۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۶۱۹۱

آشفته بازار عرضه لوازم التحرير در آستانه شروع سال تحصيلي/ مِهرِِ مهر را دريابيم

قیمت بالای لوازم‌التحرير به معضلي براي خانواده‌هاي کم‌درآمد اردلي تبديل‌شده و دغدغه‌هاي بسياري براي اين خانواده‌ها در آستانه سال تحصيلي جديد ايجاد کرده است.
آشفته بازار عرضه لوازم التحرير در آستانه شروع سال تحصيلي/ مِهرِِ مهر را دريابيم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، با نزديک شدن ماه مهر و آغاز سال تحصيلي جنب و جوش خانواده‌ها براي تهيه مايحتاج دانش‎آموزان مانند کتب درسي، کيف و کفش، لباس فرم مدارس، لوازم‎التحرير و... آغاز شده است.

در اين روزها بازار شهر شلوغ، پر رفت و آمد و مملو از خانواده‌هايي است که به همراه فرزندان خود براي تامين لوازم‎التحرير و ديگر اقلام مورد نياز تحصيلي آنها روانه بازار شده‌اند.

در اين ميان نرخ بالاي برخي اقلام لوازم‎التحرير آه از نهاد والدين درآورده، در حالي که دانش‎آموزان مصر به خريد لوازم لوکس و شيک مورد علاقه‌ خود با طرح و تصوير زيبا بوده و با بي‌اعتنايي به گراني اجناس با توسل به روش‌هاي مختلف نظير اصرار، خواهش، لجبازي و گاهي گريه و زاري در به کرسي نشاندن نظر خود تلاش مي‌کنند.

در اين خصوص يکي از شهروندان اردلي گفت: گراني لوازم‎التحرير و وجود نرخ‌هاي مختلف موجب شده، آغاز سال تحصيلي براي بسياري از خانواده‌ها به‌خصوص اقشار ضعيف و کم‌درآمد جامعه با استرس و تنش رواني همراه باشد، چراکه توان خريد مايحتاج کودکان خود را ندارند.

وي افزود:اين روزها به هر‌مغازه اي كه وارد مي‌شويم، بيشتر لوازم‌التحرير چيني است. به همين دليل كالاهاي وارداتي فروش بيشتري دارد.

اين شهروند اردلي در ادامه افزود: لوازم‌التحرير ازجمله کالاهاي اوليه و ضروري براي دانش‌آموزان است و از آنجا که بخش عظيمي از لوازم‌التحرير مورد نياز جامعه از طريق واردات تامين مي‌شود، هر ساله با گراني اين کالاها روبه‌رو مي‌شويم.

وي گراني سرسام‌آور لوازم‌التحرير همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد را بسيار ‌آزاردهنده دانست و تاکيد کرد: بهتر است مسئولان به جاي فرافکني، با نظارت بيشتر بر بازار، از گران فروشي مايحتاج دانش‌آموزان جلوگيري کنند.

با توجه به آنچه از فروشندگان و خريداران لوازم التحرير شنيديم متأسفانه اقبال کودکان ما به فرهنگ بيگانه بيش از فرهنگ اسلامي است و اميدواريم هر يک از ما،با حس مسئوليت بيشتري عمل کنيم تا هم توليد کننده ايراني براي عرضه محصولاتش زمينه سازي کند (آشنايي با محصولات از طريق فيلم انيميشن، آهنگ ها و سرود) و هم خريدار ايراني از محصولات وطني استفاده کند تا بتوانيم در سايه حمايت از توليد ملي کيفيت توليد داخلي را بالا ببريم.



اما موضوعي که در بازار رنگارنگ لوازم التحرير بيش از همه خودنمايي مي‌کند، وجود اجناس خارجي با کيفيت هاي متنوع است و تقريبا حجم زيادي از بازار را به خود اختصاص داده و مشتريان هم به دنبال اين اجناس هستند، حتي برخي از اين لوازم التحريرها با وجود آنکه وارداتي هستند، قيمت کمتري به نسبت به انواع ايراني ها دارند و شکل و شمايل آنها بيشتر مورد پسند دانش آموزان است.

محصولات چيني که بيشتر بازارهاي ما را به خود اختصاص داده‌اند، در اين بخش هم حضور فعالي دارند و اغلب بازار لوازم التحرير ايران تحت سلطه محصولات رنگارنگ چيني است، هرچند که در برخي انواع لوازم التحريرها مي‌توان حضور توليدکنندگان ايراني را ديد اما تقريبا در اغلب محصولات اين حضور بسيار کمرنگ است.

در اين ميان نقش والدين بي تاثير نيست، متاسفانه بعضي از والدين به بهانه اينکه يک فرزند بيشتر ندارند، آنها را در رفاه هرچه بيشتر قرار مي دهند و به خواسته هاي متنوع آنها پاسخ مثبت مي دهند.

در اين ميان مي طلبد که دولت نيز بر نحوه فروش و قيمت انواع لوازم التحرير نظارت بيشتري به عمل آورد، هرچند نمايشگاه هاي دولتي توزيع لوازم التحرير در سطح کشور تاحدودي توانسته است قيمت ها را تعديل کند اما لوازمي که در آن به فروش مي رسد کيفيت و کارايي لازم را ندارد.

البته نقش تلويزيون و ساير رسانه در معرفي طرح هاي ايراني اسلامي هم بسيار تاثيرگذار خواهد بود، زيرا بسياري از افراد با اينگونه طرح ها آشنايي ندارند.

انتهاي پيام1026ج /570ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۵۰:۵۹

18 Jan 2020