۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
کد مطلب : ۴۱۷۲۴
جهانبین نیوز گزارش می دهد:

از بام ایران تا قله های افتخار/بارش سیل خدمت ، بام ایران را بهاری کرد/وحدت برای خدمت

مدیران چهارمحال و بختیاری در نخستین روزهای سال که با سیل شدیدی در استان مواجه شدند با حضور به موقع خود در میدان اجازه ندادند که هیچ گونه تلفاتی رخ دهد.
از بام ایران تا قله های افتخار/بارش سیل خدمت ، بام ایران را بهاری کرد/وحدت برای خدمت
به گزارش جهانبین نیوز؛ در روزهای نخست سال ۱۳۹۸ اخطاریه‌های سازمان هواشناسی همه حکایت از وقوع بارندگی‌های گسترده در برخی از استان‌های کشور می‌داد که چهارمحال و بختیاری هم یکی از آن ‌استان‌ها بود.
 
درست در سومین روز از سال نو بود که پیش‌بینی‌های هواشناسی محقق شد و شاهد فعالیت موج اول بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری بودیم.
 
برنامه‌ریزی‌ها لازم جهت حضور به موقع مسئولان در شهرستان‌های در معرض خطر صورت گرفت و استاندار در همان جلسات اولیه مرخصی در ایام نوروز را برای مدیران خود ممنوع اعلام کرد.
 
همه وارد میدان شدند سپاه امکانات و نیروهای خود را وارد میدان کرد و فرمانده سپاه استان و استاندار در کنار هم  و با همدلی در شهرستان‌های در معرض خطر حضور یافتند.
 
و همین حضور به موقع، وحدت و هم‌دلی باعث شد تا با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری پای ثابت همه بارش‌ها بود و با وجود بافت روستایی زیاد در استان، حتی یک مورد تلفات جانی نداشته باشیم، حضور مسئولین استان از فرمانده سپاه و نیروی انتظامی، استاندار، معاونین، فرماندان، مدیران کل و شهرداران گرفته تا خود مردم و نیروهای بسیج، باعث شد تا حتی خون از دماغ کسی بیرون نیاید و فقط خسارت مالی بر جای بماند.
 
 
این سیل و بارش‌ها اگر چه خسارت‌هایی را به استان وارد کرد اما عدم وارد آمدن خسارت جانی، خود نشان از مدیریت ، هم‌دلی و هم‌راهی مسئولین با یکدیگر بود.
 
در این گزارش از اولین خبرهای وقوع سیل در استان تا اخرین خبر به شرح ذیل آورده شده است.
 
تدابیر لازم جهت مقابله با حواد پیش بینی نشده انجام شد

استاندار چهارمحال و بختیاری خطاب به مدیران خود گفت : تدابیر لازم جهت مقابله با حوادث پیش بینی نشده اندیشیده شود  در صورت عدم پیش بینی و بروز حوادث هیچ عذر و بهانه ای پذیرفتنی نیست.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در این ایام مرخصی مدیران کل دستگاه های اجرایی بویژه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تا پایان بارندگی ها در استان  را لغو کرد.
 
وی حضور تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل عضو شورا در محل خدمت تا پایان بارندگی ها را الزامی کرد و رعایت سلسله مراتب در اعلام و هماهنگی موارد مربوط به بحران های احتمالی را ضروری دانست.
 

 
استاندار چهارمحال و بختیاری تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل عضو شورا، بانک اطلاعاتی ماشین آلات و تجهیزات دولتی و بخش خصوصی  را ملزم به در دسترس بودن کرد .
 

عباسی بخشداران، شهرداران و دهیاران را ملزم به  رصد موضوعات و سرکشی به مناطق خطرآفرین کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری از مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی خواست تا با  تانکرهای آبرسان دولتی و خصوصی را شناسایی کنند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی همچنین از دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان خواست تا  نسبت به تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز اقدامات لازم را به موقع انجام دهند.
 
در این میان نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی برای کمک رسانی و تامین امنیت مورد نظر در مراکز بحرانی امادگی لازم را داشتند.
 
استاندار چهارمحال و بختیاری از عشایر خواست که تا پایان بارندگی و خروج از شرایط بحران هرگونه تردد همراه با دام در محورهای ارتباطی بخصوص در حاشیه روستاها صورت نگیرد.
 
آماده‌باش ۲۲ اکیپ جمعیت هلال احمر در چهارمحال و بختیاری

آماده‌باش۲۲ اکیپ‌  جمعیت  هلال احمر در  ۲۱ پایگاه‌ ثابت و سیار  در این استان از ابتدای بارندگی ها به صورت آماده باش برای خدمات رسانی در این استان بوده اند.
نجات اهالی روستای هفت پل قبل از زیر آب رفتن

با وجود اینکه روستا هفت پل به طور کامل زیر آب رفت اما با تدابیری که مسئولان ما اندیشیده بودند قبل از وقوع این حادثه روستا به طور کامل خالی از سکنه شد و هیچ گونه تلفاتی گزارش نشد.

بارش های سیل آسا در این استان ارتباط جاده ای 100 روستا را با مشکل مواجه کرد که بعد از بررسی های و ارزیابی های لازم بازگشایی شد.

تخليه 20 خانه در شهرستان فارسان در پي سيلاب

20خانوار در روستاهاي ده چشمه و چقاهست منازل مسکوني خود را در پي احتمال وقوع سيلاب روز دوشنبه تخليه کردند.

کليه مديران شهرستان فارسان نیز  آمادگي 100 درصدي جهت خدمات به مردم و مسافران نوروزي رادارند.

