۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۳۹۶۴
معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری:

300 زوج چهارمحالی در صف انتظار فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان بیش از 300 خانوار در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند و این درحالی است که بچه‌هایی که قابل واگذاری به خانواده‌ها می‌باشند بسیار کم هستند.
300 زوج چهارمحالی در صف انتظار فرزندخواندگی
جواد نجفی معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه در این استان بیش از 300 خانوار در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند اظهار کرد: این درحالی است که بچه‌هایی که قابل واگذاری به خانواده‌ها هستند بسیار کم می‌باشند، و این یعنی نسبت بچه‌هایی که شرایط حقوقی و قابلیت واگذاری دارند به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی متعادل نیست.
 
وی با اشاره به اینکه اکثر استان‌ها شرایطی مشابه چهارمحال و بختیاری دارند و این استان‌ها نیز تا زمانی که نیاز خودشان را تامین نکنند نمی‌توانند به متقاضی‌های ما کمکی داشته باشند، گفت: این درحالی است که خودمان هم از استان اصفهان تقاضا برای واگذاری فرزند داریم، اما در این مورد نمی‌توانیم اقدامی داشته باشیم.
 
نجفی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با چند استانی که شرایط خوبی دارند مانند هرمزگان، کرمانشاه، بوشهر و... وارد مذاکره شده‌ایم و تعدادی از متقاضیان ما از دیگر استان‌ها بچه دریافت کرده‌اند اما این جوابگوی تعداد زیاد درخواست‌ها نیست.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دیدگاه دیگری که وجود دارد، این است که بچه‌ها در محل بومی خود قرار گیرند تاکید کرد: بنابراین تلاش بر این است که هر بچه در استان خودش واگذار شود.
 
وی شرایط واگذاری کودک را مطابق قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست عنوان کرد و یادآور شد: بخشی از این قانون ناظر بر واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی است که در آن هم شرایط خانواده‌ها برای سرپرستی تعیین شده است و هم شرایط بچه‌هایی که می‌توانند واگذار شوند.
 
نجفی بیان داشت: بنابراین قانون، زوجین باید پنج سال از ازدواجشان گذشته باشد و سوءسابقه نداشته باشند، گروه دومی که طبق این قانون می‌توانند فرزند بگیرند زوجینی هستند که فرزند دارند و باید یکی از زوجین سن بالای 30 سال داشته باشد و گروه سوم دختران و زنان بدون شوهر هستند که فقط می‌توانند سرپرستی فرزندان دختر را بر عهده داشته باشند.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این قانون آمده است که اولویت واگذاری فرزند در ابتدا با زوجین بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و در نهایت با زوجین دارای فرزند است.
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از مباحث واگذاری فرزند مربوط به بهزیستی است و بخشی دیگر از آن مرتبط با دادگستری عنوان داشت: این کار مشترکی است بین بهزیستی و مراجع قضایی و پروسه فرزندخواندگی یک پروسه حقوقی است که روال مشخصی دارد و اینکه برخی از خانواده‌ها از طولانی شدن آن گلایه دارند به این دلیل  است باید در نوبت منتظر بمانند.
 
نجفی ادامه داد: وقتی متقاضی زیاد است ما باید حقوق کودک را نیز مدنظر قرار دهیم و ازهمین‌رو اولویت‌هایی چون وضعیت تحصیلی، شغلی، مالی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... خانواده‌ها را در نظر بگیریم و خانواده‌هایی که سطح بالاتری دارند در اولویت قرار می‌گیرند.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق قانون دختران و زنان بدون شوهر فقط می‌توانند سرپرستی فرزندان دختر را بر عهده بگیرند ادامه داد: سایر متقاضیان بنابر میل خودشان تعیین می‌کنند که فرزند دختر می‌خواهند یا فرزند پسر و در بیشتر موارد شرایط موجود تعیین‌کننده است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها به دلیل شرایط مالی نامناسب و موارد دیگر اقدام به واگذاری فرزندان خود به خانواده‌ای می‌کنند تاکید کرد: این اقدام به‌هیچ عنوان قانونی نیست و حتی اگر پدر و مادر تعهد محضری بدهند که حقی نسبت به فرزندشان ندارند هر موقع بخواهند می‌توانند بچه را پس بگیرند، والدینی که شایستگی نگهداری از فرزندشان را ندارند براساس قانون از این حق محروم می‌شوند و فرزند آن‌ها به دیگر خانواده‌های واجد شرایط واگذار می‌شود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۰:۲۴

25 Feb 2020