۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۳۲۰۲۰
نشست با دبیران جمعیت اسلامی ، جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی

جنبش دانشجوئی استان و مطالبه گری

در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو نشست صمیمی با حضور برخی نمایندگان تشکل های دانشجوئی استان با موضوع جنبش دانشجوئی و مطالبه گری در پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز برگزار شد. که در این نشست پیرامون مسائلی همچون کارکردهای جنبش دانشجوئی، نحوه تعامل تشکل ها با مسئولین دانشگاه، مدیران استان و احزاب، مهم ترین مطالبات جریان دانشجوئی در دانشگاه و استان و مسائلی از این دست به بحث و گفتگو نشستیم.
جنبش دانشجوئی استان و مطالبه گری

به گزارش جهانبین نیوز؛ در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو نشست صمیمی با حضور برخی نمایندگان تشکل های دانشجوئی استان با موضوع جنبش دانشجوئی و مطالبه گری در پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز برگزار شد. که در این نشست پیرامون مسائلی همچون کارکردهای جنبش دانشجوئی، نحوه تعامل تشکل ها با مسئولین دانشگاه، مدیران استان و احزاب، مهم ترین مطالبات جریان دانشجوئی در دانشگاه و استان و مسائلی از این دست به بحث و گفتگو نشستیم.

بی توجهی مسئولین به مطالبات دانشجویان آنان را سرخورده کرده است

صادق فرامرزی جانشین بسیج دانشجوئی دانشگاه شهرکرد با بیان این موضوع که دانشجو همیشه به دنبال مطالبه گری در فضای انقلابی بوده و هر مطالبه گری باید با حفظ خطوط قرمز بیان شود پیرامون آرمان و مطالبه تشکل دانشجوئی گفت: مطالبه گری با آرمانخواهی بیگانه نیست امروز مطالبه گری در بین دانشجویان کم رنگ شده و این بخاطر بی توجهی مسئولین به مطالبات دانشجویان و امنیتی شدن فضای دانشگاه است که باعث سر خوردگی در بیان دغدغه های دانشجویان می شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در تبیین نیاز اساسی جمهوری اسلامی و این موضوع که از کارهای  هر مومن انقلابی فهم مسائل و تبیین آن برای دیگران است ادامه داد: پس وظیفه تشکل های دانشجوئی در تبیین دغدغه ها و مطالبات از مسئولین وظیفه ای سنگین است.

 گفتمان سازی در زمینه هایی مانند عدالت، پیشرفت و اقتصاد مقاومتی وظیفه جنبش دانشجوئی در قبال مردم است

جواد برزنه دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد با بیان دیدگاه امام پیرامون بسیج دانشجو و طلبه در سال ۶۷، این پیام را فلسفه شکل گیری تشکل ها دانست و گفت : امام در سال ۱۳۶۷ در پیامی به بسیج دانشجو و طلبه فرمودند: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است، طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجیم در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر "نه شرقی و نه غربی" باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند، فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند.

وی بیان داشت: امام دفاع از مبانی اسلامی و تحقق حکومت اسلامی را وظیفه اصلی تشکل ها دانسته و دانشگاه در اندیشه امام مرکز تحولات است که نباید به دست ایادی شرق و غرب بیفتد چراکه امروز یکی از پایگاه هایی که غرب برای آن برنامه ریزی های زیادی دارد دانشگاه است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد افزود: مطالبه گری از شاخص های اصلی جنبش دانشجوئی بوده و هست و از طرفی تبیین مبانی برای مردم و گفتمان سازی در زمینه هایی مانند عدالت، پیشرفت و اقتصاد مقاومتی از دیگر وظایف جنبش دانشجوئی در قبال مردم است، که امام نیز می فرماید؛ با آنچه که با مصالح کشور در تضاد و مخالف جمهوری اسلامی است مقابله کنید امروز موضوعاتی مانند کنسرت ها، حقوق های نجومی و فسادها از این دست هستند که بر اساس اندیشه امام که مهم ترین حجت و قوت است باید نخست به دستگاه مربوطه مراجعه و از آنان مطالبه کرد و در صورتی که پاسخ نداد خود باید وارد عمل شد که همان عمل سنجیده و قانونی را امام مد نظر داشتند.

