۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۴۱۸۱
معلم دبیرستان دخترانه شهرکرد:

خط کش سنجش رفتار و کردار معلم باید اسلام باشد

معلم باید در رفتار و کردار خود از انبیاء تاسی گرفته و خط کش سنجش او اسلام باشد. باید در گفتار و عملش هیچ دوگانگی وجود نداشته باشد وقتی برای دانش آموز از عفاف و حجاب می گوید باید دانش آموزش به عینه آن را در کردارش ببیند و حس کند.
خط کش سنجش رفتار و کردار معلم باید اسلام باشد
به گزارش جهانبین نیوز، از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. تمامی فعالیت‌های معلم، مانند شناخت فرآیند رشد کودکان و نوجوانان، شیوه‌های تدریس و علاقه‌مندی به رشته تدریس خود، از عواملی هستند که در آموزش و پرورش دانش‌آموزان، دخالت زیادی دارند.

به همین مناسبت پایگاه خبری تحلیلی مشکات برین برای بزرگداشت مقام شامخ معلم با یکی از معلمان زن استان گفتگوی اختصاصی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

فاطمه قلی پور یکی از معلمان دلسوز استان که در رشته عربی عمرش را صرف رشد و تعالی دانش آموزان نموده است. وی در دبیرستان دخترانه شهید مظلوم بهشتی فرخشهر و اهرار طاقانک مشغول به خدمت است دارای تحصیلات ارشد عربی است.

مشکات برین: به نظر شما معلم می تواند الگوی برای دانش آموزان باشد؟
قلی پور: معلم همانطور که شغل انبیاست در نهایت الگوی خوب و مناسبی برای تربیت یک نسل است .ارتباط با کودک و نوجوان او را به عنوان یک الگوی تربیتی در جامعه قرارداده است یک معلم خط و مرزی است که خوب و بد محصل را با آن می سنجد.

مشکات: به نظر شما این شغل چه خوبی ها و چه کم و کاستی هایی دارد؟
قلی پور: معلم هم از جنس بشر است که باید به خوبی حق آن ادا شود همیشه در مقابل کم و کاستی ها معلم باید قانع و کم توقع باشد که حقیقتا هم همین طور است ولی نباید این طور باشد که معلم به امان خدا رها شود تا با مشکلات خود دست و پنجه نرم کند خیلی از قول و وعده ها مانند در نظر گرفتن رتبه شغلی معلم اعلام شد و بیشتر معلمان به دلیل پیشرفت علمی شان هم سطح اساتید دانشگاه قرار می گرفتند ولی متاسفانه به دلیل کمبود بودجه این کار رها شد.

مشکات: وقتی گفته می شود معلم الگوی تربیتی در جامعه است چه وظیفه ای متوجه معلم می شود؟
قلی پور: معلم باید در رفتارو کردارخود از انبیاء تاسی گرفته و خط کش سنجش او اسلام باشد. باید در گفتار و عملش هیچ دوگانگی وجود نداشته باشد وقتی برای دانش آموز از عفاف و حجاب می گوید باید دانش آموزش به عینه آن را در کردارش ببیند و حس کند.

مشکات: چه چیزی باعث خستگی و دلسردی و چه چیز باعث خوشحالی شما در این شغل می شود؟

قلی پور: وقتی ارزش به کار معلم داده نشود باعث دلسردی من می شود مسئولین و بازرسان همیشه باید نیمه پر لیوان را ببینند. در بازرسی ها همیشه از بچه ها نقاط ضعف معلم سوال می شود هر چند که این باعث برطرف شدن نقاط ضعف معلم می شود ولی به نظر من اول باید در مورد نقاط قوت معلم سوال شود بعد ضعف ها پرسیده شود در صحبت با معلم باید شان معلم رعایت شود هرچند که معلم به خاطر هدفش این موارد را نادیده می گیرد و خود را با وجدانش می سنجد و نتیجه ای که از کار خود می بیند خوشحال می شود. من در درس دادن و امتحان گرفتن خیلی سخت گیر هستم که خیلی از دانش آموزان معترض می شوند ولی با دیدن نتیجه امتحانات نهایی متوجه می شوند که بعضی اوقات سخت گیری ها به نفعشان است .

مشکات: به نظر شما معلمان جدیدی که وارد این شغل می شوند از چه تجربیاتی باید استفاده کنند؟
قلی پور: خوشبختانه معلمان جدید پر انرژی و با نشاط هستند اگر مواقعی ناهماهنگی در سیستم کاری خود دیدند باید هدف کلی خود را در نظر بگیرند و دلسرد نشوند و با جدیت ادامه دهند آنها باید کفشی آهنین و زره علمی بپوشند و در همه زمینه ها شمه خوبی از علم داشته باشند زیرا دانش آموزان، معلم را با علمش می سنجند بعد اعتماد می کنند و حرفش را می پذیرند. معلمان باید مطالعاتی در زمینه روان شناسی و جامعه شناسی داشته باشند تا دانش آموز را خوب بشناسند آنها دارای روحیه مختلف هستند که رفتار های متفاوتی را نیاز دارند.

انتهای پیام/
مرجع : l
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۵:۱۷

27 Dec 2019