به خرید تجهیزاتی گران قیمت با تکنولوژی بالا نیست. برای وارد شدن به برخی متاورس ها حتی یک گوشی هوشمند کفایت می‌کند. به عنوان مثال ویژگی‌ها و قابلیت‌های متاورسی زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

تنها موردی که درباره ورود به متاورس با گوشی هوشمند وجود دارد، این است که شاید در نهایت چندان از تجربه همه جانبه‌ای که از آن صحبت کردیم برخوردار نشوید؛ جنبه غرق شدن در متاورس را در این حالت از دست خواهید داد، چیزی که به مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته و گران قیمت شامل عینک‌های واقعیت افزوده یا هدست‌های واقعیت مجازی نیاز دارد.

گوشی هوشمند و لپ‌ تاپ برای دیدن گوشه‌ای از متاورس عالی است، اما اگر می‌خواهید تجربه کاملی از متاورس با ورود به آن داشته باشید، به خرید یک هدست واقعیت مجازی یا عینک واقعیت افزوده فکر کنید. حین تصمیم برای وارد شدن به متاورس باید موارد مختلفی را مد نظر قرار داد. انتخاب یک هدست واقعیت مجازی مناسب فاکتوری مهم است و خوب یا بد بودن تجربه شما از ورود به متاورس به آن بستگی دارد. دلیل تاکید بر اهمیت انتخاب و خرید یک هدست AR به جای سایر رسانه‌های دیگر این است که اجازه می‌دهد به طور کامل در یک دنیای متاورس غرق شوید و بتوانید حس واقعی حضور در آن فضا را به دست آورید. همچنین می‌توانید با توجه به هدستی که در اختیار دارید، با دیگران از طریق آواتار خود ارتباط برقرار کنید و تمام حس‌های خود را درگیر کنید.

آیا مردم باید نگران خطرات امنیتی متاور باشند؟

درست مانند هر فناوری جدید دیگر ، Metaverse نیز از نظر چالش های متاور برای امنیت و حفظ حریم خصوصی سهم نسبتاً خوبی از مشکلات خود را دارد. این متاور نوید الگوی جدیدی را برای ترکیب تجربیات اجتماعی و فناوری با سطوح بی نظیر قابلیت همکاری و تجربیات همه جانبه می دهد. با این حال ، قابلیت همکاری و تجربیات همه جانبه نیز دارای یک سری نقاط قوت و ضعف  است.

فن آوری های مورد استفاده برای تقویت سیستم عامل های متاور ، خطرات برجسته ای از خود دارند. دو فناوری محبوب که در حال حرکت به متاور هستند AR و VR هستند که رابط کاربری متاور را ارائه می دهند. از طرف دیگر ، نگرانی های مربوط به امنیت و حریم خصوصی مرتبط با این فناوری ها می تواند بیش از حد متاور باشد.

خطرات امنیتی واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا AR یکی از ستون های بنیانگذار متاور است و بدون شک پیشرفت های جدید AR هیجان انگیز است. پیشرفت های جدید AR می تواند ابزارها و رویکردهای جدیدی را برای جمع آوری داده ها ارائه دهد. در عین حال ، واقعیت افزوده همچنین فرصت های جدید بسیاری را برای تغییر ارتباطات بین دنیای واقعی و مجازی ارائه می دهد. با این حال ، AR مسئول بسیاری از خطرات برجسته امنیتی متاور ، به ویژه مربوط به حریم خصوصی کاربران است.

در اینجا مختصری از خطرات برجسته حفظ حریم خصوصی در تحول متاور از فناوری AR آورده شده است.

حملات مهندسی اجتماعی

هرکسی می تواند هویت خود را در دنیای واقعی با اسناد مربوطه اثبات کند. با این حال ، کاربران در متاور باید با استفاده از آواتارهای دیجیتال ، صدا ، ضبط های ویدئویی و ویژگی های صورت را تأیید کنند. مردم از طریق دستگاه های AR و VR با یکدیگر و متاور ارتباط برقرار می کنند. هکرها می توانند با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی یا ترفندهای سرقت هویت ، مردم را  فریب دهند.

سرقت اعتبار

شناسایی سرقت یکی از بزرگترین چالش های متاور است که اکنون می توانید با آن روبرو شوید.

هرکسی که به اعتبار شبکه شما دسترسی داشته باشد می تواند به راحتی هویت شما را در متاور فرض کند. هکرها یا مجرمان می توانند اعتبار شبکه کاربران را از طریق وسایل پوشیدنی به خطر بیاندازند.

در واقع ، هک کردن یکی از نگرانی های مهم برای خرده فروشان با استفاده از برنامه های خرید بر اساس فناوری های VR و AR است. سرقت اعتبار شبکه همچنین می تواند اطلاعات مالی و شخصی کاربران ذخیره شده در پروفایل های کاربر خود را در متاور به خطر بیاندازد.

خطرات امنیتی واقعیت مجازی

اگر فکر می کنید که AR تنها مقصر مسائل امنیتی متاور است ، ممکن است بخواهید دوباره فکر کنید. واقعیت مجازی یا VR همچنین مسئول بسیاری از موضوعات قابل توجه حریم خصوصی در متاور است.

چه چیزی VR را به یک هدف آسیب پذیر در متاور تبدیل می کند؟
 داده های به دست آمده توسط فناوری VR مانند داده های بیومتریک در اثر انگشت ، اسکن شبکیه ، چاپ صوتی و هندسه صورت منجر به نگرانی های حریم خصوصی بسیاری با واقعیت مجازی می شود.

