۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۲۱۱۰۱
با اعلام سخنگوی کاخ سفید؛

توافق ۱۰ساله ایران و آمریکا تکذیب شد/ کری: هشدار می‌دهم

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که ایران و آمریکا در حال بررسی و تفاهم برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله به عنوان بخشی از توافق جامع اتمی هستند.
توافق ۱۰ساله ایران و آمریکا تکذیب شد/ کری: هشدار می‌دهم
به گزارش جهانبین نیوز، کاخ سفید گزارش‌های دو منبع آمریکایی؛ یعنی روزنامه "وال استریت ژورنال" و خبرگزاری "آسوشیتدپرس" درباره توافق ۱۰ ساله اتمی با ایران را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه پنجم اسفند اعلام کرد که گزارش رسانه‌ها در این زمینه که ایالات متحده و ایران طرح توافق ۱۰ ساله اتمی را بررسی می‌کنند، صحت ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال و خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داده بودند که بر اساس توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را حداقل به مدت ۱۰ سال متوقف خواهد کرد.

به گفته این رسانه‌ها، تعداد سانتریفوژهای فعال در ایران در ‌‌‌طول این توافق بیشتر از رقم مورد نظر آمریکا خواهد بود، اما ظرفیت غنی‌سازی آنها کمتر از سطح فعلی می‌شود و اگر ایران به تعهدات خود در پنج سال نخست پایبند بماند، آن وقت محدودیت‌ها به تدریج برداشته خواهند شد.

بنا بر گزارش سایت رادیو فردا، آخرین دور مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه در ژنو به پایان رسید که طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند به‌طوری که جان کری، وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد که پیشرفتی در کار حاصل شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم گفت که درباره کلیات توافق حاصل شده و تنها جزییات باقی مانده است.

با این حال آقای کری روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا نیز تاکید کرد که هنوز توافقی به دست نیامده و آمریکا به زودی می‌فهمد که ایران اساسا تمایلی برای توافق دارد یا نه.

به نوشته سایت بی بی سی، ساعاتی پیش از اظهارات سخنگوی کاخ سفید، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا گفت که مخالفت ها با یک توافق بالقوه بی جاست زیرا از سوی کسانی مطرح می شود که نمی دانند توافق نهایی چگونه خواهد بود.

او خطاب به مخالفان توافق اتمی با ایران گفت:‌ «هنوز هیچ توافقی انجام نشده و من هشدار می‌دهم که صبر کنید و ببینید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود.»

آقای کری گفت "آنها که می‌گویند تمایلی به این توافق ندارند، اساسا نمی‌دانند که توافق چیست."


وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی اش گفت که انتظار دارد به زودی مطلع شود که آیا ایران آماده پذیرفتن یک توافق اتمی قابل قبول هست یا خیر.

کری همچنین استدلال کرد که سیاست برچیدن کل سانتریفوژهای ایران - که مورد حمایت رژیم صهیونیستی است - موفق نبوده است. او گفت که این سیاست در دوران ریاست جمهوری جورج بوش دنبال می شد اما شمار سانتریفوژهای نصب شده و فعال ایران اکنون شاید به ۱۹ هزار رسیده باشد.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۸:۱۵

27 Jan 2020