اگر تشکل دانشجویی استقلال خود را حفظ کند به اهداف جنبش دانشجوئی می رسد

محمد کاظمی دبیر جمعیت اسلامی دانشگاه شهرکرد نیز با بیان این موضوع که دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز جامعه قضا می شود با اشاره به آرمانگرائی جنبش دانشجوئی به عنوان فلسفه تشکیل آن گفت: آرمان گرائی باید به دور از احزاب سیاسی و نهادهای حکومتی باشد و  اگر تشکل دانشجویی استقلال خود را حفظ کند به اهداف جنبش دانشجوئی خواهد رسید که در برخی تشکلها شاهد این موضوع نبودیم.

وی با اشاره به اینکه خط فکری و هزینه های مالی تشکل ها نباید وابسته به جایی باشد اضافه کرد: دانشجو به دنبال آرمان و تحقق جامعه آرمانی است و برای همین وارد تشکل می شود چراکه دانشگاه یک جامعه کوچک برای تحقق این آرمان است علاوه بر این یکی از این تلاش ها دور کردن فضای امنیتی از زندگی خود است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین هدف ها نقد ارکان نظام است که رهبری در دیدار با دانشجویان از آن نام بردند علاوه بر این مهم ترین رکن جامعه آزادی بیان است که امروز در نشریات، تریبون های آزاد و مناظرات کمتر دیده می شود.

اگر مطالبه در فضای نخبگانی مطالبه نشود بایکوت می شود

جواد برزنه با بیان این موضوع که رابطه تشکل ها با مدیران دانشگاه اگر همسو با اهداف تشکل باشد رابطه همکاری است گفت: ما به مسئولین وابستگی نداریم و همواره به دنبال اصلاح  روبه جلو و مطالبه ضعف ها هستیم دانشجو باید فضای مدیریت کشور را رصد کند و برای مردم تبیین کند و اینگونه است که مطالبه گری معنا می یابد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در فضای اقتصادی کشور پرداخت 30 هزار میلیارد برای خرید هواپیما که تنها 3 درصد مرفهین از آن استفاده می کنند باید برای بنگاه های زود بازده که 60 تا 70 درصد مردم را می توان حمایت کرد هزینه شود چراکه اولویت نظام با مستضعفین است و وقتی اولویت ها عوض می شود باید نخبگان آن را مطالبه کنند.

برزنه اضافه کرد: تشکل دانشجوئی تنها به یک حزب و آن هم حزب الله تعلق دارد و مبنای برای ما بیانات امام و رهبر انقلاب است

وی افزود: برخی مسائل اگر از جامعه نخبگانی مطالبه نشوند بایکوت می شوند مثلا در جریان آب استان اگر تشکل های دانشجوئی وارد نشوند چگونه اطلاعات به دست مردم برسد و باید اینگونه مسائل را از مسئولین مطالبه کرد.

مسئولین بین خود و دانشجویان حد و مرز قائل می شوند/ مسئولین پیرامون جریان آب روزه سکوت گرفته اند

فرامرزی نماینده بسیج دانشجوئی دانشگاه شهرکرد معضل اصلی دانشجویان را بیکاری و بی انگیزگی برای تحصیل دانست و دانشجویان را با حقوق خود بیگانه دانست و گفت: ارتباط گیری مسئولین با بدنه دانشجویان ضعیف است و مسئولین بین خود و دانشجویان حد و مرز قائل می شوند و همین باعث می شود شکاف و عدم درک صحیح مسئولین برای فضای دانشجویی حاصل بشود. برخی در مسائل فرهنگی تنها به اقدامات ظاهری و روبنائی اکتفا می کنند و حرفی برای مسائل محتوائی و زیر بنایی ندارند.

وی ادامه داد: در بحران آب و لغو کنسرت ها تشکل های دانشجوئی موضعی نداشتند و مسئولین هم در بحران آب روزه سکوت گرفتند و مجمع نمایندگان هم موضع بموقع و صحیحی در این قضیه نداشتند و توانستند از مافیای آب پرده بردارند علاوه بر این مسئولین در مصالح استان نگاه علمی و تخصصی ندارند و مسئله آب را به جای حل تخصصی سیاسی کردند علاوه بر این صنعتی مانند گردشگری هم در استان مهجور و ما شاهد هیچ کارخانجات و صنایع بزرگ نیستیم.

فرامرزی پیرامون احزاب استان گفت: مردم به واسطه عملکرد احزاب از چپ و راست سلب اعتماد کرده اند در شرایطی که احزاب منافع شخصی خود را بر منافع مردم ترجیح میدهند مردم از آنان روی گردانند اکنون نیاز به یک جریان انقلابی داریم تا مطالبات مردم را بیان کند تا راهبردی برای حل مشکلات مردم باشد.

