۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۲۵۱۹
نماز جمعه بزرگ‌ترین کنگره هفتگی در اسلام

نماز جمعه، میعادگاهی برای تبیین مسائل عبادی، سیاسی و اجتماعی

نماز جمعه علاوه‌بر آنکه اجتماع بزرگ عبادی بوده از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است که بعد از کنگره سالانه حج، بزرگ‌ترین کنگره اسلامى مى‌باشد.
نماز جمعه، میعادگاهی برای تبیین مسائل عبادی، سیاسی و اجتماعی
به گزارش جهانبین نیوز؛ حضور در نماز جمعه در دین اسلام بسیار سفارش شده و اهمیت پرداختن به این فریضه دینی تا جایی است که در سوره‌ای از قرآن بر اهمیت آن تاکید شده است و بزرگ‌ترین گواه بر منزلت این فریضه بزرگ اسلامى، قبل از هر چیز، آیات همین سوره است، که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى‌دهد: به محض شنیدن اذان جمعه، به سوى آن بشتابند و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالى که مردم گرفتار کمبود مواد غذایى هستند، کاروانى بیاید و نیازهاى آن‌ها را با خود داشته باشد، به سراغ آن نروند و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.
 
 نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم و آسان شدن ترس و هول قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته می‌شود و ثواب شرکت در نماز جمعه برای کسی که قادر به انجام حج نیست، برابر با حج است.
 
این واجب سفارش شده قبل از هر چیز، یک عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگى‌هاى گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب مى‌باشد، در بر دارد، بخصوص این که، مقدمتاً دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ، اندرزها و امر به تقوا و پرهیزگارى است، نماز جمعه از نظر اجتماعى و سیاسى، یک کنگره عظیم هفتگى است که، بعد از کنگره سالانه حج، بزرگ‌ترین کنگره اسلامى مى‌باشد.

انقلاب اسلامی ایران به نماز جمعه جان بخشید 
 
حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پنجم مرداد اولین اقامه نماز جمعه به‌طور رسمی در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
 
وی با بیان اینکه نماز جمعه از احکام پروردگار متعال است افزود: وقتی آیات نمازجمعه نازل شد و وقتی حکومت بعد از هجرت توسط پیامبر اکرم (ص) شکل گرفت، اولین کاری که ایشان انجام دادند اقامه نماز جمعه بود.
 
نکونام عنوان داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران هم این زمینه فراهم شد، قبل از انقلاب به دلایلی در کشور ما نماز جمعه رنگ‌باخته بود و ازجمله برکات انقلاب اسلامی این است که بسیاری از احکام اسلام را احیا کرد و به اسلام جان بخشید.

نماز جمعه علامت ایمان است 

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران به نماز جمعه این حکم خدا جان بخشید ادامه داد: نماز جمعه با آن همه آثار و برکاتی که دارد، به‌عنوان یک کنگره هفتگی مطرح است، کنگره سالانه اسلام حج است با آن ابعاد ویژه‌اش و کنگره هفتگی اسلام نماز جمعه است با این ابعاد و خاصیت‌های ویژه‌اش است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود روایات بسیار راجع به اهمیت نماز جمعه تاکید کرد: در این روایات آمده است که اگر افرادی نسبت به نماز جمعه بی‌اعتنایی و سستی کنند و سه جمعه پی‌درپی نماز جمعه فردی ترک بشود این فرد دیگر نمی‌تواند بگوید من مؤمن هستم، یعنی نماز جمعه علامت ایمان است، علامت مؤمن است، گفتن مؤمن و اهل بهشت آن کسی است که سرما و گرما او را از نماز جمعه باز ندارد، هیچ‌چیز مانع رفتن او به نماز جمعه نشود و وظیفه‌اش را در نماز جمعه ادا کند.
 
امام جمعه شهرکرد یادآور شد: قرآن یازده آیه در سوره مبارکه جمعه دارد که همه آن یازده آیه مربوط به نماز جمعه است، حتی آنجایی هم که سخن از یهود و مسائل دیگر است مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید همان آیات هم مقدمه و زمینه‌سازی برای بیان حکم خدا درباره نماز جمعه است و نماز جمعه از احکام مهم اسلام است.
 
وی با تاکید بر اینکه در این میان امام جمعه هم وظایفی دارد و ازجمله مهم‌ترین وظایفی که امام جمعه دارد آن است که برای خدا حرف بزند، امام جمعه حق ندارد برای این‌که دلش خنک بشود و یا برای این‌که مستمعین دلشان خنک بشود، حرف بزند بیان داشت: امام جمعه باید برای رضای خدا مردم را به دین، تقوا و مصالح جامعه دعوت کند، به ضرورت‌ها و مهمّات جامعه بپردازد و آنچه را که جامعه باید به سمت آن برود و امت اسلامی باید به آن توجه کنند را بیان کند.
 
نکونام خاطرنشان کرد: امام جمعه باید برای جامعه خط را ترسیم و ابهامات را برطرف و دشمن و طراحی‌های دشمن را برای مردم ترسیم کند.
 
امام جمعه شهرکرد با اشاره به وجود دو خطبه در نماز جمعه یادآور شد: در خطبه دوم نماز جمعه به مسائل مهم و کلان پرداخته می‌شود، به جای دو رکعت نماز، یعنی درواقع دو رکعت از نماز کاسته شده و به جای آن دو خطبه قرار داده‌اند تا در این دو خطبه مسائل مهم جامعه اسلامی برای مردم ترسیم شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در نظام جمهوری اسلامی آثار نماز جمعه به فضل پروردگار به خوبی دیده‌شده است و برکات نماز جمعه را در این سال‌ها فراوان همه دیده‌ایم و برای‌مان محسوس و ملموس است.
 
وی اضافه کرد: از رسانه‌ها که به حق به نماز جمعه می‌پردازند و خطبه‌ها را منعکس می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنیم.
 
نکونام با بیان اینکه با کمال تأسف هستند بعضی از مدیرانی که یک مقدار کم‌لطفی می‌کنند و حق این جایگاه را ادا نمی‌کنند و مدیون این جایگاه می‌شوند، مدیون این مردم می‌شوند و وظیفه دینی‌شان را ادا نمی‌کنند که امیدوار هستیم آن‌ها هم به خود بیایند و بدانند که در پیشگاه خداوند باید پاسخ بدهند اما الحمدلله عامه مدیرانمان و دستگاه‌های اداری و دیگران در این عرصه حضور فعال دارند که جای تقدیر و تشکر است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۷:۲۰

29 Dec 2019