۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۵۶۴۲۱
در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت؛

17 هزار هکتار از اراضی ملی کسر و به املاک مردم اضافه شد

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان 17 هزار هکتار از اراضی ملی کسر و به املاک مردم اضافه شده است.
17 هزار هکتار از اراضی ملی کسر و به املاک مردم اضافه شد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، پیش از ظهر امروز نشست مطبوعاتی با مسئولان امور اراضی جهاد کشاورزی در جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

رفع تداخلات 125 هزار هکتار اراضی ملی

در این نشست رستم ولی‌پور اظهار کرد: هفتم بهمن‌ماه سالروز تشکیل سازمان امور اراضی کشور است.
 
وی تصریح کرد: حفظ و حراست از کاربری اراضی کشاورزی بر عهده این سازمان است، براساس نظر کارشناسان 300 تا 400 سال زمان لازم است تا یک سانتی‌متر خاک کشاورزی تولید شود، بنابراین برای تامین امنیت و استقلال غذایی لازم است برای حفظ خاک تلاش شود.

 
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: افزایش جمعیت و به دنبال آن جاده‌سازی، ساختمان‌سازی و... منجر به از بین رفتن زمین‌های کشاورزی می‌شود.
 
ولی‌پور افزود: واگذاری اراضی ملی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی از دیگر وظایف امور اراضی است، همچنین به‌منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی، یگان حفاظت در محل مستقر است و برخورد با متخلفان را بر عهده دارد.
 
وی ادامه داد: یگان حفاظت در قالب تبصره 2 ماده 10 به بحث ساخت و سازها ورود کرده و اقدام به تخریب بنای غیرمجاز ساخته شده، می‌کند.
 
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: مردم بر اساس عرف قدیم به زمین‌های منابع طبیعی تجاوز کرده‌اند و از همین‌رو اختلافاتی میان مردم و منابع طبیعی به وجود می‌آید که برای رفع آن تا نیمه اول سال 1402 تداخلات رفع خواهد شد.
 
ولی‌پور عنوان داشت: 850 پلاک در این استان مشمول رسیدگی است که به 260 پلاک آن رسیدگی شده است و از مجموع 216 هزار هکتار اراضی ملی 125 هزار هکتار رفع تداخلات انجام شده است.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی مدیریت پنجره واحد زمین در شهرستان بروجن بیان داشت: متولی اجرای این پنجره منابع طبیعی و آبخیزداری است و در آن اطلاعات مربوط به تغییر کاربری‌ها با چند روز تاخیر به دست ما می‌رسد و بعد از آن ماموران در محل حضور یافته و اقدامات لازم به‌عمل می‌آید.
 
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین در این استان 17 هزار هکتار از اراضی ملی کسر و به املاک مردم اضافه شده است.

صدور حکم قطعی برای 385 پرونده تغییر کاربری

در ادامه این جلسه یوسف باقری اظهار کرد: یگان حفاظت امور اراضی این استان در سال 98 با هدف صیانت و حفاظت از اراضی ملی و کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی تشکیل شد.



وی افزود: در همه شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری، یگان حفاظت امور اراضی تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 318 فقره پرونده تغییر کاربری مشمول تبصره 2 ماده 10 شدند، برای 385 پرونده حکم قطعی صادر شد و 377 فقره خبر از سامانه 131 توسط گزارشات مردمی کسب شده که 356 مورد آن مورد رسیدگی قرار گرفته است.

در ادامه این نشست سعید مظفری مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال 17 هزار و 255 هکتار از اراضی ملی رفع تداخل شد و این میزان زمین از اراضی ملی کسر و به مستثنیات مردم اضافه شد.

متخلفان تغییر کاربری اراضی تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند

در ادامه بهروز شکوهی رئیس اداره حفظ کاربری اراضی مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: تغییر کاربری اراضی خارج از محدوده شهری و شهرک‌ها جز در موارد ضرور ممنوع است.



وی افزود: تشخیص این ضرورت در کمیسیون تبصره 1 ماده 1 صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفظ کاربری اراضی مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متخلفانی که اراضی ملی را بدون مجوز کمیسیون تغییر کاربری دهند تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و برای آن‌ها پرونده تخلف تشکیل می‌شود.

1026/ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

ساعت:

۱۳:۱۶:۱۴

27 Jan 2024