برجسته ترین خطرات حفظ حریم خصوصی مرتبط با متاور به دلیل فن آوری های VR شامل باج افزار ، سرقت هویت و از بین رفتن ارتباط انسانی است.

سرقت هویت

فن آوری های VR که از متاور استفاده می کنند ، به عنوان یک هدف آسیب پذیر برای سرقت هویت در متاورس عمل می کنند.

الگوریتم های مختلف یادگیری ماشین می توانند به راحتی در دستکاری صداها و تصاویر به حدی کمک کنند که به نظر برسند.

به عنوان مثال ، به وضعیتی فکر کنید که هکرها به داده های ردیابی حرکت یک هدست VR دسترسی پیدا کرده اند. اکنون ، هکرها با استفاده از داده های ردیابی حرکت از هدست های VR می توانند به راحتی کپی های دیجیتالی تولید کنند. پس از آن ، هکرها می توانند از کپی های دیجیتالی در همپوشانی با تجربه VR فرد دیگر برای انجام حملات مهندسی اجتماعی استفاده کنند.

باج افزار

ورود برجسته بعدی در بین خطرات امنیتی متاور به دلیل VR ، باج افزار است.

به عنوان مثال ، هکرها احتمالاً می توانند در سیستم عامل های VR که کاربران را برای آشکار کردن اطلاعات شخصی خود فریب می دهند ، کارکردهای خود را وارد کنند.

دقیقاً مانند حملات مهندسی اجتماعی با AR ، هکرها می توانند از آسیب پذیری های VR در متاور برای حملات باج افزار استفاده کنند.

عوامل خصمانه می توانند به راحتی دستگاه های VR را که برای دسترسی به متاور استفاده می شوند ، به خطر بیاندازند و متعاقباً ، تجربه متاور کاربران را به خطر می اندازند.

کاهش درک از فضای فیزیکی

یکی دیگر از چالش های متاورس فراتر از محدوده حریم خصوصی ، از دست دادن ارتباط با دنیای واقعی است.

تجربیات همه جانبه و بسیار جذاب در متاور که توسط فناوری های VR تسهیل می شود

 VR   ارتباط فرد را برای یک دوره خاص از دنیای واقعی قطع می کند. کاربران غوطه ور در تجربیات VR هیچ ارتباط تصویری صوتی با دنیای واقعی ندارند.

در نتیجه ، مسائل امنیتی در متاور به دلیل VR نیز به نگرانی های امنیت فیزیکی در محیط کاربر گسترش می یابد.

کاربران همیشه باید از محیط اطراف خود آگاهی داشته باشند تا از مشکلات امنیتی جسمی در متاور جلوگیری کنند.

مزایای متاورس

محدودیت‌های اینترنت فعلی

متاورس قرار است به عنوان جایگزین اینترنت عمل کرده و تمام محتوای آن را به کاربرانش در سراسر دنیا عرضه کند، بدون آنکه محدودیت‌های کنونی اینترنت را داشته باشد، متاورس به کاربران خود امکان توزیع محتوای دلخواهشان را به صورت آزادانه و در سراسر پلتفرم می‌دهد. یعنی شما می‌توانید محتوای دلخواهی را که در یک پلتفرم مبتنی بر متاورس ایجاد کرده اید را به پلتفرمی دیگر ببرید.

تداوم و قابلیت تعامل پذیری

در دسترس بودن هر تغییری که در آن اتفاق می‌افتد. به این معنا که اگر یک کاربر متاورس تغییری در آن ایجاد کند، از آنجا که تغییر ایجاد شده دائمی است برای همه نیز قابل مشاهده خواهد بود.

تداوم هویت

 در دنیای metaverse یک شخص می‌تواند در سراسر آن خود واقعی اش باشد. نیازی نیست شما در هر پلتفرمی یک پلتفرم داشته باشید. مثلاً نیازی ندارید تا به صورت جداگانه یک اکانت فیسبوک، یک اکانت ردیت، یک پروفایل توئیتر و … داشته باشید. شما یک آواتار دارید و با آن در همه جا حضور خواهید داشت.

توسعه ای برای آموزش های مجازی

کلاس آنلاین از آن اصطلاحاتی بود که پیش از پاندمی کرونا کمتر روی آن حساب می شد. اما حالا ۲ سال است که آموزش ها از همین مسیر دنبال می شود. همان طورکه می دانید آموزش از راه دور با آسیب های زیادی همراه بوده است.

متاورس این ادعا را دارد که می تواند در خانه دانش آموز را سر کلاس درس عادی خود حاضر کند و حواس پنجگانه او را نیز هنگام آموزش به چالش بکشد.

با ورود متاورس به حوزه آموزش بسیاری از مدارس امکانات بیشتری خواهند داشت.

به عنوان مثال بچه ها تجربه حضور در یک آزمایشگاه حرفه ای را پیدا می کنند و با حضور معلم می توانند آزمون و خطا های بیشتری را در زمان یادگیری تجربه کنند.
   

 به گزارش جهانبین نیوز، متاورس نیز همانند تکتولوژی های دیگر مثل یک چاقوی دولبه است ، پس هنگام استفاده و ورد به دنیای متاورس باید مراقب بود و سواد  استفاده از آن را فرابگیریم.
 
گزارش از امیر کیوانی هفشجانی  

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۲۰:۰۶

16 Jul 2022