۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۱۹۹۰
در پي بارش باران در شهرستان کيار؛

بستر خشک رودخانه کيار مملو از جريان رحمت الهي

رودخانه خشک و بي رمق کيار که نزديک به 6 ماه خشکي را تجربه کرد و در پی بارش رحمت الهي طی روزهای گذشته احياء شد.
بستر خشک رودخانه کيار مملو از جريان رحمت الهي
گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار رودخانه کيار که از اوايل ارديبهشت ماه رو به خشکي رفت و در اواخر تابستان کاملا خشک شد در پي بارش هاي دو روز گذشته بار ديگر احيا شد و آب در بستر خشک اين رود جريان گرفت.

رودخانه کيار از روستاي دهنو شهرستان بروجن سرچشمه مي گيرد و با طي مسيري از شرق استان چهارمحال و بختياري به سمت غرب، با گذر از روستاهاي ايرانچه، سورک و دستگرد در شهرستان شهرکرد و دزک، قلعه سليم، گشنيزجان، موسي آباد و سرتشنيز به روستاي خراجي مي رسد و در اين روستا با ديگر شاخه خود که از شهرکرد، هفشجان، طاقانک، شمس آباد مي آيد يکي مي شود و با گذر از خراجي، تشنيز، اميرآباد به جرياني که از شلمزار، دستنا و سلم به اين رودخانه مي ريزد مي پيوندد و راه بهشت آباد را در پيش مي گيرد و به عنوان يکي از سر شاخه هاي کارون در بهشت آباد به ديگر رودخانه هاي متصل به کارون مي پيوندد.

سال هاي سال است رودخانه کيار تامين کننده آب مورد نياز اهالي روستاها و اراضي کشاورزي مجاور مسير خود است و زمين هاي کشاورزي دشت هاي پهناوري چون شمس آباد و تشنيز از اين رودخانه آبياري مي شوند.

جريان دائمي و قابل توجه آب در رودخانه کيار باعث ايجاد جنگل هاي مصنوعي انبوهي از درختان بيد، سپيدار، کبوده در طول مسير اين رود شد که طي سال هاي اخير و بروز خشکسالي هاي شديد متاسفانه بخش اعظمي از اين جنگل ها از بين رفت و اراضي درختکاري شده پس از قطع درختان به زمين هاي کشاورزي تبديل شدند.

اگرچه در سال هاي اخير اوج فعاليت رودخانه کيار در فصول پربارش سال است و اغلب از پايان آبان ماه تا اواخر فروردين ماه آنهم به دليل جريان آب هاي حاصل از بارش باران روخانه کيار زنده است اما در گذشته اي نچندان دور و قبل از بروز خشکسال هاي شديد و مکرر دهه گذشته وجود چشمه هاي پر آبي چون چشمه زاغي، چشمه آبمراد و... در مجاورت اين رودخانه هميشه آب، اميد و زندگي در آن جريان داشت.

شايد زماني رودخانه کيار سخاوتمندانه آب مورد نياز همسايگانش را تامين مي کرد اما کاهش نزولات آسماني، افزايش چاه هاي کشاورزي، کاهش سطح آب هاي زير زميني، خشک شدن چشمه ها باعث شد رودخانه کيار هم با کاهش شديد آب مواجه شود به طوريکه رودخانه اي به طول 70کيلومتر ديگر آبي براي جريان در بستر خود هم نداشته باشد و در واپسين ماه پائيز 1395آنهم در پي بارش رحمت الهي بار ديگر آب در آن جريان يابد.

جريان يافتن آب در رود کيار بار ديگر اميد را در دلهاي خسته و نوميد اهالي شهر ها و روستاهاي مجاور اين رودخانه به جريان مي اندازد تا انشاء الله و با تداوم بارش رحمت الهي بار ديگر زندگي در کيار جريان يابد.

 گزارش: پريسا احمدي تشنيزي

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۱۴:۲۸

31 Jan 2020