کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"آش شب عید" رسم قدیمی بنی ها در پیشواز عید نوروز

15 اسفند 1392 ساعت 11:41

شب عید که می شود پسر بچه ها را زنبیل به دست می بینی که آش شب عید برای عمه های خود می برند .


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر ،استان چهارمحال و بختیاری از دیر دیرباز مهد آداب و رسوم و سنت هایی است که فرهنگ اصیل ایرانی را بر دوش می کشد و به جهانیان می نمایاند .

امروز هر چند بسیاری از سنت های اصیل ایرانی که ریشه هایی عمیق در اسلامی بودن اهالی این سرزمین نیز دارد ،در پیچ و خم های کوچه ها و خیابانها ی شهر های هر روز در حال رشد گم شده است اما اهالی خونگرم استان چهارمحال و بختیاری اجازه نمی دهند این رنگ و لعاب های مصنوع و ساخت بشری ذره ای از محبت ها و رسوم سنتی قدیم که ریشه در محبت قلبی و پیوند عاطفی آنان دارد بکاهد .

رسم آش شب عید از رسم هایی است که در برخی از نقاط استانمان از دیرباز وجود داشته و هنوز هم خانواده های زیادی این سنت حسنه را برگزار می کنند .

شهر بن نیز از جمله شهرهایی ست که این سنت در آن پر رنگ تر از شهر ها و روستا های دیگر اجرا می شود .

آش شب عید،اصطلاحا به پلو و خورشتی اتلاق می شود که بزرگترها شب قبل از سال نو برای فرزندان و نوعروسان می فرستند و این سنت در شهر بن علاوه بر بزرگتر ها شامل حال برادران هم می شود که می بایست این آش را برای خواهرانی که ازدواج کرده اند بفرستند .

آش شب عید که آماده می شود مادران آن را در دیس بزرگ مسی کشیده و خورش را نیز به آن ضمیمه کرده و در زنبیل های تزیین شده ای قرار می دهند و به پسران کوچک خانواده می دهند تا آن را برای عمه ببرد .

به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر عمه هم پس از نوازش برادرزاده ها از آنها پذیرایی کرده و هدیه ای ک در قدیم بیشتر شامل تخم مرغ های رنگی بوده است ،به رسم تشکر به آنان می دهد .

تازه عروسها نیز هر ساله میزبان آش شب عید هستند که مادر خودشان و مادر همسرشان به همراه هدیه ای برای آنها می فرستد .

شب پیش از عید کوچه ها (و در قدیم دالانها) پر از جنب و جوش پسربچه هایی است که برای عمه ها آش می برند و سر و صدای آنها گویی فرا رسیدن سال جدید را به همه نوید می دهد .


کد مطلب: 13021

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/13021/آش-شب-عید-رسم-قدیمی-بنی-پیشواز-نوروز

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir