۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۳۰۲۱

"آش شب عید" رسم قدیمی بنی ها در پیشواز عید نوروز

شب عید که می شود پسر بچه ها را زنبیل به دست می بینی که آش شب عید برای عمه های خود می برند .
"آش شب عید" رسم قدیمی بنی ها در پیشواز عید نوروز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر ،استان چهارمحال و بختیاری از دیر دیرباز مهد آداب و رسوم و سنت هایی است که فرهنگ اصیل ایرانی را بر دوش می کشد و به جهانیان می نمایاند .

امروز هر چند بسیاری از سنت های اصیل ایرانی که ریشه هایی عمیق در اسلامی بودن اهالی این سرزمین نیز دارد ،در پیچ و خم های کوچه ها و خیابانها ی شهر های هر روز در حال رشد گم شده است اما اهالی خونگرم استان چهارمحال و بختیاری اجازه نمی دهند این رنگ و لعاب های مصنوع و ساخت بشری ذره ای از محبت ها و رسوم سنتی قدیم که ریشه در محبت قلبی و پیوند عاطفی آنان دارد بکاهد .

رسم آش شب عید از رسم هایی است که در برخی از نقاط استانمان از دیرباز وجود داشته و هنوز هم خانواده های زیادی این سنت حسنه را برگزار می کنند .

شهر بن نیز از جمله شهرهایی ست که این سنت در آن پر رنگ تر از شهر ها و روستا های دیگر اجرا می شود .

آش شب عید،اصطلاحا به پلو و خورشتی اتلاق می شود که بزرگترها شب قبل از سال نو برای فرزندان و نوعروسان می فرستند و این سنت در شهر بن علاوه بر بزرگتر ها شامل حال برادران هم می شود که می بایست این آش را برای خواهرانی که ازدواج کرده اند بفرستند .

آش شب عید که آماده می شود مادران آن را در دیس بزرگ مسی کشیده و خورش را نیز به آن ضمیمه کرده و در زنبیل های تزیین شده ای قرار می دهند و به پسران کوچک خانواده می دهند تا آن را برای عمه ببرد .

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر عمه هم پس از نوازش برادرزاده ها از آنها پذیرایی کرده و هدیه ای ک در قدیم بیشتر شامل تخم مرغ های رنگی بوده است ،به رسم تشکر به آنان می دهد .

تازه عروسها نیز هر ساله میزبان آش شب عید هستند که مادر خودشان و مادر همسرشان به همراه هدیه ای برای آنها می فرستد .

شب پیش از عید کوچه ها (و در قدیم دالانها) پر از جنب و جوش پسربچه هایی است که برای عمه ها آش می برند و سر و صدای آنها گویی فرا رسیدن سال جدید را به همه نوید می دهد .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۹:۰۴

8 Jan 2020