۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۳۶۲۹
جهانبين نيوز گزارش مي دهد/

بي توجهي مسئولين تيشه بر ريشه ميراث فرهنگي اردل مي زند

ميراث فرهنگي به جا مانده شهرستان اردل با بي تدبيري مسئولين در حال ويراني است.
بي توجهي مسئولين تيشه بر ريشه ميراث فرهنگي اردل مي زند
به گزارش جهانبین نیوز، آثار تاريخي هر شهر بيانگر هويت فرهنگي و تاريخي مردم است که مي تواند زندگي و هنر مردمان گذشته را به نسل هاي آينده انتقال دهد. 

بناهايي که هر کدام مربوط به ساليان بسيار دور است و نياز است که اين بناها و خانه هاي تاريخي براي رسيدن به دست نسل هاي آينده نگه داري شود. 

بسياري از بناهاي تاريخي براي حفظ شدن و پابرجا بودن نيازمند مرمت  هستند که مرمت و بهسازي اين آثار مي تواند در حفظ آنها موثر باشد.


متاسفانه بسياري از بناهاي تاريخي به دليل بي توجهي و يا کمبود اعتبارات در معرض خطر تخريب قرار دارند و برخي از اين آثار تاريخي حال و روز خوشي ندارند وبه فراموشي سپرده شده است.

يکي از اين آثار حمام قديمي درشهرستان  اردل است که همچنان رو به فراموشي مي رود.


مهراب اميدي اردلي يکي از شهروندان اردلي در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت: شهرستان اردل با بيش از 100 اثر تاريخي درقالب قلعه‌ها، کاروانسراها، پل‌ها، آسياب‌ها، حمام ها و ساير آثار دوره‌هاي مختلف، در صورت توجه مي‌تواند يکي از مقاصد ايرانگردان و جهانگردان فرهنگ‌دوست باشد که اين روز ها با بي توجهي مسئولين ميراث فرهنگي روبه تخريب است.
 

حمزه علي بهشتي يکي ديگر از شهروندان اردلي در ادامه ضمن گلايه از بي توجهي مسئولين فرهنگي به آثار تاريخي شهرستان اردل گفت: شهرستان اردل از ظرفيت تاريخي و فرهنگي بالايي برخوردار است و مسئولين ميراث فرهنگي نبايد نظاره گر باشند تا آثار تاريخي در اين شهرستان تخريب شوند لذا لازم است که براي مرمت آثار تاريخي شهرستان ازجمله حمام قديمي شهر اردل اعتباري تخصيص دهند.
 
بهشتي اظهار کرد: اين ميراث تاريخي ارزشمند، به‌دليل وسعت زياد و غيرمسکوني‌بودن آن، به مکان امني براي معتادان تبديل شده است و انتظار است مسئولين مربوطه براي رفع اين معضل و بازسازي اين آثار چاره اي بينديشند.
 
بهزاد احمدي مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اردل در اين خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز  اظهار کرد: حمام قديمي يکي از آثار تاريخي شهرستان اردل که نياز به مرمت و بازسازي دارد اما به دليل اينکه اين ملک جزء املاک اداره اوقاف مي باشد اعتباري از اداره ميراث فرهنگي براي آن تخصيص داده نمي شود .

احمدي افزود: براي اينکه بتوانيم اين آثار تاريخي را احيا کنيم بايد اين اثر تاريخي به اداره ميراث فرهنگي واگذار گردد.

وي اظهار کرد: در حال حاضر 14 آثار در شهرستان اردل ثبت تاريخي شد و 35 آثار ديگر در حال ثبت مي باشد.

انتهاي پيام/570ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۱:۰۰

9 Jan 2020