استاندار چهارمحال و بختیاری جهت امداد رسانی راهی کوهرنگ شد

استاندار چهارمحال و بختیاری به منظور مدیریت بحران در خصوص احتمال وقوع سیل ناشی از بارندگی ، راهی شهرستان کوهرنگ شد.

 مدیرکل ستاد بحران، مدیر حوادث غیرمترقبه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و مدیرکل بنیاد مسکن در شهرستان‌های گرفتار بارندگی مستقر در این ایام مستقر شدند.

حدود ۲۰ روستای این استان در حوزه کارون و سه روستا در حوزه زاینده‌رود در خطر قرار داشتند که  این روستاها تخلیه و در محلی امن اسکان داده شدند.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات، اراضی کشاورزی و باغات وارد شده است.

یکی دیگر از خسارت ها زیر آب رفتن سه پل در منطقه بازفت بود که استاندار چهارمحال و بختیاری این خسارت ها را قابل جبران خواند.

آماده باش کامل نیروهای بسیج و انتظامی  برای مقابله با بحران

نیروهای جهادی و پایگاه های بسیج چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل جهت مقابله با بحران را دارند.
 
پایگاه های بسیج, نیروهای جهادی, دستگاه های مهندسی سپاه  در این چند روز اخیر که استان با مشکل سیل مواجه بود وارد عمل شده و دوشادوش مدیران اجرایی اقدامات لازم را انجام دادند .

نیروهای جهادی این استان نه تنها به مناطق آسیب دیده استان کمک کرده بلکه به دیگر مناطق سیل زده در کشور کمک ها و امداد رسانی های لازم را انجام دادند.
آن ها با روحیه جهادی و فرهنگ شهادت طلبی در امداد رسانی و کمک به شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

آماده باش کامل دستگاه هاي عضو شوراي مديريت بحران در شهرستان لردگان

با توجه به تاکيد استاندار در جلسه ستاد بحران استان مبني بر آمادگي کامل دستگاههاي عضو ستاد بحران استان و شهرستانها، دهياران و شهرداران به همين منظور در لردگان جلسه ستاد بحران شهرستان تشکيل گرديد و کليه بخشداران دهياران و شوراها و شهرداران و ادارات خدمات رسان و عضو ستاد بحران شهرستان در آمادگي کامل براي جلوگيري از بروز سيل و احتمال خسارات مال و جاني را داشتند

دستگاه‌هاي خدمت رسان مانند شهرداري، راهداري، اورژانس، آتش نشاني و پليس و ديگر دستگاه‌هاي خدمات رسان در آمادگي کامل قرار داشتند و در زمان وقوع حاده به موقع وارد عمل شدند.

بسيجيان شهرستان لردگان از آمادگي کامل براي خدمات رساني به شهروندان و جلوگيري از خطرات احتمالي سيل برخوردار هستند.
 
 آمادگي بسيجيان با اجراي مانورها و رزمايش هاي مختلف در طول سال ايجاد مي شود.

تمامي سالن هاي ورزشي و سالن هاي صالحين و نماز خانه ها و حوزه ها و پايگاه هاي بسيج آماده اسکان براي مردم بود.
 
پنج پايگاه امداد و نجات در بخش فلارد، منج، لردگان، کارون چهار و خانميرزا  و تمام تيم هاي واکنش سريع هلال احمر شهرستان در آماده باش بوده  و همه ي تجهيزات از قبيل خودروي امداد و نجات، چادر اسکان، پتو، بسته هاي غذايي، موکت، دارو و ...  جهت خطرات احتمالي سيل در شهرستان لردگان  پيش بيني شده بود.
 
 آموزش و پرورش شهرستان لردگان نیز جهت اسکان فوري و ضروري مسافران نوروزي در حال آماده باش بودند و  تمامي تمهيدات لازم براي شرايط احتمال وقوع سيل و بارش‌هاي شديد در نظر گرفتند.
 
رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت تلفات جانی نداشت

یکی دیگر از حادثه ای که در این استان اتفاق افتاد رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت بود که بازهم مسئولین با حضور به موقع در محل حادثه دیده به یاری مردم شتافتند و نگذاشتند حتی کسی زخمی شود.

آمادگی ادارات ورزش و جوانان و اماکن ورزشی
 
اداره کل ورزش و جوانان استان نیز  سالن های ورزشی خود را   جهت کمک رسانی به هم استانی ها و مسافرین آماده کرده بودند.

ادارات و نمایندگی های ورزش و جوانان سراسر استان و بیش از 160 سالن ورزشی آماده خدمت رسانی به عموم مردم و مسئولین بودند.


آماده‌باش کامل شهرستان کوهرنگ جهت مقابله با سیل

16روستا در شهرستان کوهرنگ  تخلیه شد و  تا پایان بارش برف و باران گردنه‌های چری و شاه منصوری بسته و عبور و مرور در آن‌ها را ممنوع کردند.

این روستا ها شامل چهار روستا در بازفت، چهار روستا در صمصامی و هشت روستا در بخش مرکزی بود.


یکی از مهم‌ترین و خطرآفرین‌ترین نقاط کوهرنگ سد نصیرآباد بود که با نظارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بلزگشایی شد.



از ورود گردشگران به شهرستان کوهرنگ  جلوگیری شد و سازمان  گردشگری نسبت به تخلیه و خروج مسافران اقدام کرد.

تا پایان بارش برف و باران گردنه‌های چری و شاه منصوری بسته و عبور و مرور  در آن‌ها ممنوع شد.

اداره برق نیز موظف بود که  پیش‌بینی‌های لازم را در مورد سقوط پایه‌های برق خصوصا در مسیرهای دره نمک و بخش دوآب صمصامی انجام دهد.

