۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۹۳۴۸
فرهنگي کوهرنگ با 24 سال سابقه تدريس:

در تعيين مدير آموزش پرورش کوهرنگ مسائل بيروني و خارج از شهرستان موثرتر است

فرهنگي کوهرنگ گفت: در آموزش و پرورش کوهرنگ هميشه در تعيين رئيس اداره، مسائل بيروني و خارج از شهرستان موثرتر بوده که اين امر باعث باج‌خواهي عده‌اي از افراد غيربومي، مسائل پشت پرده، ناعدالتي گسترده و اعتراض معلمان است.
در تعيين مدير آموزش پرورش کوهرنگ مسائل بيروني و خارج از شهرستان موثرتر است
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از پايگاه خبري تحليلي کوهرنگ خبر، پيرامون دغدغه‌ها و مطالبات فرهنگيان شهرستان کوهرنگ به سراغ محمد محمد حسيني حاجي ور فرهنگي فعال آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ با 24 سال سابقه تدريس در دوره ابتدائي رفته و گفت‌وگويي با اين فرهنگي عزيز انجام داده است.

وي اينگونه آغاز کرد: بهترين روش براي حل مشکلات معلمان، اين است که به حرفه آن‌ها به‌عنوان يک شغل معمولي نگاه نکرد و معلمي يک هنر است زيرا قرار است نسل بسازد، هر جامعه‌اي که توانسته رشد کند، به فرهنگيان خود بها داده و به تقدير و تشويق آن‌ها پرداخته است، در ايران هم بايد جايگاه شغلي معلمان را ارتقاء داد، از اين راه است که مشکلات معيشتي آن‌ها حل خواهد شد.

در ادامه پاسخ ایشان به سولات پایگاه خبری تحلیل کوهرنگ خبر آمده است:

کوهرنگ خبر: ابتدا نظر کلي در مورد آموزش و پرورش را بيان کنيد؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: هرساله ميليون‌ها کودک ايراني سرشار از حس کنجکاوي و خودانگيختگي که آماده‌اند تا به مدارس وارد شوند و با جهان شگفت‌انگيز آشنا شوند اما متاسفانه با شيوه‌هاي  غلط آموزش مي‌بينند که قوه تفکر و ابتکار و خلاقيت در آنان خشکيده مي‌شود چون تنها از طريق انباشت محفوظات آن هم اطلاعات پراکنده و اغلب نامرتبط به واقعيت‌هاي زندگي دسترسي پيدا مي‌کنند.

کوهرنگ خبر: مشکلات  کيفي و کمي  آموزش و پرورش (خصوصا آموزش و پرورش کوهرنگ) را بيان کنيد؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: مشکل عمده در اين خصوص مدارس چندپايه است، در کلاس‌هاي درس چندپايه، دانش‌آموزان اول تا ششم  ابتدايي به طور همرزمان باحضور يک معلم بر سرکلاس، درس مي‌خوانند.

اين کلاس‌ها نه تنها از موقعيت فيزيکي مناسبي برخوردار نيستند بلکه کتاب‌هاي درسي اين کلاس‌ها با کتاب‌هاي درسي ساير دانش‌آموزان يکسان است، درحالي که موقعيت مکاني و تحصيلي اين دانش‌آموزان با ساير دانش‌آموزان مدارس معمولي يکسان نيست.

بزرگ‌ترين مشکل اين است که معلمان بدون گذراندن دوره آموزشي خاص، بايد 37 کتاب درسي در 6 پايه درسي را طي 156 ساعت با حداقل فضا و امکانات  تدريس کنند.

هر سال به دليل مهاجرت روستائيان به شهرها و کاهش آمار دانش‌آموزي روستاها، آمار کلاس‌هاي چندپايه افزايش مي‌يابد.

بايد متذکر شد که بيشترين مدارس کوهرنگ چند پايه با يک معلم است تمام تلاش معلم صرف اين مي‌شود که به موقع کتاب را تمام کند چون مجبور است و تمام تلاش دانش‌آموزان صرف اين مي‌شود که مطالب را حفظ کنند، نه فکر کردن، نه تحقيق و پژوهش، و نه آزمايش به صورت عملي و تجربه‌اندوزي، هيچ کدام واقعاً مورد توجه نيستند و هيچ رابطه مناسبي بين معلمان، معلم و دانش‌آموز، و معلم و مدير شکل نمي‌گيرد. 

متاسفانه در کوهرنگ معلم خوب از نظر مسئولين و مديران کسي است که تا زنگ خورد فوري سر کلاس برود، کلاسش را ساکت نگه دارد، سئوالات ساده طراحي کند و درصد قبولي بالاترين حد را داشته باشد که بدون کوچک‌ترين حقوق و مزاياي اين معلمان علاوه‌بر آموزش بايد تمامي کارهاي اداري مدرسه را انجام بدهند که به نظر بنده اين جور کلاس‌ها فقط براي پر کردن اوقات است و تمام کردن کتب چون کسي در اينگونه موارد کاري و برنامه‌ای نداشته تا جبران صدمات روحي و رواني معلمان و دانش‌آموزان را بنمايد. 

