۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۴۳۵۶۱

مدیریت جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

نقشه راهی که مقام معظم رهبری در رسیدن به اقتصادی شکوفا و مترقی و بدون وابستگی بتواند کشور را به آرمان های مترقی انقلاب اسلامی رهنمون سازد اقتصاد مقاومتی است.
مدیریت جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ سال هاست اقتصاد جهانی توسط امپریالیسم رسانه‌ایی از طریق تغییر در نگاه فرهنگی مردمان کشورهای وارد کننده به ترغیب و تشویق آنان به مصرف گرایی و استفاده از محصولات و اجناس وارداتی شرکت های چند ملیتی توانسته است بر تمامی شئون مردمان این کشورها چنگ بیاندازد و در نتیجه تولیدات ناخالص ملی این کشورها به سمت سود‌دهی هر چه بیشتر برای شرکت های چند ملیتی برخی از کشورها کشیده شده است.

نقشه راهی که مقام معظم رهبری در رسیدن به اقتصادی شکوفا و مترقی و بدون وابستگی بتواند کشور را به آرمان های مترقی انقلاب اسلامی رهنمون سازد اقتصاد مقاومتی است.

اقتصادی که با تکیه بر توانمندی های داخلی و ظرفیت های درونی کشور‎، با رویکردی دانش محور و تعامل صحیح با دنیای خارج بنیان گذاشته شده است.

سوال مهمی که می توان مطرح کرد این است که چگونه می توان به این اقتصاد رسید و بر این نقشه راه اطمینان نمود؟ برای اینکه بتوان کلید موفقیت‌های اقتصاد را در دست داشته باشیم و به این اقتصاد دسترسی پیدا کنیم باید آن را در امتداد فرهنگ بدانیم از این رو است که اهمیت و جایگاه و نقش فرهنگ در اقتصاد برجسته می گردد.

برای عملی کردن این اقتصاد بایستی به مهمترین رکن این اقتصاد از باب فرهنگی که همان به باور رساندن واژه "می توانیم" توجه ویژه و خاص نمود و این مهم مستلزم داشتن عزمی بزرگ همراه با یک اراده ملی است که بایستی به منحصه ظهور برسد.

عزم ملی یعنی صرف نمودن فعل خواستن در تک تک آحاد ملت که همچون یک انقلاب بزرگ مردمی که برای دست یابی به آن تمامی افراد بدون ملاحظه به خواسته ها و نیازهای شخصی در آن مشارکت دارند، نمود پیدا می‌کند.

در این عزم ملی، منافع جامعه و مردم بر منافع شخصی، گروهی و حتی جناحی و حزبی اولویت خواهد داشت و در یک کلام منافع ملی و کلان بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا خواهد کرد.

مقام معظم رهبری با پرهیز از هرگونه شعار‌زدگی، مدیریت جهادی را راه کار اصلی تبلور عزم ملی با بهره‌گیری از فرهنگ مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته اند.

مدیریت جهادی هر چند اصطلاحی جدید در ادبیات انقلابی ما نیست اما انصافاً مدیریتی است که تنها در مقطع دفاع مقدس بارها با آن مواجه بوده‌ایم‌. مدیریتی که با ر هبری امام خمینی(ره)  توانست به خوبی در مقطع دفاع مقدس کشور را از پرتگاه جنگ که استکبار جهانی ایران را به سمت آن کشانده بود نجات دهد و کارآیی خود را به خوبی نشان داده است.

شاید بکار گیری واژه جهاد نشان و اشاره از یک واقعیت مهم باشد که امروز هم نوعی دیگری جنگ بر این انقلاب و کشور و مردم تحمیل شده است که بایستی همچون دفاع مقدس با یک مدیریت جهادی به مقابله و برخورد با آن پرداخت.

در فرهنگ و مديريت جهادي بيشتر بعد معنوي فرهنگ زيرساخت ها مورد تاكيد قرار مي گيرند. مدیریت جهادی و مدیریت انقلابی یک روحیه است که به عنوان ملکه در افراد شکل می‌گیرد و این‌گونه نیست که با شعار بتوان آن را تحقق بخشید؛ بلکه همانند دیگر منش‌ها و خلق و خوی بشر می‌بایست با تمرین و تکرار ایجاد و نهادینه شده و به عنوان شاکله شخصیتی فرد درآید.

در این صورت است که می‌توان از یک شخصیت انقلابی و جهادی، مدیریت جهادی را انتظار داشت؛ زیرا هر کسی چنان عمل می‌کند که شاکله و شخصیت وجودی‌اش شکل گرفته است(سوره اسراء، آیه 84). غفلت از روحیه جهادی موجب می‌شود تا نتوانیم در مقابل انبوه مشکلات، کاری را پیش ببریم و از موقعیت‌‌ها و فرصت‌ها بهره ببریم.

اتکا به دانش محوری، پیشگامی و تقوای الهی را سه عنصر اصلی در تحقق مطلوب مدیریت جهادی می داند. سوال دیگری که در این جا مطرح می شود این است که مهمترین شاخص های مدیریت جهادی کدامند و چگونه می توان این شاخص ها را در بین مسئولین نظام نهادینه ساخت؟ پیرامون شاخص های روحیه جهادی مطالب متعددی برگرفته از آیات و روایات به رشته تحریر درآمده است، از جمله این شاخص ها می توان به موارد زیر اشاره داشت: ایمان و اخلاص؛ اتحاد و وحدت ؛ احسان و ایثار ،استغفار از اسراف. پرهیز از سستی

در فرهنگ و مديريت جهادي بيشتر بعد معنوي فرهنگ زير ساخت ها مورد تاكيد قرار مي گيرند در اين بعد بر روي دو محور اساسي يعني 1- محور انديشه ها ، بينشها و عقايد، 2- محور ارزشها، مكارم و اخلاقيات نسبت به بعد مادي ان روبناها تاكيد زياد تر شده است كه عقيده به خدا، معاد و عقيده به وحي يكي از شعائر مهم فرهنگ د رحوزه جامعه اسلامي بطور عام و در حوزه فرهنگ جهادي بطور خاص است و امانت داري قناعت، و ساده زيستي، وفاداري و ولايت مداري، سرعت و صداقت، مشاورت و مشاركت پذيري، همدلي و روحيه اجتماعي ،اينده و آخرت نگري و كاربراي رضاي خدا، تقدم منافع عمومي بر منافع شخصي، ايجاد روابط صميمانه، پيشگامي دركارها، گذشت و نوعدوستي از تاروپودهاي فرهنگ يك جامعه در نظام اسلامي و در محيط كار جهادي است از طرفي در مديريت جهاهدي علم و قوانين علمي در يك فضاي اموزشي به كارگرفته مي شوند و جامعه سازمان و افرادي كه در محيط جهادي فعاليت مي نمايند اعتقادات، رسوم و ارزشها و سياستهاي فرهنگي خاص اسلامي دارد و مديريت نيز ناگزير از عمل در بستر ارزشي جامعه و سازمان مي باشند.

درمديريت بعنوان جهادي يا اسلامي مراقبت و امانتداري، تكليف و اداي وظيفه ، خدمتگذاري گسترده و خادم بودن، جنبه هاي هدايت اگاهانه و ارشادات دلسوزانه، عدل و احسان و دوري از خود برتربيتي، تقدس وسيله، اعتماد به نفس، دوري از خودپسندي و افزون خواهي اخلاص در عمل نزديكي به مردم و ... بيشتر از ساير وجود اهميت دارد و محوريت حركت به سوي تحقق اهداف مورد نظر است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۲:۵۹

30 Dec 2019