به شیلات داران نیز هشدار دادند که تدابیر لازم در جهت تنظیم آب شیلات انجام دهند.

روستاهای ملک آباد، کوی شهید بهشتی، شهرک عشایری، نصیرآباد، سیلگاه، دیمه و روستاهای حوالی در بخش مرکزی و روستاهای تبرک، چمن گلی و چبد بیشتر مورد هجوم سیل  بودند اما دهیاران با اطلاع رسانی کامل به مردم روستا ها آن ها را از خطر های احتمالی آگاه کردند.

تخلیه روستاهای در مسیر سیلاب کوهرنگ/لوله‌های سد نصیرآباد بازگشایی شد

به‌منظور پیشگیری از حوادث طبیعی بخشی از سکنه روستاهای "سیف‌آباد" و "خان" کوهرنگ به مناطق امن هدایت شدند.
 
در پی بارش‌های یک‌شنبه شب و به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار طبیعی، تعدادی از سکنه روستاهای "سیف آباد" و "خان" دهستان دوآب صمصامی که در مسیر رودخانه قرار دارند، به مناطق امن‌تر منتقل شدند.

از بامداد روز دوشنبه، بیش از 60 نفر از جمعیت مناطق روستایی به همراه بیش از 800 راس دام سبک که در مسیر رودخانه و در خطر آب‌گرفتگی قرار داشت، به مناطق امن هدایت شدند.

باران بهاری شامگاه یک‌شنبه باعث اختلال در تردد مسیر عشایر کوچ‌رو در گردنه "شاه منصوری" در حد فاصل شهرستان کوهرنگ به استان خوزستان شد.

ریزش سنگ از کوه در راه روستای "خان" و "باغ علی" در اثر بارش باران و ذوب شدن برف انباشته شده در ارتفاعات در شامگاه یکشنبه  اتفاق افتاد که ماموران راهداری در کم‌ترین زمان ممکن برای پاک‌سازی محور ارتباطی وارد عمل شدند.

بازگشایی لوله‌های تخلیه سد نصیرآباد بمنظور پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی

به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی لوله‌های سد نصیرآباد توسط اداره منابع طبیعی بازگشایی شد.

درحال حاضر سرریز سد در وضعیت عادی می‌باشد و ظرفیت انتقال حجم آب ناشی از سیلاب با دوره بازگشت صدساله را هم دارد.

امدادرساني با قايق در روستاهاي کران و گوشه، شهرستان فارسان

امدادرساني به شيلات داران؛ مرغداري‌ها و گاوداري با قايق در جاده بين روستاهاي کران و گوشه شهرستان فارسان توسط گروه سيلاب استان و نجاتگران جمعيت هلال احمرشهرستان فارسان انجام گرفت.

مهم‌ترين نکته در زمان وقوع سيل حفظ آرامش و دنبال کردن اخبار و اطلاعيه‌ها از طريق رسانه‌هاي جمعي اعم از راديو و وب‌سايت‌هاي معتبر و توجه نکردن به شايعات يا مطالب فضاي مجازي است که ممکن است انسان را به‌اشتباه انداخته و باعث به خطر افتادن جان ما و خانواده شوند.

امدادرساني به شيلات داران؛ مرغداري‌ها و گاوداري با قايق در جاده بين روستاهاي کران و گوشه شهرستان فارسان توسط گروه سيلاب استان و نجاتگران جمعيت هلال احمرشهرستان فارسان انجام گرفت.

با توجه به بارش‌هاي اخير آب آشاميدني شهر چليچه گل‌آلود شد مسئولان اداره آب در حال شستشوي منبع آب هستند و تمام تلاششان را براي رفع اين موضوع مي‌کنند.

با توجه به حضور هماهنگي‌هاي ستاد مديريت بحران شهرداري، علاوه بر اقامتگاه گردشگري، ورزشگاه‌ها، مدارس هدايت‌شده تا مسافران و گردشگران از آسيب احتمالي در امان باشند.
 
پرسنل شهرداري باباحيدر ازجمله آتش‌نشانان، نيروهاي خدماتي، اجرائيات و يگان خودرويي شهرداري با توجه به وضعيت آب و هوايي به‌صورت شبانه‌روزي همراه با تجهيزات کامل در حالت آماده‌باش قرار داشتند.
 
 590 واحد مسکوني در اردل خسارت ديد

به دليل بارش شديد باران و آب گرفتگي ناشي از آن، به حدود 590 واحد مسکوني شهري و روستايي اين شهرستان خسارت وارد شد.
 
در پي شدت بارندگي‌ها وضعيت شهرستان‌ اردل در حالت بحراني قرار گرفت و بارش‌ها به حدود 590  واحد مسکوني  شهري و روستايي اين شهرستان  خسارت وارد شد که از اين تعداد واحد مسکوني 500 واحد زير 60 در صد و 90 واحد مسکوني بالاي 60 در صد خسارت ديدند.

کارشناسان خسارت وارد شده را نزديک به 7  ميليارد  تومان برآورد کردند.

در اين مسيرها خسارت هايي نيز به زمين هاي کشاوري و جاده هاي ارتباطي وارد شده است.

با اطلاع رساني به موقع به مردم وخالي کردن خانه هاي در مسير سيل خسارات جاني انساني گزارش نشد  اما خسارات مالي احشام و آذوقه انساني و حيواني وخسارات لوازم خانگي زيادي بود که توسط کارشناسان دستگاههاي مربوطه در حال برسي و برآورد خسارت مي باشند.

دریچه های سد چشمه زنه هفشجان باز شد /خساراتی به سد وارد نشد

بدنبال بارش های شدید باران دریچه های سد چشمه زنه هفشجان باز شد.
بدنبال بارش های اخیر حجم آب پشت سد چشمه زنه هفشجان افزایش چشمگیری یافت.

با تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شهرکرد دریچه های سد چشمه زنه هفشجان باز شد تا خسارتی به سد وارد نشود.

با وجود باز کردن دریچه های سد چشمه زنه هفشجان اما خروج آب از این سد با سرریز همراه شد.

بيش از ۶۰ درصد از مزارع کشاورزي و باغات شهرستان فارسان زير آب‌رفته‌اند

بيش از ۶۰ درصد از مزارع کشاورزي و باغات شهرستان زير آب‌رفته‌اند و همچنين خسارت‌هاي به تأسيسات زير بنايي آب برق منازل مسکوني و برخي ساختمان‌هاي دولتي واردشده است.

فرمانداری فارسان با استفاده از بيل مکانيکي و بيل بکو نسبت به قطع جاده کشاورزي در منطقه حيوان رستي اقدام و از محاصره سيلاب روستاي چغاهست جلوگيري کردند.

نسبت به تخليه يک واحد شيلات در روستاي ده چشمه اقدام شد و تعدادي از خانه ها در روستاهاي ده چشمه و چغاهست تخليه شدند.

سيل بند در روستاهاي فيل آباد، ده چشمه و گوشه هم ایجاد شد.

کليه آب‌هاي چشمه قلعه در حنا در پهن و کليه آب‌هاي جاده‌ها به خارج از شهر هدايت‌شده و بيش از ۶۰ درصد از مزارع کشاورزي و باغات شهرستان زيرآب رفته‌اند و همچنين خسارت‌هاي به تأسيسات زير بنايي آب برق منازل مسکوني و برخي ساختمان‌هاي دولتي واردشده است.

همه بخشداران، شهرداران و دهياران نيروي انتظامي هلال‌احمر و راهداري حمل نقل آمادگي لازم را جهت خدمت به مردم‌ دارند

امدادرساني به دامداران، مرغداران و شيلات با قايق در جاده بين روستاي هاي کران و گوشه بتا حضور مسئولين شهرستان در حال انجام مي‌باشد.

شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی است

با توجه به میزان شدید بارش در شهرستان های این استان، شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی و سیلابی می باشد.
 
در پی این بارشها تاکنون 7 پل جاده های اصلی این استان به زیر آب رفته است و نزدیک به ده ها پل در جاده های روستایی و فرعی استان نیز به زیر آب رفت.

به دلیل بروز سیلاب در سطح جاده ها 100روستا با مشکل تردد مواجه شده است و ساکنان 30 روستا نیز تخلیه شده اند که سکنه روستاهای در معرض خطر سیلاب به مناطق امن هدایت و در مساجد، مدارس یا امکان ورزشی اسکان داده شده اند.

میزان خسارت اولیه موج نخست سیلاب در چهارمحال و بختیاری یک هزار و 500میلیارد ریال برآورد شده است.

سیلاب در این استان تاکنون خسارت جانی نداشته است و تمام تلاش ستاد مدیریت بحران حفظ جان مردم است.


سیلاب خسارت فراوانی به شهرستان کوهرنگ وارد کرد

سیلاب روز دوشنبه خسارات فراوانی به این شهرستان کوهرنگ وارد کرده است.
 
این خسارت ها در بخش های زیرساختی ، جاده ها ، مزارع ، پل ها ، مزارع پرورش ماهی و سایر بخشهای دیگر است.

در این بین ارتباط جاده ای 20 روستا در شهرستان کوهرنگ بدتر از سایر روستاهاست و برخی از این روستاها ارتباط آنها با مرکز و بخش قطع شده است.

به گفته نماینده شهرستان های اردل ، فارسان و  کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی  یکی از روستاها از سکنه خالی شده است و تعدادی از روستاها نیز بخشی از سکنه آنها به مناطق امن تر هدایت شده اند.
 
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان ، کوهرنگ ، کیار و دهستان دستگرد گفت:3 پل مهم ارتباطی در این حوزه از جمله شهریاری ، چمن گلی در کوهرنگ و یک پل در فارسان در پی بارش های اخیر به زیر آب رفته است.

وی به استقرار گروه های مدیریت بحران و امداد و نجات در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران به ریاست استاندار چهارمحال و بختیاری در کوهرنگ برگزار شد و تیم های مدیریت امداد و بحران آمادگی لازم را دارند و جای قدردانی این فعالان عرصه امداد و مدیریت بحران است.

کاظمی از مردم و مسافران و عشایر درخواست کرد از تردد در کنار رودخانه ها و از ایستادن در کنار جاده ها به دلیل احتمال سقوط بهمن خودداری کنند.

وی از سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان درخواست کرد تا اقلام غذایی و بهداشتی و پوشاک را برای احتمال وقوع سیلاب های تندتر برای مردم این شهرستان ها اتخاذ کنند.

به گفته وی، خوشبختانه سیلاب روز دوشنبه در این استان خسارت جانی نداشته است.


هشدار مدیریت بحران، خودداری از تردد در جاده های کوهستانی

مردم و مسافران از تردد در سطح جاده های کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری تا اطلاع بعدی خودداری کنند.
 
 
آغاز عمليات بازگشايي راه راتباطي روستاي دوازده امام به اردل/ تردد در تمام جاده هاي اصلي برقرار است

رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي شهرستان اردل گفت:راه ارتباطي مسدود شده از ريزش کوه روستاي دوازده امام از توابع بخش مرکزي تا فردا عصر بازگشايي و امکان تردد خودروها در اين مسير برقرار خواهد شد.
 
