۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۷۵۳۶

خواب صنایع کیار، تعطیلی تولید و اشتغال

در حالي سال اقتصاد مقاومتي نوليد و اشتغال رو به پايان مي رود که اغلب کارخانه هاي مستفر در شهرستان کيار تعطيل يا نیمه تعطيل هستند.
خواب صنایع کیار، تعطیلی تولید و اشتغال
به گزارش  جهانبین نیوز؛ به نقل از کيار بيدار احداث چند کارخانه در شهرستان کيار از اواسط دهه ۷۰ تا اوايل دهه ۹۰ باعث شد تا اندازه اي شاهد رشد و شکوفايي و پويايي در شهرستان کيار که تا سال ۱۳۸۶ يکي از بخش هاي شهرستان شهرکرد بود باشيم.

فعاليت کارخانه خميرمايه در ناغان، شهد کوهرنگ در گهرو، سيرنگ در شلمزار، کارخانه‌هاي توليد نئوپان و تحته سه لايه و همچنين پتو و گوني بافي و نوشابه سازي در شهرک صنعتي شهدا تشنيز دست به دست هم داده بود تا علاوه‌بر چرخيدن چرخ صنعت در شهرستان کيار تعداد زيادي از افراد جوياي کار نيز در نزديکي محل سکونت خود کار و فعاليت کنند.

در آن سال‌ها صاحبان سرمايه و مالکان کارخانه هاي صنعتي شهرستان کيار دلخوش به آن بودند که سرمايه‌شان را در نقطه اي برخوردار از زيرساخت هاي اوليه و امن سرمايه‌گذاري کرده اند و کارگران و فعالان در کارخانه ها هم راضي از فعاليت در شهر و ديار خود بودند هر چند در آن سال ها هم کارگران از ميزان پائين حقوقشان در مضيقه بودند.

یکی از کارگران کارخانه گوني بافي واقع در شهرک صنعتي شهدا تشنيز به خبرنگار کيار بيدار گفت: کارخانه گوني‌بافي در شهرک صنعتي شهدا تشنيز در زماني فعاليت خود را آغاز کرد که بسياري از جوانان جوياي کار عزم مهاجرت از روستاها و شهرهاي شهرستان کيار را نموده بودند، برخي راهي کشور کويت مي شدند و برخي نيز از شهرهاي اصفهان و تهران سر در مي آوردند که کارخانه گوني بافي در شهرک صنعتي احداث شد و تعداد زيادي کارگر به استخدام اين کارخانه درآمد.

وي گفت: در سال هايي که به تازگي ازدواج کرده بودم و نياز مبرم به شغل داشتم در اين کارخانه استخدام شدم و بسياري از مشکلات زندگيم حل شد اما متاسفانه اين کارخانه تعطيل شد و کارگران آن هم آواره شهرها و روستاها شدند.

واردات یکی از علل مهم تعطیلی کارخانه بود

جهت صحبت با مالک اين کارخانه که روزگاري در سه شيفت کاري در جبهه توليد فعاليت مي کرد راهي کارخانه شديم اما به گفته یکی از کارگران این مجموعه در حال حاضر مالک اين کارخانه در کشور عراق به فعاليت اقتصادي مشغول شده است و در دسترس نمي باشد.

این کارگر که نخواست از وي نامي برده شود در پاسخ به دليل تعطيلي کارخانه گفت: به گفته مالکان کارخانه، واردات محصولات مشابه توليد اين کارخانه به کشور، گراني مواد اوليه، عدم تامين هزينه هاي کارخانه از محل درآمدها و در نهايت از بين رفتن سرمايه اوليه از مهمترين دلايل تعطيلي اين کارخانه است.

يکي ديگر از کارخانه هاي فعال و البته معتبر شهرستان کيار کارخانه توليد آب معدني سيرنگ شلمزار بود که توانست نزديک به ۲۰۰ نفر اعم از خانم و آقا را در بخش هاي مختلف به کارگيري نمايد و ضمن ايجاد اشتغال براي جوانان جوياي کار شلمزار باعث رونق کار و فعاليت رانندگان خودروهاي سنگين شهرستان کيار و نام و آوازه اي براي شهر شلمزار مرکز شهرستان کيار شد.

توليد آب معدني، نوشابه و دلستر در اين کارخانه و فروش محصولات اين کارخانه در اقصي النقاط ايران اسلامي اقتصاد شلمزار را پويا و شهرت اين شهر را کشوري کرد اما در اواخر سال ۱۳۹۴ اين کارخانه هم با اعلام ورشکستگي فعاليت خود را تعطيل کرد و کارگران اين کارخانه هم از کار بيکار شدند.

يکي از کارگران اين کارخانه به خبرنگار کيار بيدار گفت: کارخانه آب معدني شلمزار اميد جوانان بيکار و جوياي کار مرکز شهرستان کيار بود که بدبختانه اميدمان نااميد شد.

کارخانه توليد لنت پارس ديگر کارخانه اي بود که در شهرک صنعتي تشنيز فعاليت خود را آغاز نمود و علي رغم کيفيت مناسب محصولات توليديش فعاليت آن چندان تداوم نيافت و اين کارخانه نامي نيز به سرنوشت ديگر کارگاه ها و کارخانه هاي تعطيل شهرستان کيار دچار شد.

کارخانه هاي متعدد شهرستان کيار در حالي يکي پس از ديگري تعطيل مي شوند و هر روز بر تعداد جمعيت بيکار شهرستان کيار افزوده مي شود که رهبر انقلاب سال ۱۳۹۶را به عنوان سال "اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال" نامگذاري کردند و کمترين کاري که مسئولان شهرستان در اين سال مي توانند براي اهالي اين شهرستان انجام دهند آن است که در راستاي تحقق شعار سال گامي بردارند.

به گزارش کيار بيدار در حال حاضر کارخانه هاي توليد خميرمايه ناغان و بهنوش (شهد کوهرنگ) گهرو در شهرستان کيار به فعاليت مشغول هستند و ديگر کارخانه هاي فعال شهرستان کيار تعطيل هستند.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۰:۱۹

29 Dec 2019