۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۲۳۲۹
لزوم توجه به مناسب سازی معابر در مهندسی شهری/

در حسرت یک قدم، یک عمر سوختن/ جانبازان و معلولین هم، حق زندگی دارند!

همه معلولین حق زندگی و تردد در مکان های پرجمعیت را دارند بد نیست مسئولان شهر ما برای مناسب سازی تمامی معابر بیشتر تلاش کنند.
در حسرت یک قدم، یک عمر سوختن/ جانبازان و معلولین هم، حق زندگی دارند!
به گزارش جهانبین نیوز؛ یکی از عمده ترین وظایف مدیریت شهری آماده کردن بستر شهر برای استفاده مناسب شهروندان است. مناسب سازی برای معلولین از دیگر وظایف مسئولین شهر است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

مناسب سازی معلولین از شاخصه های توسعه در کشور های پیشرفته به شمار می آید که به آن توجه جدی می شود.

مناسب سازی در سالهای گذشته  در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته، وجود معلولین وجانبازان بسیار در کشور و نامناسب بودن محلها برای تردد این افراد، مسئولین را در مسیر مناسب سازی معابر قرار داده است.

ساختمان های اداری، مراکز عمومی و درمانی، هتل ها و ... از جمله مکان هایی است که لازم است مناسب سازی شود تا معلولین در این مکان ها با مشکل مواجه نشوند.
استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای کشور است که دارای حدود30 هزار معلول است که در خصوص مناسب سازی معابر برای این افراد دچار مشکل است.

این استان یکی از استانهای سرد سیر کشور در زاگرس مرکزی است که در نیمه دوم سال شاهد بارش برف و یخ بستن معابر است و این در حالی است که  مناسب نبودن معابر و همچنین نداشتن استانداردها در بسیاری از امکان عمومی و ادارای مشکلات بسیاری زیادی را برای افراد سالم ایجاد کرده چه برسد افراد معلول.

بسیاری از ادارات چهارمحال و بختیاری قدیمی هستند و مناسب سازی در آنها لحاظ نشده و حتی مجهز به آسانسور هم نیستند و مشکلات بسیاری برای معلولین و جانبازان ایجاد شده است.

در آستانه فصل سرما و یخبندان باید مسئولین امر به خصوص شهرداریها در خصوص مناسب سازی معابر و مسئولین ادارات در خصوص ادارات خود و... گامهای بلندی بر دارند تا معلولین و جانبازان بتوانند به خاطر معلولیتی که دارند به راحتی بتوانند در این مکانها حضور پیدا کنند و کارهای خود را انجام دهند

بسیاری از پیاده روهای شهرهای استان از جمله شهرکرد دارای مشکلات بسیاری برای تردد در آنها است و افراد سالم برای تردد در این پیاده روها دچار مشکل هستند چه برسد به معلولین.

وجود پستی بلندی، وجود گودال، کم بودن عرض پیاده رو و تردد بسیار، عقب نشینی نکردن بسیاری از مغازه ها، نداشتن سنگفرش مناسب و... آثاری است که در  پیاده روهای شهرهای استان به وضوح دیده می شود. 



محکوم به ماندن در خانه ایم/ معابر برای تردد معلولین مناسب نیست

یکی از معلولین در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد:  متاسفانه اکثر مواقع ما باید در خانه بمانیم چون هیچ چیز در شهر استاندارد نیست .

وی تصریح کرد: دوست دارم سینما بروم، فرهنگسرا بروم، ورزش کنم ولی هیچ کدام از این امکان برای من مناسب سازی نشده است.

وی با اشاره به اینکه ما سالهاست که با درد معلولیت زندگی خود را سپری می کنیم بیان داشت: بد نیست مسئولان شهر ما برای مناسب سازی معابر  بیشتر تلاش کنند.

وی اذعان داشت: شاید هنگامی که از خیابان عبور کرده اید گاهی اوقات شاهد نگاه ترحم آمیز مردم به نابینایی بوده اید که برای رد شدن از خیابان دستان عابری را می طلبد و اگر برای او امکانات مناسب تهیه می شد نیازمند دستان کسی نبود.

وی ادامه داد: حتی ممکن است وقتی برای انجام کاری به یکی از ادارات مراجعه کرده باشید متوجه توقف ویلچر یک معلول در پشت پله ها شده باشید که برای بالا رفتن از این همه پله چندین نفر باید به یاری او بشتابند و اگر برای او محل مناسبی در نظر گرفته شده بود پشت خط پله های ادارات با حسرت به پاهایش نگاه نمی کرد.

