۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۲۱۸۰۶

هجوم ریزگردها به چهار محال بختیاری

ذرات گرد و غبار به بام ایران رسیده و هوای این استان را تحت تاثیر خود قرار داده به طوری که در بسیاری از نقاط استان شدت آلودگی بسیار بالا و دید افقی نیز کمتر شده است.
هجوم ریزگردها به چهار محال بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز، گرد و غبار میهمان ناخوانده کشورهای همسایه از جمله عراق برای ایران است که چند سالی است مشکلات بسیار زیادی برای مردم استان های جنوبی کشور ایجاد کرده است.

استان چهارمحال و بختیاری که در کشور یکی از استان های پاک در زمینه آب و هوا به شمار می رود هم اکنون نیز تحت تاثیر ذرات گرد و غبار قرار گرفته است و آسمان این استان تیره شده است به گونه ای که به نظر می آید آسمان ابری شده است.

ورود گرد و غبار از سمت جنوب به استان در کنار گرد و غبار ایجاد شده توسط کانون های مولد گرد و غبار استان از جمله دشت های خشک شده استان وضعیت پاکی هوای این استان را تحت تاثیر قرار داده به مرز هشدار رسانده است.

هم اکنون آلودگی هوا در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، فرخ شهر، بروجن، شهر کیان و... به مرز هشدار رسیده است.

آلودگی هوادر استان به مرز هشدار رسیده است

معاون مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در خصود آلودگی هوای این استان گفت: وضعیت آلودگی هوا استان چهارمحال و بختیاری به ویژه مرکز استان به علت وجود ذرات معلق در هوا وضعیت غیر سالم دارد.

عبدالمجید فدائی ادامه داد: به دلیل وجود ذرات معلق ۱۰ میکرون و کمتر و ۲.۵ میکرون و کمتر وضعیت آلودگی هوای این منطقه به مرز هشدار رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ذرات ۱۰ میکرون به ۲.۵ برابر حد غیر مجاز و ذرات ۲.۵ میکرون به هشت برابر غیر مجاز خود رسیده است.

آلودگی هوای بوشهر

وی بیان کرد: با توجه به اینکه وضعیت آلودگی هوا بالا است باید گروه هایی از جامعه که حساس هستند به خصوص بیماران و کودکان از قرار گرفتن در هوای آزاد پرهیز کنند.

معاون مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیمار های قلبی عروقی، کودکان و سالمندان باید کمتر از خانه خارج شوند، مگر اینکه کار ضروری داشته باشند.

عبدالمجید فدائی اظهار داشت: افراد بیماری در حال حاضر که هوا آلوده است و کار ضروری دارند و می خواهند از خانه بیرون بروند باید حتما از ماسک استفاده کنند و اگر احساس مشکلات تنفسی پیدا کردند حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که به مدت طولانی در محیط آزاد کار می کنند باید برای حفظ سلامتی خود حتما از ماسک استفاده کنند.

عبدالمجید فدائی ادامه داد: تعویض ماسک ها باید در زمان مناسب با توجه به اینکه احتمال بسته شدن فیلترها وجود دارد انجام شود و توصیه می شود هر چند ساعت ماسک عوض شود.

وی ادامه داد: توصیه ما برای استفاده از ماسک، ماسک ان ۹۵ است که این ماسک ها جوابگویی بهتری در زمان آلودگی هوا برای مصرف کننده دارد.

وجود پدیده گرد و غبار موجب کاهش دید افقی در نقاطی از استان شده است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: هم اکنون شاهد پدیده گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری هستیم که در دو نقطه استان از جمله شهرکرد و لردگان، شدت آلودگی بیشتر بوده است.

مهرداد قطره ادامه داد: وجود پدیده گرد و غبار موجب کاهش دید افقی در نقاطی از استان شده است.

وی ادامه داد: ناپایداری ها تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری در سطح استان وجود خواهد داشت که در این مدت افزایش ابر، وزش باد های شدید، بارش های رگباری و همچنین پدیده گرد و غبار در نقاط مختلفی از استان را خواهیم داشت.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کاهش دما نیز برای روز های آینده پیش بینی می شود.

گرد و غبار و ریزگرد ها تهدیدی مهم برای سلامتی انسان به شمار می روند که افراد جامعه باید نسبت به هشدارها در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند.

گرد و غبار موجود در هوای موجب می شود بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان دچار مشکلات بیشتر از دیگر افراد جامعه شوند.

ازسوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد واز طرفی در دراز مدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می کند.

از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است.

منبع: البرز

انتهای خبر/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۱۴:۱۳

29 Dec 2019