احمد عالي پور رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز با بيان اين خبر گفت:  راه ارتباطي روستاهاي دوازده امام و سرچاه از توابع دهستان پشتکوه بخش مرکزي  شهرستان اردل به علت بارندگي هاي باران در روزهاي گذشته ، ريزش کوه و سقوط يک تخته سنگ بسيار بزرگ و سنگين در وسط جاده بسته و امکان تردد در اين راه ارتباطي از اوايل  صبح امروز  بطور کامل قطع شده بود.

عالي پور افزود: همچنين در اين حادثه، راه ارتباطي روستاهاي چلو، سرمور، ممسني، ليرابي، نوترکي، عزيزآباد سفلي، عزيزآباد عليا، آبسرده و شوراب دهستان ديناران بخش مرکزي با مرکز شهرستان اردل قطع است.

وي اظهار کرد:به محض اطلاع از مسدود شدن راه اداره راهداري اقدام به درخواست اعزام يک  بيل مکانيکي و پيکور براي بازگشايي مسير کرد که  با هماهنگي هاي صورت گرفته از طريق شوراي هماهنگي مديريت بحران چهارمحال و بختياري هم اينک براي تسريع در روند بازگشايي جاده، بيل مکانيکي و پيکور به منطقه ارسال شده است.

عالي پور با بيان اکنون همه راه هاي شهرستان اردل باز و تردد در آنها برقرار است افزود: تنها مسير روستا ي دوازده امام  مسدود است که کار خاک برداري توسط راهداران آغاز شد و با توکل بر خدا و همت راهداران تا فردا عصر اين مسير  باز گشايي مي شود .

رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي شهرستان اردل اظهار داشت: افرادي که قصد عبور از اين محور ارتباطي دارند مي توانند از مسيرهاي جايگزين روستاهاي اَرجُل - کاوند - بالد- هفت تيران- شهر اردل و يا روستاهاي قراب- بان دره- رستم آباد -شهر کاج - اردل استفاده کنند.

حوزه کشاورزی و عشایری چهارمحال و بختیاری 120 میلیارد تومان خسارت دید

در توده بارشی اخیر در بخش کشاورزی 115 میلیارد تومان و درحوزه عشایری پنج میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
 
بهره‌برداران بخش کشاورزی در مقابله با سیل به واسطه اطلاع رسانی به موقع  یک آمادگی کامل داشتند.
 
کارشناسان از محل‌های سدهای آبخیزداری و کشاورزی سرکشی کرده و سدهای مخزنی دره باد سورشجان، خلک، نصیراباد کوهرنگ، مرغملک، بیدکان و هرچگان را بررسی و سرریزها ودریچه‌های خروجی و مسیر کانال‌های زهکش باز شدند.
 
تاکنون با توجه به اقدامات و تدابیر لحاظ شده تمام سدها سالم بوده و مشکل خاصی وجود ندارد.
 
 
ازمهمترین اولویت‌ها لایروبی کانال‌ها، قنوات و تامین لوله به منظور انتقال آب به اراضی کشاورزی که به مجاری آب آن‌ها خسارت جدی وارد شده، است.
 
به همت نیروهای سازمان جهادکشاورزی و فرمانداری فارسان و هلال احمر یک  واحد پرورش گاوشیری، یک واحد پرورش آبزیان و یک واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان فارسان که در محاصره کامل سیل قرار گرفته بودند با کمک‌ از دستگاهای راهسازی و امدادی به طور کامل نجات یافتند و شرایط را به صورت عادی در آوردند.


مديريت ستودني در بارش هاي اخير!

سيل در شهرستان فارسان مي‌توانست يک بحران بسيار جدي باشد که با اقدامات خوب و با حضور همه دستگاه‌ها در قبال برنامه‌ريزي که در اين سيل با مديريت و هدايت فرماندار شهرستان انجام شد شرايط مناسبي براي حل اين مشکل فراهم شد.
اعلام آمادگی ۵۰ گروه جهادی از چهارمحال و بختیاری به مناطق سیل زده

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ گروه جهادی از چهارمحال و بختیاری آماده اعزام به مناطق سیل زده هستند.

 سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: برای مناطق سیل زده ۵۴ تخته پتو و ۵۴ دسته البسه به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار  از این استان ارسال نموده ایم.

وی یکی دیگر از کمک های سپاه را بازگشایی مسیر های آسیب دیده دانست و گفت: هماهنگی لازم با ستاد بحران شهرستان شهرکرد، کوهرنگ، سامان ، بن و استان جهت تعمیر و بازگشایی مسیرهای آسیب دیده انجام شده است.

سردار اکبری ادامه داد: کمک به عشایر و چندین خانواده در کوهرنگ از جمله اقدامات نیروهای جهادی ما در این مدت بوده است.

وی یاد آور شد: ۳۰ نفر (گروه جهادی)  از فعالان فضای مجازی استان به صورت خود جوش برای خدمت رسانی به گلستان رفته و تا پایان تعطیلات نیز آنجا حضور دارند.
راه ارتباطي 11 روستاي اردل بازگشايي شد
 
با تلاش شبانه روزي و بي وقفه راهداران، محور ارتباطي روستاهاي دوازده امام و سرچاه دهستان پشتکوه بخش مرکزي و جاده روستاهاي چلو، سرمور، ممسني، ليرابي، نوترکي، عزيزآباد سفلي، عزيزآباد عليا، آبسرده و شوراب دهستان ديناران بخش مرکزي با مرکز شهرستان اردل که بر اثر ريزش کوه مسدود گرديد بازگشايي شد و تردد در آن جاري شده است.

عمليات تکميلي براي اصلاح اين نقطه حادثه خيز، تعريض جاده و حذف پيچ خطرناک در اين مکان ادامه دارد.



