۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۲۷۵۱
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

تناقض گویی در آمار پزشکان ایران /پزشکان 40 درصد کمتر از آمار رسمی اعلام شده در کشور هستند /وزیر بهداشت: کمبود پزشک نداریم

صحبت‌های رسانه‌ای مدیران حوزه سلامت و ارايه امار ضد و نقیض از تعداد ‌پزشکان کشور، نشان داد هنوز هیچ امار مستند و قابل دفاعی از خانواده پزشکان در کشور وجود ندارد.
تناقض گویی در آمار پزشکان ایران /پزشکان 40 درصد کمتر از آمار رسمی اعلام شده در کشور هستند /وزیر بهداشت: کمبود پزشک نداریم
به گزارش جهانبین نیوز ؛ افزایش تعداد پزشکان در هر کشور باعث افزایش بهبود خدمات پزشکی و ایجاد عدالت در حوزه سلامت خواهد شد.

طبق آمارهای جهانی سرانه پزشک در هر کشور بایستی ۳/۵ پزشک به ازای 1000 نفر جمعیت باشد. اما این آمار متأسفانه در کشورمان،  ۱/۴ پزشک در هر 1000 نفر اعلام شده است و این بدان معناست که در کشورمان  کمتر از نصف میانگین جهانی پزشک داریم و این مسأله نشان از انحصار پزشکان در جذب پزشک جدید برای حفظ سطح درآمدی بالا و اشرافیت طبقه ‌ای خودشان است که علاوه بر عدم تقسیم عادلانه خدمات پزشکی در مناطق مختلف کشور و نارضایتی مردم باعث به وجود آمدن فسادهای مالی همچون فرارمالیاتی پزشکان شده است.

اما متاسفانه آماری که مسئولین ما در این خصوص اعلام کرده اند آماری ضد ونقیض است که هیچ گونه سنخیتی با آمار رسمی ندارد و آماری که در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بودند  تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی در سال 1356 برابر 13428 نفر بود که از این تعداد به دلیل بازنشستگی و فوت و مهاجرت و موارد دیگر کم شده به طوری که افراد فعال و ارائه کننده خدمت در حدود 10 هزار نفر هستند، چراکه در آن سال‌ها قریب به 6 هزار پزشک از آسیای جنوبی نظیر پاکستان، بنگلادش و هند در کشور حضور داشتند.

علی‌رغم اینکه در سال‌های بعد انقلاب هم با موجی از مهاجرت گروه پزشکی مواجه بودیم، با برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی که بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، در ابتدای سال 1395، 39398 متخصص و فوق تخصص، 42422 پزشک عمومی و 26361 دندانپزشک عمومی و متخصص مجموعا 108181 نفر به صورت فعال در حال ارائه خدمت تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی کشور به عدد 173130 رسیده است و 173130 نفر فارغ‌التحصیل گروه پزشکی، شماره نظام پزشکی خود را دریافت کرده‌اند.

نمکی وزیر بهداشت چند روز گذشته در بین پزشکان  با اشاره به اینکه اکنون ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم، گفت: سالانه هفت هزار دانشجوی پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند. ما برای ۳۰ درصد مناطق محروم ظرفیت ویژه در نظر گرفتیم. من به عنوان وزیر بهداشت تاکید می‌کنم ما کمبود پزشک نداریم. البته ممکن است در برخی نقاط کشور مشکلات خدمت رسانی وجود داشته باشد که آن هم به دلیل توزیع نامناسب پزشکان است.

وی افزود: تا حدود چهار سال آینده مشکل پزشک در مناطق محروم برطرف خواهد شد. به دوستانم در مجلس محترم اخطار می‌دهم که این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، به جز بیشتر شدن پزشکان بیکار، حاصل دیگری نخواهد داشت.

نمکی در پایان گفت: ۴۴ درصد بیکاران فعلی جامعه، لیسانس به بالا هستند و باید توجه کرد که اوضاع پزشک بیکار به مراتب بدتر از دیپلم بیکار خواهد بود. نباید بدون کار کارشناسی سرمایه‌های ملی را دور بریزیم. جایگاه فعلی نظام ارائه خدمات این تحول افزایش ظرفیت پزشکی را پذیرا نیست.

وزیر بهداشت در قسمتی از صحبت های خود اعلام کرد که 180 هزار پزشک داریم و این در حالی است که بر اساس آمار رسمی سازمان نظام پزشکی 134 هزار شماره نظام برای پزشکان صادر شده که شامل پزشکان غیر فعال،مهارجر،فوت شده و ... نیز هستند  که این خود دلیل قانعی بر تناقض گویی پزشگان ایران است .

انتهای پیام/1020ج
 
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۶:۵۳

28 Dec 2019