۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
کد مطلب : ۵۷۱۲۳
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری:

مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت ممنوع است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری درخصوص بروز مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در اوایل فصل بهار هشدار داد.
مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت ممنوع است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، رضا محمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: همه ساله با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های سمی مواجه هستیم که منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در استان گزارش نشده است افزود: در شش ماه اول سال گذشته ۲۴۲ نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی در کشور راهی بیمارستان شدند.
 
وی ادامه داد: پارسال بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و چهارمحال و بختیاری بود.
 
 محمدی توصیه کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان «علی الخصوص درختان خشک شده» می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود چرا که شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان‌پذیر است.
 
وی تصریح کرد: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما هستند گفت: فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد.
 
وی در پایان توصیه کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی «تهوع، استفراغ و اسهال» از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید چراکه هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ می‌شود.

انتهای خبر/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۰۹:۰۱:۳۵

6 Apr 2024