۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۵۰۲۷۴
امام‌جمعه فارسان:

جمهوريت تنها با حضور مردم و مشارکت سياسي يک ملت شکل مي‌يابد

امام‌جمعه فارسان گفت: روز 12 فروردين روز جمهوري اسلامي و حضور مردم که سرمايه اصلي جمهوري اسلامي است رکن قوام و ثبات نظام‌هاي مردم‌سالار، جمهوريت است و جمهوريت تنها با حضور مردم و مشارکت سياسي يک ملت شکل مي‌يابد.
جمهوريت تنها با حضور مردم و مشارکت سياسي يک ملت شکل مي‌يابد
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: اغتنام فرصت باقي‌مانده شعبان- جبران کوتاهي‌ها- اهتمام به امور مفيد و ترک امور بيهوده- زياد دعا خواندن- استغفار زياد- تلاوت قرآن بسيار- توبه از گناهان براي ورودي پاکيزه به ماه خدا- اداء امانات- کينه زدايي از دل- ترک گناه- رعايت تقوا- توکل به خدا در همه امور ظاهري و باطني- گفتن ذکر مخصوص- اميد به رحمت و مغفرت الهي
 
وي تصريح کرد: اين توصيه سلوکي امام رضا (ع) يک تکمله معنوي دارد که بسيار مهم است و آن اين فرمايشي که جناب محدث عاملي از کتاب امالي رئيس المحدثين، شيخ صدوق نقل مي‌نمايد: «هر كه نمى‌تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زُدوده شود بر محمد و خاندان او بسيار درود فرستد؛ زيرا صلوات گناهان را ريشه‌کن مى‌كند.»
 
حجت‌الاسلام ملک پور به‌روز جمهوري اسلامي اشاره داشت و بيان داشت: امروز 12 فروردين روز جمهوري اسلامي است گرامي مي‌داريم اين روز را -حضور مردم؛ سرمايه اصلي جمهوري اسلامي است رکن رکين قوام و ثبات نظام‌هاي مردم‌سالار، جمهوريت است و جمهوريت تنها با حضور مردم و مشارکت سياسي يک ملت شکل مي‌يابد. در يک ترجمه ساده، مشارکت سياسي يعني «حضور آگاهانه و اختياري در سياست». اميرالمؤمنين (ع) عبارت مهمي دارند: جزو مهم‌ترين و لازم‌ترين حقوق الهي اين است که مردم بايد همکاري کنند تا حق در جامعه برپا بشود؛ يعني اين مسئوليت مردم است
 
وي تصريح کرد: ملت بزرگوار ايران اسلامي، يک‌بار در رفراندوم فروردين 1358 رسماً به آن «آري» گفتند و در طول اين سال‌ها بارها در رفراندوم‌هاي غيررسمي نظير راه‌پيمايي‌هاي 22 بهمن‌ها، حضور پاي صندوق‌هاي رأي، تشييع پيکر شهدا به‌ويژه تشييع سردار دل‌ها شهيد حاج قاسم سليماني، به جمهوري اسلامي «آري» گفتند.
 
وي به‌روز طبيعت اشاره داشت و بيان کرد: فردا روز طبيعت نام‌گذاري شده. اول اينکه همه ما بايد امانت‌دار سرمايه‌ها و نِعم الهي باشيم؛ يعني هنگام بهره بردن از محيط‌زيست به‌خصوص آب‌وخاک و گياهان؛ به آن‌ها آسيب نرسانيم. ضمن استفاده بايد آن‌ها را حفظ کرد تا زندگي از شادابي لازم برخوردار باشد. امام صادق عليه‌السلام فرمودند: زندگي با سه چيز خوش است؛ هواي پاک، آب فراوان و گوارا و زمين نرم و آماده کشاورزي؛ که به فضل الهي در اين منطقه هر سه فراهم است و باهمت مي‌توان بهره‌وري را بيشتر کرد. استفاده از طبيعت و گردش در آن براي آرامش اعصاب لازم است.
 
 
 امام‌جمعه فارسان به آستانه و استقبال از ماه مبارک رمضان هم اشاره داشت و گفت: همه‌ساله در دهه آخر ماه شعبان المعظم و در آستانه و استقبال از ماه مبارک رمضان، از خانه‌هاي خدا يعني مساجد غبارروبي مي‌کنيم. خوب است که همه مردم در آماده‌سازي مساجد براي ورود به ماه مبارک رمضان اقدام داشته باشند. بايد در اين شرايط با ابتکار و خلاقيت و برنامه‌ريزي دقيق، بهترين استفاده را جهت تعالي و رشد معنويتِ جامعه از مسجد که نهاد انسان‌سازي است برد.
 
وي اظهار داشت: ايمان و عقيده سالم و بصيرت ديني و تعهد و تفکر و اخلاق جوانانِ آينده‌ساز کشور و تمدن نوين اسلامي، در مسجد درست مي‌شود؛ زيرا از مهم‌ترين ارکان تحققِ تحولاتِ بنيادين و تمدن ساز بر مبناي انديشه اسلام، احتياج به نيروي انساني مؤمن و معتقد به آرمان‌ها دارد که اين افراد در مسجد ساخته مي‌شوند. امروز همان‌طور که در تمام دنياديده مي‌شود،/ نمي‌شود بدون سرمايه انساني يعني نيروي متخصص و کارآمد و مؤمن که از سرمايه مادي هم نقش مهم‌تر و مؤثرتري دارد، به اهداف بلند انساني و الهي رسيد. لذا مهم‏ترين پايگاهى که توانائي تربيت چنين نيروى انسانى را دارد، مسجد است.
 
وي تصريح کرد: آباداني مسجد به نمازگزار مسجد است. مسجد محل نشر دين و معرفت و بصيرت و علم و آگاهي بايد باشد. مردم بايد همه‌چيز را در مساجد ياد بگيرند. دانشگاه بايد باشد. بايد محل آموزش و تربيت باشد. امروز لازم است که هر مسجد، پايگاهي باشد براي مبارزه بانفوذ فرهنگي و فکري دشمن و اين خاک‌ريز فرهنگي تقويت شود.
 
وي افزود: از مهم‌ترين کارکردهاي مساجد که مسئولان بايد به اين امر دقت بيشتري کرده و باور کنند قدرت نرم مساجد در مهار آسيب‌هاي اجتماعي است. بررسي کنيد ببينيد آسيب‌هاي اجتماعي از چه زماني در کشور رو به رشد گذاشت؟ وقتي‌که در کنار مساجد، بدل‌سازي کردند و آن را از کار و اثربخشي انداختند؛ و الا سابقه درخشان مساجد را در سال‌هاي ۵۰ و ۶۰ کسي فراموش نکرده است.
 
وي گفت: امروز اعتقاد ما اين است مساجد مهم‌ترين نقش را در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي دارند به‌شرط آنکه متوليان امر بگذارند که مساجد در اين امر محوريت داشته باشند. آسيب‌ها را بررسي کنيد ببينيد کدام‌يک از آن‌ها را نمي‌توان با توانمندسازي مساجد در محلات برطرف کرد. همه را مي‌شود.

انتهاي پيام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱

ساعت:

۱۶:۲۴:۵۱

1 Apr 2022