رانش زمين در روستاي منارجان لردگان

رانش زمين روستاي منارجان در منطقه پشت کوه فلارد بدنبال موج دوم بارش هاي سيل آسا به وقوع پیوست.

روستاي منارجان منطقه پشت کوه فلارد بين دو دره ساخته شده و در منطقه اي خطرناک واقع است که در اولويت جابه جايي قرار دارد.

بدنبال اين حادثه مسئولان به همراه نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي در منطقه حاضر شده و براي آگاه سازي عمومي در راستاي تخليه روستا هشدارهاي لازم را ارائه کردند.

براي اسکان اضطراري اهالي روستاي منارجان منطقه پشت کوه فلارد شهرستان لردگان 3 مدرسه در منطقه پيش بيني و آماده شده است.

با تصميم مديريت بحران شهرستان مقرر شد تا پخش سيلاب پشت کلامويي روستاي برجويي و محله سيني شهر آلوني در دستور کار قرار گيرد و  از سويي با هماهنگي قوه قضائيه نسبت به باز کردن مسيل ها و مسيرهاي عبور آب اقدام شد.

مردم روستای محمود آباد کوهرنگ به منطقه امن هدایت شدند

با آغاز بارش برف و باران و احتمال رانش زمین در شهرستان مردم روستای محمود آباد که در معرض خطر بودند، از این منطقه جابه جا و به منطقه امن هدایت شدند.
با شدت گرفتن موج دوم بارش ها، خطر وقوع رانش در برخی از نقاط این شهرستان وجود دارد.
 
بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران ، مردم روستای محمود آباد که احتمال رانش سنگ های بالادست در این منطقه زیاد است ، جابه جا شده و در حال اسکان در منطقه امن هستند.

تاکنون مشکل خاصی در پی بارش برف و باران در شهرستان رخ نداده است.

استقرار اکیپ های مدیریت بحران در مناطق سیل خیز

اکیپ های مدیریت بحران در مناطقی که احتمال وقوع سیلاب و حوادث طبیعی وجود دارد، مستقر شده اند.

فرمانداران در نقاط بحرانی با همکاری اعضا ستاد بحران در شهرستان ها، ساکنان مناطق پر خطر را به نقاط امن هدایت کردند.

ساکنان حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج سریعا نسبت به تخلیه منطقه اقدام نمایند.
 
فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام گفت: ساکنان حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج در معرض خطر قرار داشته که لازم است مردم عزیز این منطقه به منظور جلوگیری از تلفات و خسارات جانی نسبت به انتقال خانواده ها به مناطق امن اقدام نموده و خانه های مسکونی را تخلیه نمایند.

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام در گفتگو با  جهانبین نیوز با اشاره به بارش های قابل توجه در لردگان گفت: بر اساس بازدید میدانی که از وضعیت بارندگی در این شهرستان انجام شد ساکنان حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج در معرض خطر قرار داشته که لازم است مردم عزیز این منطقه به منظور جلوگیری از تلفات و خسارات جانی نسبت به انتقال خانواده ها به مناطق امن اقدام نموده و خانه های مسکونی را تخلیه نمایند.

فرمانده سپاه استان با اشاره به استقرار سامانه بارشی جدید در استان افزود: بر اساس دستور فرمانده معظم کل قوا و در راستای اجرای دستورات سلسله مراتب فرماندهان سپاه، رزمندگان سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام استان چهارمحال و بختیاری با بهره گیری از توان نظامی، رزمی، مهندسی و آمادی خود با تمام قوت در خدمت هم وطنان و هم استانی های عزیز خواهد بود و با اعزام نیروی انسانی و ماشین آلات سنگین در جهت جلوگیری از بروز مشکل در کانون های اصلی بارش تلاش مضاعف خواهد کرد.

 اکبری به آمادگی یگان رزم سپاه استان اشاره کرد و گفت: هم تیپ مردم پایه استان و هم بسیجیان و رزمندگان نواحی نه گانه شهرستانی آمادگی کامل دارند تا در صورت لزوم نسبت به خدمات رسانی به مردم ولایت مدار و شرافتمند استان در اقصی نقاط بام ایران خدمات لازم را ارائه دهند و در حال حاضر با توجه به تراکم بارش در دو شهرستان لردگان و کوهرنگ خدمت رسانی به مردم این دو شهرستان با بسیج امکانات سپاه استان و نواحی شهرستانی در حال انجام است.

تخلیه 40 واحدمسکونی در شهرکرد
 
بدنبال موج دوم بارش های سیل آسا در چهارمحال و بختیاری 40 واحد مسکونی در این شهرستان تخلیه شده است.

این تعداد واحد مسکونی در نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و به علت فرسودگی ساختمان تخلیه و اهالی آن ها به مناطق امن هدایت و مستقر شده اند.

تمامی پیش بینی ها برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در شهرستان شهرکرد وجود دارد و خوشبختانه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

تاکنون هیچ گونه خسارت جانی دراستان گزارش نشده است/بازگشایی روستای لبد شهرستان کوهرنگ تا پایان امروز

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال وبختیاری گفت: خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارت جانی به‌علت بارش‌ها از روز گذشته در هیچ یک از نقاط استان گزارش نشده است.

ستار فرهادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت وگوبا جهانبین نیوز، با اشاره به ریزش بهمن به طول 800 متر و ارتفاع 6 متر در شهرستان کوهرنگ طی چند روز اخیر، گفت: این بهمن موجب بسته شدن جاده روستای لبد شده بود که در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی تا آخر وقت امروز بازگشایی خواهد شد.