جنبش دانشجوئی دچار انسداد است/ مسئولین به جوانان فضای حضور و عمل نمی دهند  

کاظمی دبیر جمعیت اسلامی حال و هوای این روزهای جنبش دانشجوئی استان را مانند هوای استان سرد توصیف کرد و گفت: امروز شاهد انسداد در جنبش دانشجوئی هستیم زمانی جنبش دانشجوئی آوانگارد و پیش قراول تحرکاتی مانند انقلاب فرهنگی و تسخیر لانه جاسوسی بوده اما اکنون فضایی برای بروز جوانان و دانشجویان در کشور وجود ندارد و این ضعف مسئولین را می رساند اگر به نسل دهه ی 70 و 80 فضا داده شود می توان برای مسائل مهم کشور همچون ازدواج ،اعتیاد و دیگر مسائل راهکار یافت.

وی ادامه داد: حوزه ی فرهنگ دانشگاه دچار تشتت و دو دستگی و اختلاف نظر است اگر مسائل فرهنگی را به حیطه خود واگذار شود نتیجه بخش خواهد بود مثلا نهاد رهبری در دانشگاه ها باید به مسائل زیر بنایی بپردازد.

وی افزود: هر دانشجو باید در حیطه ی دانشگاهی، استانی و کشوری صاحب نظر باشد اما امروز شاهد این موضوع نیستیم برخی مسئولین مهمان های دانشجویان را مصادره می کنند و اجازه مطالبه دانشجویان از مسئولین مهمان استان را نمی دهند مانند آنچه در سفر خانم ابتکار به استان ما اتفاق افتاد.

دانشگاه دچار علم زدگی شده است/ ساحت دانشگاه باید از بازی های سیاسی به دور باشد

صادق فرامرزی دانشگاه ها را دچار علم زدگی دانست که باعث عدم خود باوری دانشجویان شده است وی درباره رسالت دانشجویان در کلام رهبری گفت: رهبر انقلاب معتقدند دانشگاه نباید جولانگاه جریانات سیاسی باشد و باید ساحت دانشگاه از جولانگاه سیاسی بازی به رسالت اصلی خود که تولید علم است باز گردد.


 

وی افزود: به فرموده رهبری باید فصلی برای دانشجویان در نمازهای جمعه فراهم آید تا دانشجویان مسائل مهم را تحلیل و مزالبه کنند.

اولویت دانشگاه از ساخت و ساز به تولید علم باید تغییر کند/چرا نرخ بیکاری استان بالاست استاندار باید پاسخگو باشد

جواد برزنه دانشگاه را محلی برای تولید علم و نه تولید استاد دانست و گفت: دانشگاه باید اولویت خود را از ساخت و ساز و تولید مقاله به تولیدی علمی منجر کند که در استان منجر به تولید ثروت و مرتبط با صنعت باشد.

وی با اشاره به فرهنگ در استان تاکید کرد: کارهای خوبی توسط مسئولین انجام می شود اما عمقی نیست متولیان امر باید نسبت به بهشت و جهنم مردم دغدغه داشته باشند کار عمقی باید از مبانی شروع شود مانند طرح مبانی اعتقادی در استان که کار خوبی است اما هنوز جای کار دارد.

برزنه افزود: اکنون اولویت کشور اقتصاد است رهبر انقلاب هم بارها بر حمایت از تولید داخلی تاکید کرده اند استان ما در زمینه بنگاه های زود بازده ظرفیت عظیمی دارد اما چرا اکنون استان ما باید دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور باشد استاندار باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد علاوه براین استان ما با این جمعیت کم جز پر مصرف ترین مردم کشور محسوب می شود و این نگران کننده است، هزینه هایی که برای طرح هایی همچون اشتغال زائی می شود باید صرف حمایت از بنگاه ها شود.

وی پیرامون کارخانه ورق خودرو گفت: زمانی ورق خودرو استان ما جز بهترین های خاور میانه بود اما اکنون به دلیل واردات این کارخانه وضعیت مناسبی ندارد.