وی خاطر نشان کرد: همه این حسرت ها و گلایه ها را می شود رفع کرد اما هر روز با وجود اینکه هر کدام از ما شاهد این صحنه های تلخ و دردناک هستیم ولی چرا کاری انجام نمی شود.


 
26 درصد معابر شهرکرد مناسب سازی شده است

معصومه محمدی سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اجراي طرح هاي مناسب سازي معابر عمومي و اداري و شهري از مهمترين خواسته هاي اين قشر است.

وی تصریح کرد: مناسب سازی تنها برای افراد معلول به حساب نمی آید بلکه خانم های باردار، افرادی که بیماری موقت دارند و... نیاز به مناسب سازی دارند.

محمدی بیان داشت: شهرکرد در راستای ماده 2 لایحه حقوق معلولین بحث مناسب سازی را انجام داده است و در حال حاضر 26 درصد معابر مناسب سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله مناسب سازی در کمیته فنی مطرح می شود بیان داشت: در جلسات کمیته فنی که با  بنیاد شهید، بهزیستی، معاونت عمرانی و شهرداری تشکیل می شود موانع بر سر راه را بررسی و همه را ملزم به رفع موانع می کنند.

محمدی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری در زمینه مناسب سازی جز استان های بهتر شناخته شده است بیان داشت: این استان در بحث مناسب سازی رتبه 6 کشوری را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و موانعی بر سر راه مناسب سازی کامل معابر در این استان وجود دارد بیان داشت: ما در حال شناسایی و رفع موانع برای مناسب سازی معابر هستیم.

محمدی با تاکید بر اینکه برای مناسب سازی همکاری دستگاه های دیگر هم می طلبد بیان داشت: این موضوع حساسیت بیشتری دارد و تا الان همکاری دستگاه ها مربوطه با اداره بهزیستی مطلوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برندهایی که  به تازگی شکل می گیرد مناسب سازی نوباور  است بیان داشت: برای به انجام رساندن نوسازی نوباور زمان زیادی طول می کشد و تا کنون این مسیر به صورت طبیعی پیش رفته است.

محمدی خاطر نشان کرد:  مناسب سازی ادارات نیز شاخص های لازم خود را دارد و آیتم هایی که از تهران می آید 30 امتیاز دارد.


 
مناسب سازی معابر مورد کم لطفی قرار گرفته است

مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مناسب سازي اماكن عمومي يكي از مهمترين خواسته هاي جامعه هدف و خانواده آنان است، كه اين مساله مورد كم لطفي قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: شهرداري ها به صاحبان ساختمان هاي كه مناسب سازي هاي لازم از جمله رمپ، آسانسور و سرويس بهداشتي مناسب را اجرا نكرده باشند پايان كار نخواهد داد.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري گفت: جامعه هدف بهره مند از اين مناسب سازي فقط معلولان و جانبازان نيستند و در برخي موارد يك نياز همگاني است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ گرچه طرح این مشکلات دیگر تکراری شده اما سرانجام مشکلات مسکن، اشتغال، معیشت، مناسب سازی معابر، پیشگیری از وقوع معلولیت و ... از مواردی است که باید برطرف شود.

بعد از مشکلات معیشتی و اشتغال که تقریبا 90 درصد جامعه معلولان با آن دست به گریبان هستند، مناسب سازی مهمترین مسئله معلولان است.

مناسب سازی نه تنها در سطح شهر لحاظ نشده بلکه در بسیاری از منازل مسکونی معلولان نیز مشکلات بسیاری برای این قشر وجود دارد.

این امر سبب شده صبح اکثر معلولان دل انگیز نباشد زیرا اغلب آنها برای انجام ساده ترین امور روزمره زندگی خود با مشکل مواجه اند و از آغاز روز با بن بست مواجه می شوند فقط کافی است یک روز صبح خود را با فرض یک معلولیت آغاز کنید.

بیائید کاری کنیم که معلولان به جز درد معلولیت درد دیگری را حس نکنند و بتواندد حداقل با خیال راحت وارد جامعه شده و کارهای شخصی خودشان را خودشان انجام دهند.

تا مناسب سازی کامل معابر در استان چهارمحال و بختیاری راه بسیار است...................

گزارش : مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج

 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۱:۳۳

27 Dec 2019