۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۳۳۷۳۹

ساخت خانه ي روستايي نماد تاريخ و فرهنگ کهن کيار در ورودي دستنا

در آستانه نوروز به همت شهرداري دستنا و اهالي فرهنگ دوست اين شهر از شهرستان کيار نماد هاي قديمي در ورودي شهر دستنا ساخته مي شود.
ساخت خانه ي روستايي نماد تاريخ و فرهنگ کهن کيار در ورودي دستنا
گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار ايام آغاز سال يا در اصطلاح عموم مردم نوروز فرصت مناسبي است که بتوانيم تاريخ، آداب و رسوم و فرهنگ و گذشته درخشان خود را به ديگران معرفي کنيم.

بوم گردي در ايام نوروز بستري را مهيا مي سازد که افراد و گروه هاي مختلف از اقصي النقاط ايران اسلامي و حتي خارج از کشور براي گردش در شهر و روستاهاي دور و نزديک سفر کنند و از خوب و بد و گذشته و حال و حتي آينده آن منطقه بيشتر با خبر شوند.

شهرستان کيار به عنوان يکي از قديمي ترين نقاط و مناطق استان چهارمحال و بختياري يکي از شهرستان هايي است که جاي جاي آن پر است از آئين ها و آداب و رسوم قديمي و فرهنگي غني و پر بار که متاسفانه به مرور زمان و به دلايل مختلف همه در به بوته ي فراموشي سپرده شده است.

در اين ميان اما مردم شهر دستنا که سال هاي نه چندان دور عنوان بزرگترين روستاي کشور را به در اختيار داشتند با کمک و همراهي شهردار خلاق و فرهنگ دوستشان بر خلاف جريان موجود حرکت کرده اند و اينک شاهد هستيم که در ورودي شهر دستنا يکي از نمادهاي واقعي منطقه و شهرستان کيار که روزگاري پايه و اساس فرهنگ، هنر، اقتصاد، اجتماع و... را تشکيل مي داد در حال ساخته شدن است.

اين روزها در ورودي شهر دستنا اهالي خلاق و فرهنگ دوست اين خطه از شهرستان کيار در حال ساختن خانه اي روستايي با همان شکل و شمايل قديمي هستند.

کودکان و نوجوانان دهه هاي ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ با خانه هاي قديمي که اکنون بايد تصاوير آنها را در آلبوم هاي عکس جستجو کرد چندان انس و الفتي ندارند اما به طور خلاصه مي توان به ترکيب آن خانه ها که معمولا در دو طبقه ساخته مي شدند و از مصالحي همچون خاک رس، چوب و سنگ بهره مي بردند اشاره کرد.

در خانه هاي قديمي به شکلي که اشاه شد طبقه همکف که سقفي گنبدي شکل داشت براي نگهداري گاو و گوسفند و... استفاده مي شد و طبقه ي اول که با تيز هاي چوبي و خاک مسقف بود براي زندگي انسان ها مورد بهره برداري قرار مي گرفت.

با تخريب خانه هاي قديمي که در گوشه اي از اين گزارش از آنها به عنوان زير بناي اقتصاد، فرهنگ و... ياد شد در واقع سبک زندگي اصلي و واقعي مردم تخريب شد و فرهنگ مصرف گراي شهري با سبک خانه هاي شهري به روستاهاي شهرستان کيار هجوم آورد.

شهردار دستنا در گفتگو با خبرنگار کيار بيدار هدف از ساخت اين نماد زيبا در ورودي شهر دستنا را ضمن جذب گردشگران احياء فرهنگ قديمي شهر و روستاهاي اطراف عنوان کرد.

وي افزود: با تکميل روند ساخت اين نماد در طول ايام نوروز پخت غذاي سنتي مثل آش دوغ، آش کشک و... در مجاور اين بنا انجام مي پذيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار شهر دستنا واقع در دامنه کوه سوخته در فاصله ۴۵ کيلومتري شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختتياري و ۵کيلومتري شلمزار مرکز شهرستان کيار قرار دارد.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۷:۴۷

25 Jan 2020