دانشجویان استاد گریز شده اند/ فضای مدیریتی در دانشگاه شهرکرد مختص افراد خاصی است

محمد کاظمی با اشاره به 16 آذر و انتقاد از ممانعت برگزاری برنامه پرسش و پاسخ از مسئولین گفت: چرا مسولین از پاسخگویی گریزانند مثلا چرا باید مدیریت دانشگاه شهرکرد در انحصار تنها دو رشته دامپزشکی و کشاورزی باشد و دیگر اعضای هیئت علمی سایر رشته ها فرصت مدیریتی در دانشگاه نداشته باشند.و برخی مدیران را نیز سالهاست بر مسند خود تکیه زده و قصد تغییر در این پست ها وجود ندارد مانند ریاست دانشکده فنی و مدیرکل دانشجوئی دانشگاه شهرکرد که مدتهاست در این پست هستند.

وی اضافه کرد: رابطه دانشجو و استاد خوب نیست و دانشجویان استاد گریز شده اند و این به عملکرد اعضای هیئت علمی و ریاست دانشکده ها برمی گردد  از طرفی دانشجو فرصت پژوهشی ندارد و معاونت پژوهشی اختصاص به اساتید دارد دانشجو اگر بخواهد کار علمی بکند باید در انجمن های علمی به فعالیت بپردازد که زیر نظر معاونت فرهنگی است پس باید بودجه ی فرهنگی از بودجه ی علمی جدا شود.

کاظمی با اشاره به مصاحبه شامحمدی رئیس دانشگاه شهرکرد مبنی بر رتبه 30 دانشگاه شهرکرد در کشور اذعان کرد: این رتبه قطعا از فضای دانشجویی نشات نمی گیرد و شاید برگرفته از فضای اساتید باشد چراکه دانشگاه شهرکرد فضایی برای بروز استعدادهای دانشجویان فراهم نمی کند و این مشکل از دانشگاه است.


16 آذر تریبونی برای مانور دولت نیست/ چرا دانشجویان در 16 آذر تریبون فراگیر ندارند

فرامرزی با اشاره به محدودیت هایی که دانشگاه برای مجوز برگزاری برنامه در 16 آذر اعمال کرده است گفت: هیچ مجوزی برای اجرای برنامه به تشکل ها داده نمی شود جز برنامه ای که در سال های گذشته خود دانشگاه با حضور استاندار برگزار می کند که آن هم مانوری برای دولت شده است تریبون 16 آذر باید متعلق به دانشجو باشد نه عده ای که به دنبال برخی اهداف سیاسی خود هستند در سال 13321 امثال قندچی ها و شریعت رضوی ها خود فدای آزادی بیان کردند.

فرامرزی درباره مطالبه مرکز رشد دانشگاه هم گفت: هر سال بسیج دانشجوئی در 16 آذر به بحث مرکز رشد دانشگاه می پردازد و دو سال است که مرکز رشد  به محلی برای کسب درآمد کارکنان استاندار ی بدل شده است استاندار دو سال است که وعده یک ساختمان جدید را داده و هنوز کوچکترین فعالیتی در این باره انجام نداده است.

وی درباره پیام روز دانشجو نیز گفت: پیام این روز استقلال، آزادی و عدالت است امروز نقطه عطف جنبش دانشجویی در تاریخ کشور است مهم ترین  پیام این روز مبارزه همیشگی با استکبار جهانی و دخالت بیگانگان است و اینکه آزادی بیان نباید فراموش شود.

تعدد نشریات دانشجوئی معضل است / وفاق تشکل ها بازدهی ندارد و دانشجویان باید متحد شوند

محمد کاظمی تعدد نشریات در فضای دانشگاه را معضل دانست و گفت: اگر هر تشکلی به جای چندین نشریه بر روی یک نشریه سرمایه گذاری کند تفکر خود را بهتر می تواند بیان کند  با این حال دانشجویان امروز نسبت به نشریات دانشجوئی بی تفاوت و جنس مطالب را نمی پسندند.

وی ادامه داد: جلسات وفاق تشکل ها که برگزار می شود بازدهی ندارد دانشجویان با تفکرات متفاوت باید بر سر مطالبات خود اتحاد داشته باشند اما این اتحاد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برنامه های 16 آذر مختص برخی دانشجویان خاص و تشکلهاست و شاهد استقبال کمتری از دانشجویان از این برنامه ها هستیم چراکه مسئولین روز دانشجو را تنها در تغییر در برنامه غذایی دانشجویان در 16 آذر می دانند.

وی در پایان گفت: امیدوارم روزی همه ی دانشجویان مصداق این شعر شوند که "ما زنده به آنیم که آرام نگیریم/موجیم که آسودگی ما عدم ماست"

 
انتهای پیام/ 1028ج

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۰:۰۱

30 Dec 2019