فرهادی با اشاره به بارش‌های شدید در نقاط مختلف استان، گفت: در حال حاضر راه‌های ارتباطی استان باز است ولی در جاده‌های کوهستانی به خصوص در شهرستان کوهرنگ و اردل فرونشست‌های موردی گزارش شده که لازم است رانندگانی که قصد عبور از این محورها را دارند، با احتیاط تردد کنند.

وی با اشاره به ریزش بهمن به طول 800 متر و ارتفاع 6 متر در شهرستان کوهرنگ طی چند روز اخیر، گفت: این بهمن موجب بسته شدن جاده روستای لبد شده بود که در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی تا آخر وقت امروز بازگشایی خواهد شد.

فرهادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارت جانی به‌علت بارش‌ها از روز گذشته در هیچ یک از نقاط استان گزارش نشده است.

خدمت‌رسانی سپاه دوشادوش سایر مسئولان در مناطق بحرانی چهارمحال و بختیاری
فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت موج دوم سامانه بارشی در استان و احتمال وقوع سیل در برخی شهرستان‌ها گفت: نیروهای سپاه از روز گذشته در لردگان و کوهرنگ برای مقابله با حوادث احتمالی آماده‌باش هستند.

علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز با اشاره به فعالیت موج دوم سامانه بارشی در استان و احتمال وقوع سیل در برخی شهرستان‌ها بخصوص لردگان و کوهرنگ اظهار کرد: نیروهای سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) از روز گذشته در این دو شهرستان برای مقابله با حوادث احتمالی آماده‌باش هستند.

وی اضافه کرد: سپاه استان امکانات و تجهیزات مهندسی و خودرویی خود را به دو شهرستان با وضعیت بحرانی اعزام کرده است.

سردار اکبری با اشاره به اینکه احتمال سرریز سد خاکی روستای گنج شهرستان لردگان به نام سد خاکی شهدای فلارد به علت وقوع بارش‌ احتمال سرریز وجود دارد خاطرنشان کرد: از همین رو نیروهای سپاه با همکاری فرماندار شهرستان و نیروهای استانی و شهرستانی درخصوص تخلیه منازل در حریم رودخانه، وارد عمل شده است.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تصمیمات لازم برای انتقال و اسکان موقت خانواده‌ها در جایی امن گرفته شده است.

سردار اکبری یادآور شد: برخی از روستاها در مسیر رودخانه و زیردست سد خاکی روستای گنج قرار دارند و منازل این روستاها در صورت بروز خطر باید تخلیه شوند.

وی افزود: جانشین فرمانده سپاه استان هم‌اکنون در شهرستان کوهرنگ خضور دارند و کلیه امکانات و تجهیزات مهندسی و ترابری به این شهرستان اعزام شده تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.

سردار اکبری بیان داشت: خوشبختانه تا این لحظه مشکل حادی در چهارمحال و بختیاری وجود نداشته اما با توجه به وجود سدهای خاکی به‌ویژه دو سد شهرستان لردگان و کوهرنگ باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

نماینده دولت مانند سایر استان‌ها در چهارمحال و بختیاری حضور یابد/ لزوم پرداخت بیمه محصولات کشاورزی به‌صورت ویژه
 
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار است مانند 6 استان درگیر با سیلابهای اخیر، یکی از وزرا یا معاونان رئیس جمهوری در این استان حضور میدانی داشته باشد.

علی کاظمی نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز با اشاره به شرایط حساس موج دوم بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری از امروز اظهار کرد: انتظار است مانند 6 استان درگیر با سیلابهای اخیر، یکی از وزرا یا معاونان رئیس جمهوری در این استان حضور میدانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه موج اول بارش‌های سیلابی در چهارمحال و بختیاری به خوبی با حضور استاندار و اعضای ستاد مدیریت بحران کنترل شد و خسارت جانی نداشت، اما انتظار است برای دلگرمی مردم و مسئولان یکی از وزرا در این شرایط در استان مستقر شود.

کاظمی افزود: میزان خسارت موج اول به بخش‌های زیربنایی و کشاورزی بالاست به گونه‌ای که بارش و سیلاب تمامی زمین‌های زیر کشت در استان را شخم زده و تنها 20 درصد از کشت محصولات در زمین باقی مانده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای حضور یکی از معاونان رئیس جمهوری یا یکی از وزرا در چهارمحال و بختیاری با دفتر معاون اول رئیس جمهوری نیز گفت‌وگو شده است.

وی ادامه داد: انتظار است معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان نماینده معین دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی در استان در این شرایط بحرانی به چهارمحال و بختیاری سفر کند.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حضور نماینده دولت در استان باعث می‌شود دولت سریع‌تر به جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اقدام کند.

کاظمی باباحیدری یادآور شد: با توجه به شرایط زمینی و توپوگرافی چهارمحال و بختیاری و کوهستانی بودن منطقه، برخی از روستاها مستعد رانش زمین هستند و موج اول بارش‌ها این زمینه را برای رانش‌ها فراهم کرده است.

وی گفت: بارش‌ها باعث تخریب پل‌های اصلی و فرعی شده است و دولت برای جبران خسارت‌ها باید اقدامات فوری را انجام داد.

وی خواستار اختصاص پرداخت بیمه محصولات کشاورزی به صورت ویژه برای این استان در سیلاب‌های اخیر شد.
 
لزوم اتخاذ سیاست های کلان و برنامه ریزی های شهری جهت جلوگیری از بلاهای طبیعی/ حضور به موقع مسئولین در مکان های حادثه دیده

نماینده مردم در شهرستان های شهرکرد، سامان و بن درمجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین چهارمحال و بختیاری در مکان های حادثه دیده حضور به موقع داشته و همه تلاش خود را کردند که تلفات جانی نداشته باشیم.
 