کوهرنگ خبر: مشکلات فرهنگيان کوهرنگ را بيان بفرمائيد؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: مشکلات اياب و ذهاب و اقامت معلمان در مناطق محروم، بسياري از فرهنگيان مجبور هستند براي تدريس به مناطق محروم بروند، که در اين مسئله چندين مشکل نهفته است.

اول اين‌ که ممکن  است معلمان بنا به دلايل متعدد از قبيل نبودن امکانات و شرايط نتوانند در منطقه مربوطه اقامت داشته باشند.

اين مسئله علاوه‌بر خستگي، باعث بالا رفتن هزينه‌ها و مخارج اين افراد مي‌شود.

همچنين بحث امنيت جاده و خطراتي مانند تصادف و... نيز آن‌ها را تهديد مي‌کند.

اياب و ذهاب و اقامت دو موضوع اساسي و مهم فرهنگيان (خصوصا همکاران خانم) است که علاوه‌بر تحميل هزينه، ممکن است امنيت آن‌ ها را به خطر اندازد.

قانون براي اين مسئله پيش‌بيني لازم را نداشته است، در اکثر دستگاه‌هاي دولتي هزينه‌هاي اياب‌ و‌ ذهاب به کارمندان پرداخت مي‌شود، اما اين مسئله در وزارت آموزش‌وپرورش وجود ندارد. 
 
کوهرنگ خبر: نظر شما در مورد کارهاي تحقيقاتي و مقالات همکاران چيست؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: در اينجا به تنها چيزي که از بدو تاسيس تاکنون اهميتي نداده‌اند تاليفات معلمان است و معلماني که حتي مقالات آموزشي و تربيتي ناديده گرفته مي‌شوند و هيچ‌گونه پاداشي دريافت نمي‌کنند در صورتي که مدام مي‌گويند معلم بايد بروز باشند.

کوهرنگ خبر: چگونه از مسائل و بخشنامه‌هاي اداري اطلاع پيدا مي‌کنيد؟

 هيچ بخشنامه و هيچ فرمي ثابت نيست، فرم‌ها و دستورالعمل‌ها دائم عوض مي‌شوند و جالبتر اين که هيچ وقت از معلمان که مشکلات را از نزديک لمس کرده‌اند نظر خواهي نمي‌شود، و باتوجه به سيستم اتوماسيون که خيلي هم روش مانور دادند ولي بخشنامه‌ها از زماني  که اين برنامه نبود بهتر و سريع‌تر به مدارس مي‌رسيد من که به شخصه در طول سه سال که هنوز بخشنامه را نديدم و مطالعه‌ نکردم.

مسئولين آموزش و پرورش به جاي صدور بخشنامه‌هاي گاه و بيگاه و ساختن مشغوليت ذهني براي معلم‌ها، در بوق کردن اضافه حقوق ناچيز آنها يا زيرنويس کردن پرداخت معوقات و ديون که حق مسلم آن‌ها است و انگار وزارتخانه‌هاي ديگر کاري نمي‌کنند.

بهتر است به دنبال راه کارهايي باشند تا شأن و منزلت واقعي معلمان را به آن‌ها برگردانند.

مسائلي که مطرح شد فقط مربوط به اين دولت يا حتّي دولت قبلي هم نيست، همه دولت‌ها در اين نابساماني سهم داشته‌اند.

کوهرنگ خبر: در خصوص مشکلات دوره ابتدائي نظر جنابعالي چيست؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: در دوره ابتدائي ما با سه مشکل عمده روبه‌رو  هستيم  که در صورت حل شدن آنها شايد روند روبه رشدي خواهيم داشت.

1- از لحاظ ارزش اجتماعي دوره آموزش ابتدايي نسبت به ساير دوره‌هاي آموزشي:
ديد همه مردم از دوره ابتدائي بسيار سطحي و بدون تعمق است که آنها معتقدند که معلمان شاغل در دوره ابتدائي از سطح علمي کمتري برخوردار هستند که متاسفانه اين طرز ديد در مسئولين آموزش و پرورش هم وجود دارد.

2- از لحاظ بعد رفاهي دوره ابتدايي نسبت به ساير دوره‌هاي آموزشي چون تعداد کتب آموزشي يک آموزگار دبستان از ساير دوره‌هاي آموزشي بيشتر است پس لازم است معلمان اين دوره بر کليه موضوعات اجتماعي، مذهبي، علوم پايه ،هنري معلم ابتدايي مسلط و توانا باشد.

اما از سوي ديگر روزهاي کاري هفته به صورت رسمي براي او کامل شده است و هيچ روزي را جهت استراحت و تقويت اطلاعات علمي و يا دريافت ساعات حق التدريس ندارد، درصورتي که در دوره‌هاي بالاتر اين شرايط و امکانات براي دبيران مهيا است.

