۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
کد مطلب : ۵۶۵۶۴
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

ضریب حفاظتی تحت مدیریت افزایش یافته است

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای محیط زیست این استان افزایش ضریب حفاظتی تحت مدیریت بوده است.
ضریب حفاظتی تحت مدیریت افزایش یافته است
سعید یوسف‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز، ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تشریح و بیان دستاوردهای چهل و پنج ساله انقلاب در حوزه حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه حفاظت محیط‌زیست در زمینه تقویت مقررات و تضمین اقدامات محیط‌زیستی، تصویب اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در حقیقت با اختصاص یک اصل از اصول قانون اساسی به امر حفاظت محیط زیست بر ضرورت و اعتبار اجرای مقررات مربوط به محیط‌زیست تأکید کرده است.

وی به افزایش ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان اشاره کرد و افزود: پاسگاه‌های محیط بانی از دو باب به ۲۲ باب و تعداد محیط بان بیش از ۲۰ برابر افزایش و پرسنل اداره‌کل از ۴ نفر به ۱۸۰ نفر ارتقا یافته است.

یوسف پور با اشاره به افزایش مناطق تحت مدیریت از یک منطقه قبل از انقلاب به ۹ منطقه پس از انقلاب، عنوان کرد: مناطق تحت مدیریت استان هم‌اکنون شامل ۶ منطقه حفاظت شده، ۱ پارک ملی، ۱ اثر طبیعی ملی، ۱پ ناهگاه حیات‌وحش که در مجموع ۱۵ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند و اندوختگاه زیست‌کره تنگ صیاد- سبزکوه به‌عنوان اولین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران به شبکه جهانی اولین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره کوهستانی نیز پیوست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: احیا و ثبت تالاب‌های بسیار بااهمیت و مطرح از جمله تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان که در کنوانسیون پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده و احیای تالاب دهنو از دیگر دستاوردهای حوزه محیط‌زیست در استان پس از انقلاب است.

یوسف پور دستاورد مهم حوزه حیات وحش استان را احداث و راه‌اندازی مرکز تیمار حیات‌وحش برای اولین بار عنوان کرد و افزود: برای آشنایی و آگاهی مردم شریف استان با گونه‌های گیاهی و جانوری چهارمحال و بختیاری موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست احداث و تجهیز شده است.

وی در رابطه با حفاظت از گونه‌های با ارزش استان خاطرنشان کرد: تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برنامه عمل حفاظتی برای گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض استان وجود نداشت، در حال حاضر برای گونه‌های جانوری پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک، قزل‌آلای خال قرمز و قوچ و میش وحشی برنامه عمل حفاظتی تهیه و اجرا شده تا برای حفاظت مؤثر از آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری درباره پایش صنایع استان اضافه کرد: افزایش برخورد قانونی با متخلفان محیط‌زیست در حوزه‌های طبیعی، آب و خاک و افزایش نظارت و پایش محل‌های دفن، جهت دفن اصولی انواع پسماندهای صنعتی، عادی و ویژه که در سال‌های اخیر نیز با جدیت بیشتری انجام می‌شود، از اقدامات ویژه این اداره‌کل بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: از دستاوردهای حفاظت محیط‌زیست استان در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی، افزایش برنامه‌های آموزشی و آموزش عموم مردم در زمینه‌های مختلف حفاظت از مناطق تحت مدیریت برای به حداقل رساندن تخریب‌های زیست محیطی، ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست در سطح استان برای حفاظت از محیط‌زیست، ترویج معیشت‌های پایدار زیست محیطی و بهره‌مندی از دانش سنتی محیط‌زیست به‌عنوان رویکردی جدید در جلب مشارکت پایدار جوامع محلی برای حفاظت از محیط‌زیست، شناسایی و ظرفیت‌سازی استقرار معیشت‌های پایدار و ایجاد هسته‌های فعال محلی به ویژه در ارتباط با مناطق تحت مدیریت بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز و در سال‌های اخیر شتاب رو به رشدی داشته است.

انتهای خبر/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۱:۵۴:۴۹

7 Feb 2024