۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۵۸۷۴
مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

نهالستان‌های شهرکرد ظرفیتی برای تولید گونه‌های سردسیر

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: نهالستان شهرکرد با وسعتی نزدیک به ۴۰ هکتار عرصه و ۳۰ هکتار سطح مفید، پتانسیل بسیار مناسبی جهت تولید گونه‌های سردسیر می‌باشد.
نهالستان‌های شهرکرد ظرفیتی برای تولید گونه‌های سردسیر

اصغراحمدی  در گفتگو با خبرنگار«جهانبین نیوز»، اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش روی محیط زیست از قبیل گرمایش زمین، تغییر اقلیم، افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش کانون تولید گرد و غبار و ریزگرد، فرسایش خاک و افزایش سایر بلایای طبیعی هر سال میلیاردها درخت از روی زمین به همراه بسیاری از اکوسیستم‌های طبیعی حذف می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل برای برون رفت از این مشکلات حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کاشت درخت و توسعه و احیای جنگل می‌باشد.
احمدی با اشاره به اینکه این تغییرات در سطح جهانی می‌باشد و تأثیر آن در مناطق خشک و خشک بیشتر می‌باشد بیان داشت: لزوم پیگیری این موضوع بر کشور ما دوچندان می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تعهدات جهانی کشورهای متعددی به میزان تولید و ترسیب دی اکسید کربن نیاز دارند بیان داشت: ایران فاصله زیادی در تولید و ترسیب این گاز گلخانه‌ای دارد که در این خصوص و در راستای توسعه و احیای جنگل‌ها تلاش می‌کنند.

احمدی اذعان داشت: بر اساس سیاست‌های مهم دولت سیزدهم قرار است طی چهار سال در کشور به صورت یک نهضت ملی و مردمی میزان یک میلیارد درخت با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد و نهادهای مردمی تولید و کاشته شود و این برنامه از سوی ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور با هدف گسترش فضای سبز و تولید هوای سالم اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی استانی در جهت برگزاری پویش‌های استانی با همراهی نهادهای دولتی و بخش خصوصی خصوصاً اعضای کمیته نهضت سبز با تاکید بر مشارکت مردمی در مناسبت‌های مختلف و در راستای ترویج فرهنگ درختکاری و آشنایی اقشار مختلف با این طرح و افزایش مشارکت همگانی در این طرح بزرگ شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها از جمله نهادهای عمومی مردمی و دولتی در این نهضت با ما همکاری می‌کنند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله نهالستان‌ها و ارائه آن به این بخش‌ها در امر تولید نهال به صورت مشارکتی اقدام کنند.

احمدی اذعان داشت: یکی از مهمترین اتفاقات پیرامون شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بکارگیری ظرفیت‌های نهالستان‌ها می‌باشد، ظرفیتی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نهالستان‌های دولتی استان ما واقع در شهرکرد و لردگان می‌باشد بیان داشت: نهالستان‌های استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در راستای تولید نهال‌های سردسیری و گرمسیری مطابق با شرایط اکولوژیکی دارد.

احمدی اذعان داشت: نهالستان لردگان با سطحی در حدود ۱۷ هکتار سطح مفید و دارا بودن امکاناتی از قبیل شاسی، سیمانی، استخر، سیستم آبیاری بارانی در راستای تولید نهال‌های جنگلی از جمله گلابی وحشی، بلوط اکالیپتوس بنه محلی و سایر گونه‌های جنگلی و فضای سبزی و همچنین گونه‌های چوبده دارای ظرفیت بسیار خوبی می‌باشد و در صورت بهینه شدن شرایط و شرایط آبیاری تا ۳ میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه لخت پتانسیل تولید دارد.

وی خاطر نشان کرد: نهالستان شهرکرد واقع در مرکز استان و منطقه سرد‌سیری با وسعتی نزدیک به ۴۰ هکتار عرصه و ۳۰ هکتار سطح مفید، پتانسیل بسیار مناسبی جهت تولید گونه‌های سردسیر می باشد.

احمدی با اشاره به اینکه گونه‌هایی از قبیل انواع سرو، انواع کاج، انواع بادام زبان گنجشک و صنوبر در نهالستان‌ها کاشته می‌شود گفت: در این نهالستان از دو دهنه، استخر، سیلو، کود ۵۰۰۰ متر مربع شاسی سیمانی و گلخانه و همچنین سطح مناسب در صورت تأمین آب پایدار که در دست اقدام باشد و همچنین تکمیل سیستم آبیاری پتانسیل تولید ۱۰ میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه لخت را دارا می باشد.

وی اذعان داشت: با وجود شرایط موجود هم اکنون در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در دست تولید می باشد در صورتی که در سال‌های گذشته در حدود ۱۰۰ هزار اصله نهال در آن تولید می شد و از شاسی‌ها که ظرفیتی بیش از ۳۰۰ هزار اصله دارند استفاده‌ای نمی‌شود.

احمدی تشریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم در یک برنامه ۴ ساله بر اساس نهضت ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور حدود ۱۰ میلیون اصله نهال در استان تولید و با کمک اقشار مختلف جامعه کشت کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۰۵:۱۸

3 Dec 2023