3- نظارت و دخالت پيش از حد در دوره ابتدايي نسبت به ساير دوره‌هاي آموزشي:
تعداد ناظران، مسئولين و مديران جهت ارزيابي دوره ابتدائي نسبت به ساير دوره‌هاي بيشتر است و حتي تا جايي پيش مي‌رود که والدين نيز در تعيين خط مشي اين دوره دخالت مي‌شود که در آموزش و پرورش کوهرنگ متاسفانه والدين دخالت‌هاي زيادي در اين دوره داشته و دارند و ورود و خروج معلمان را گزارش و متاسفانه مسئولين هم مي‌پذيرند.

اگر راهکار و ترفندي براي اين معضل ارائه نشود ديري نخواهد گذشت که انگيزه‌هاي معلمين به طور محسوسي پايين خواهد آمد و دگر بار شاهد افت تحصيلي دانش‌آموزان ابتدايي خواهيم بود.

کوهرنگ خبر: نظر شما در خصوص فضاي آموزشي مدارس شهرستان کوهرنگ چیست؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: بدون شک فضاي فيزيکي مدرسه يکي از عناصر مهم آموزش و يادگيري دانش‌آموزان است که مي‌بايست نشاط و شادابي، آرامش و انگيزه‌هاي مرتبط را به دانش‌ آموزان، معلمان و اولياي ايشان بدهد.

هر آموزشگاه بايد فضاهاي متنوعي از کلاس با مقاصد مختلف آموزشي و پرورشي، کارگاه، آزمايشگاه، زمين‌هاي ورزشي و... داشته باشد.

مکان ايجاد آموزشگاه بايد قبل از هر مورد انتخاب گردد (تحميل نشود) مدارس بايد از ايمن‌ترين اماکن هر منطقه، شهر و روستا باشند، امکانات بهداشتي آن بايد با نهايت دقت انتخاب گردد و... .

در شهرستان کوهرنگ اکثر فضاهاي آموزشي به ويژه درمدارس ابتدايي به گونه‌ايي است که حس ناخوشايند را در دانش‌آموزان و بي‌ميلي و بي‌انگيزگي را در معلمان ايجاد کرده است.

وجود ويژگي‌هايي چون صحن حياط بدون اختلاف سطح، وجود دخمه‌ها و پيچ و خم‌ها، عدم وجود وسايل بازي در حياط مدرسه، دو تکه بودن نامناسب فضاي آموزش، مشکلات گرمايشي و سرمايشي، عدم وجود درخت و فضاي سبزدر صحن حياط، بي‌توجهي به جنسيت دانش‌آموزان، وجود سرويس‌هاي بهداشتي نامناسب و تنها در يک ضلع حياط، پوشش آسفالته کف حياط، غفلت از اصول اسلامي، باعث بسياري از موانع تربيتي شده است.

کوهرنگ خبر: با توجه به 24 سال سابقه جنابعالي نظر شما در مورد مسائل مديريتي در آموزش و پرورش کوهرنگ چيست؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: عمده مشكلات و دغدغه‌هاي فرهنگيان شهرستان علاوه‌بر گرفتاري‌هاي معيشتي، خصوصا نگراني از بي‌‌توجهي به شايسته‌سالاري در مديريت است.

وقتي از معلمان براي رياست پرسشي نمي‌شود و گاه فردي را با اندك سابقه كاري و تسويه حساب‌هاي سياسي و قوميتي به مديريت آموزش و پرورش مي‌گمارند، قطعا سبب ناراحتي معلمان و استادان مي‌شوند و از مشاركت آنها هم بهره‌اي نخواهند برد.

در آموزش و پرورش کوهرنگ هميشه در تعيين رئيس اداره، مسائل بيروني و خارج از شهرستان موثر بوده که اين امر باعث باج خواهي عده‌اي از افراد غيربومي و مسائل پشت پرده و ناعدالتي گسترده و ناراضي شدن معلمان مي‌شود.
 
وقتي که بحث شايسته‌سالاري فقط حرف باشد و در عمل عملا چيزي عايد دلسوزان تعليم و تربيت نشود باعث دلسردي و کاهش مشارکت‌هاي معلمان باسابقه و ياس، ناميدي خواهد شد.

کوهرنگ خبر: مطالبات و مشکلات فرهنگيان در خصوص معيشت چيست؟

فرهنگي فعال آموزش و پرورش کوهرنگ: به نظر بنده فرهنگيان اين موضوعات را به عنوان مطالبه اصلي خود مطرح مي‌کنند که، بازگرداندن شأن و منزلت معلم، رفع تبعيض و دريافت حداقل حقوق برابر با خط فقر، افزايش حقوق ساليانه برابر با افزايش تورم، برخورداري از بيمه کارآمد، انتخاب يا عزل مديران آموزش و پرورش با هماهنگي فرهنگيان بدون دخالت ارگان‌هاي ديگر، جلوگيري از خصوصي سازي مدارس، اختصاص بودجه لازم جهت ارتقاي سطح و ارائه آموزش‌هاي علمي و کاربردي ضمن خدمت به صورت رايگان به فرهنگيان از جمله مطالبات آنها است.

ان‌شاءالله در جلسه‌هاي بعدي بيشتر در خصوص مشکلات و معضلات فرهنگيان کوهرنگ بحث و تبادل نظر خواهيم کرد.
 
انتهاي پيام1026ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۲۵:۰۸

7 Jan 2020