۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۵۳۵۰۰
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

27 ماه رمضان در چهارمحال و بختیاری، از طبخ کاکولی تا حَنابَران

مردم چهارمحال و بختیاری بیست و هفتم ماه رمضان را روز قصاص ابن ملجم و آغاز امامت امام حسن (ع) می‌دانند و به نشانه شادی در این روز اقدام به تهیه کاکولی و اجرای مراسم حنابران می‌کنند.
27 ماه رمضان در چهارمحال و بختیاری، از طبخ کاکولی تا حَنابَران
به گزارش جهانبین نیوز؛ ماه مبارک رمضان در بین مردم چهارمحال و بختیاری جایگاه ویژه‌ای داشته و همواره مردم متدین این استان به دنبال راهی برای کسب حداکثر بهره از آن بوده و هستند.

اعمال مربوط به ماه مبارک رمضان در این استان با آیین‌های متنوعی آمیخته شده و به شکل فرهنگی اصیل درآمده است.

اگر نگاهی به آیبن‌های این ماه در چهارمحال و بختیاری داشته باشیم خواهیم دید که اکثر مراسم‌ها مربوط به روزهای پایانی ماه است.

در این بین روز 27 ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه و والایی در بین چهارمحالی‌ها داشته و مردم این استان معتقد هستند که شب 27 ماه رمضان نیز یکی از شب‌های قدر است و این تاریخ نیز جزء شب‌هایی است که قرآن بر پیامبر نازل شده، به همین دلیل بسیار در بین آن‌ها گرامی داشته می‌شود.
 
برپایی مراسم احیا در شب 27 ماه رمضان
 
از آنجایی که مردم چهارمحال و بختیاری معتقدند که شب 27 ماه رمضان جزء یکی از شب‌های قدر است در این شب اقدام به برپایی مراسم احیا در منازلشان می‌کنند و البته این آیین در برخی قسمت‌ها و خصوصا در بین شهرکرد‌ها رواج دارد.
 
این مراسم به این شکل است که یکی از افراد متدین که عمدتا از بزرگان فامیل است در منزل خود اقدام به برگزاری مراسم احیا کرده و زنان و مردان فامیل را برای حضور در این مراسم دعوت می‌کند.
 
در این احیا همانند شب‌های قدر دعای جوشن کبیر و قرآن قرائت می‌شود، نمازهای این شب نیز همچون سه شب‌احیا است و مراسم قرآن به سر نیز اجرا می‌شود.
 
کاکولی‌پزان در 26 و 27 ماه رمضان
 
مردم چهارمحال و بختیاری بر این اعتقاد هستند که در روز 27 ماه مبارك رمضان ابن ملجم قاتل امام اول شيعيان قصاص شده و امام حسن (ع) به امامت رسیده است به همین دلیل در روز بیست و هفتم اقدام به طبخ کاکولی کرده و در بین همسایگان و آشنایان و یا نمازگزاران و زائران در امام‌زاده حلیمه و حکیمه‌خاتون پخش می‌کنند و به این ترتیب این روز را جشن می‌گیرند.
 
کاکولی نوعی شیرینی محلی است و مواد تشکیل‌دهنده آن آرد، خمیرمایه، شیر، رازیانه، گل‌رنگ، کنجد، تخم مرغ، شکر و خشخاش می‌باشد، این شیرینی در تنور پخته می‌شود و بضاعت هر فرد تعیین‌کننده میزان کاکولی پخته شده است و افرادی‌که از استطاعت مالی بیشتری برخوردار هستند از  کشمش و مغزهایی چون گردو و بادام نیز در آن استفاده می‌کنند.
 
این شیرینی با ذکر دعا با حضور جمعی از زنان فامیل طبخ می‌شود و عموما یکی از بانوان که متدین‌تر از سایر زنان است کار پخت را شروع می‌کند، این رسم همچنان در بین زنان این استان رواج دارد.
 
توزیع حنا در 27 ماه رمضان
 
این رسم که به «حَنابَران» معروف است در عصر روز 27 ماه رمضان توسط زنان انجام می‌شود، در این روز زنان با حضور در امامزاده حلیمه و حکیمه‌خاتون به اجرای این سنت می‌پردازند.
 
درواقع حنا توسط زنانی با لباس سفید با این هدف به امام‌زاده آورده می‌شود تا به‌نوعی در این آستان مقدس تبرک شود.
 
این آیین به به "حنای مراد" و "حنای اولاد" مرسوم است و طی آن زنان حنای آماده شده را در صحن امامزاده می‌چرخانند و یک قاشق از محتوای حنای خشک را از ظرفی دیگر در ظرف خود می‌ریزند  و از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه می‌دهند، ظرف حنا به نیت برآورده شدن حاجات به خانه برده شده و در روز عید بر دستان گذاشته شده تا به رنگ حنا درآید.
 
مراسم حنابران در شهرکرد، طاقانک و سرپیر برگزار می‌شود و از قدمت تاریخی نیز برخوردار بوده، بنابر اعلام مورخان قدمت ان به قرن‌ها پیش می‌رسد، حنابران نیز همانند کاکولی‌پزان رسمی کاملا زنانه است که با هدف شادی در روز 27 ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، این دو رسم مختص چهارمحال و بختیاری بوده و در هیچ جای کشور نمونه آن دیده نشده است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۲۳:۲۸

19 Apr 2023