اردشیر نوریان نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ، ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان در حادثه سیل اظهار کرد: تا کنون میزان دقیقی از خسارت که به استان وارد شد مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این سیل تلفات جانی در استان ما نداشت تصریح کرد: بخشی از پل ها، جاده ها و مزارع در این استان خسارت دیده اند که همه این ها قابل جبران است.

نوریان بیان داشت: رانش زمین موجب شد یک روستا در این استان آسیب ببیند اما خوشبختانه با تدابیری که مدیریت استان اتخاذ نمود قبل از وقوع اتفاق این روستا خالی از سکنه شد.

وی با بیان اینکه خسارت وارده را مسئولین در زودترین زمان ممکن اعلام می کنند عنوان کرد: مدیران استان باید هرچه سریعتر برآورد دقیقی از میزان خسارت در استان را تهیه و به مرکز اعلام کنند.

نوریان افزود: تا کنون مسئولین ما تصمیمات خوبی برای رسیدگی به خانه هایی که خسارت دیده اند گرفته اند.

تلفات مالی باید جبران شود

نوریان با اذعان بر اینکه برآورد اولیه جهت میزان خسارت انجام شده است اظهار کرد: برای مناطق سیل زده کمک های بلاعوض و همچنین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی ۱۵ سال اخیر با چالش خشکسالی روبه رو بوده ایم بیان داشت: بعضی از غفلت ها و سهل انگاری ها موجب شد که با آمدن این سیل خسارت هایی وارد شود.

نوریان با اذعان بر اینکه سیلی که در دروازه قرآن شیراز جاری شد و تلفات جانی و مالی را به همراه داشت به خاطر ایراداتی بوده که در برنامه ریزی شهری صورت گرفته است عنوان کرد: لازم است در برنامه ریزی های شهری و سیاست های کلان همه این مسائل بازنگری شود و در آینده این غفلت ها صورت نپذیرد.

وی همچنین به آزاد کردن آب رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: جهت آزاد سازی ساحل زاینده رود تصمیمات درستی گرفته شد.

نوریان با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی های درست و مدیریت باید از عواقب بلایای طبیعی بتوانیم پیشگیری کنیم بیان داشت: مدیران این استان خوشبختانه با حضور میدانی در مکان های آسیب دیده موجب شدند که درس عطوفت و مهربانی را به همگان نشان دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم خسارت های مالی و جانی که به هم وطنان در پی وقوع این حادثه وارد شد اما جلوه های زیبای مهربانی و عطوفت مردم با یکدیگر نیز تسکینی بود بر دل آسیب دیدگان.

مدیریت ستودنی در بارش های اخیر
 
به گزارش جهانبین نیوز، در پی  بارش های چشمگیر اخیر در استان که فقط چند روز پس از سیل شمال کشور انجام شد، موجی از نگرانی وجود همه مردم را فرا گرفت که نکند امواج سیل بام ایران را آوار کند و تلفات و خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و شیرینی روزهای سال نو را به تلخی مبدل سازد.

اما آن چه امید را در آن شرایط در دل ها زنده کرد تیتر رسانه ها، اخبار شبکه استانی صدا وسیما و رسانه های مجازی مورد اطمینان در پیام رسان ها بود، کاری قابل احترام که اطلاع رسانی و هشدارها را به صورت آنی و به موقع به مخاطبان اعلام کرده، باعث شد تا مردم برنامه های خود را بر اساس اطلاع از شرایط جوی تنظیم نموده تا خطری آنان را تهدید نکند.

رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین وظیفه دارد از کاستی ها انتقاد کند و از درایت ها، حسن مدیریت ها و دغدغه مندی مسئولین نسبت به مردم و حوزه مسئولیتی تمجید نماید یعنی هم نیمه خالی لیوان دیده شود و هم نیمه پُر آن!

در روزهای گذشته و اوج بارش های بهاری، حضور شخص استاندار در استان که نیرویی غیربومی و از استان اردبیل است و فرصتی بود که برای دید و بازدید عید نوروز و سرکشی از اقوام و فامیل به زادگاه خود مسافرت نماید جالب توجه بود و مهم تر از آن این که با حضور مستمر و میدانی تمام وقایع را تحت نظر داشته اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان ها را با خود هماهنگ کرده و با حضور فیزیکی در کانون اصلی بارش های کشور یعنی شهرستان کوهرنگ که بیشترین سهم بارش را داشت، اوضاع را کاملا کنترل کرده، در نهایت وضعیت به صورت مطلوب و بدون تلفات جانی ختم به خیر شد گرچه خسارت های مالی که آن هم غیر قابل اجتناب بود به وقوع پیوست.

نکته دیگر آمادگی نیروهای مردمی نظامی، انتظامی، امدادی، پزشکی و خدماتی  بود که از همان لحظات اولیه در کنار ستاد مدیریت بحران آماده ارائه خدمات بودند و شرح فعالیت آنها از طریق رسانه ها منعکس و مردم را نسبت به مقابله منطقی با شرایط پیش آمده امیدوار ساختند.

امید است این هماهنگی، درایت و مدیریت همچنان تداوم داشته، در بارش های آتی که پیش بینی شده است نیز به طور جدی در دستور کار مسئولین استان قرار گیرد تا بهاری سبز و بدون حادثه میهمان لحظه های با طراوت مردم شریف استان باشد و خاطراتی خوش از روزهای خدمت در دفتر خاطرات مسئولین نقش بندد.
 
گزارش : مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۳۱:۱۷

28 Dec 2019